طی سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در حوزه فناوری نانو پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و ۴۹ کشور از سراسر جهان میزبان این محصولات بوده‌اند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران چند سالی است که پیش‌روی زیادی در حوزه محصولات دانش‌بنیان به خصوص فناوری نانو داشته است. تا کنون ۴۹ کشور از جمله آلمان، ایتالیا، انگلیس، استرالیا، کانادا، چین و کره جنوبی میزبان محصولات نانویی ایرانی بوده‌اند.

با وجود این طبق برآورد‌ها در سال ۹۷ سهم ایران از بازار ۶۵ میلیارد دلاری فناوری نانو در سطح جهان، نیم درصد بوده است. با رشد شرکت‌های دانش بنیان طی دو دهه آینده ۳۰ درصد اقتصاد کشور می‌تواند مبتنی بر دانش بنیان‌ها و فناوری‌های پیشرفته باشد که فناوری نانو هم بخش مهمی از آن است.

دامنه فعالیت دانش نانو شامل انواع حوزه‌ها می‌شود و کافی است شرکت‌های ایرانی وارد بازار جهانی شوند تا به سرعت سهم ایران از این بازار افزایش پیدا کند و تا سال ۱۴۰۴ طبق اسناد بالا دستی بتوانیم ۲ درصد این بازار را از آن خود کنیم و به اقتصادی قوی در این زمینه تبدیل شویم.


بیشتر بخوانید


به گفته سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثروت کشور نیروی انسانی خلاق است که به مدد آن‌ اقتصاد دانش بنیان رونق می‌گیرد. ایران با همت همین نیروی انسانی از نظر کمیت و کیفیت پس از چین، امریکا و هند رتبه چهارم حوزه فناوری نانو را در دنیا دارد و در جایگاهی بالاتر از تمام کشور‌های اروپایی قرار می‌گیرد. همچنین برنامه‌ای برای گسترش صادرات و ورود محصولات فناورانه این حوزه به بازار‌های جهانی داریم تا شاهد رشد سهم ایران از بازار جهانی باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار