به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنفرانس آوردگاه کرونا که عصر امروز برگزار شد، با اشاره به اقدام اخیر پلیس آمریکا نسبت به یک فرد سیاه پوست گفت: کار اخیر پلیس آمریکا فقط موضوع گذاشته شدن پای یک پاسبان بر گردن یک فرد نیست بلکه این دورنمایی از یک نگاه و جامعه لیبرالی است.
او ادامه داد: بسیاری این رویداد را یک رویداد نژادپرستانه میدانند، اما من چنین اعتقادی ندارم. اعتراض مردم را اعتراض به نژاد پرستی میدانم. در حالیکه مسئله فراتر از این موضوع است. اعتراضات مردم آمریکا به موضوع پای یک پاسبان روی گلوی یک نفر نیست بلکه موضوع این است که پای دولتهای لیبرال بر گلوی مردم است.
رضایی گفت: این حادثه یک رونمایی مجددی در همین چند ماه اخیر از نظامهای لیبرال دموکراسی و سرمایه داری است. در واقع این حادثه پس از رونمایی از کرونا دومین رونمایی از ماهیت نظامهای لیبرال دموکراسی بود.
او ادامه داد: فرانسیس فوکویاما به عنوان یکی از دانشمندان بزرگ غرب با چندین هزار دانشجو در جهان اعتقاد دارد که در آینده همه نظامهای سیاسی جهان به سوی لیبرال دموکراسی تغییر میکنند.
رضایی با بیان اینکه آنچه در آمریکا و اروپا شروع شده، خاموششدنی نیست، تصریح کرد: ممکن است این اعتراضات فراز و نشیب داشته باشد، اما دامنه دار خواهد بود؛ اگر به برخی مستندات غربیها نگاه کنیم میبینیم که در بیان آنها نیز چنین هشدارهایی وجود داشته است.
او ادامه داد: از این صحبتها هم میفهیم که تحلیلگران نظامهای لیبرالی احساس میکنند پایانی برای این اندیشه ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: روشنفکران جهان سومی فکر میکنند اگر حرفی را ۲۰ سال پیش زدند الان خلافش بگوییم؛ زمین و آسمان به هم بافته میشود در حالی که اصلاً ویژگی اصلاح گری و مصلحی این است که اندیشههای خود را نقد کنند و اگر دیگران نظری را نقد میکنند نگویند چرا فلانی به فلان شخصیت توهین کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: محاصره کاخ سفید ادامه دارد، این محاصره مردم، علیه دولتهای لیبرالی است. البته حدود یک دهه پیش نهضت وال استریت ایجاد شد، اما کسی پیامهای آن را نگرفت و بیشتر جنبههای ضد فساد اقتصادی و سیاسی مطرح شد، اما اگر پژوهشگران مراجعه کنند خواهند دید که مهمترین تابلویی که معترضین در جنبش وال استریت بلند میکردند واژه «مردم» بود.
او ادامه داد: این رویدادهایی که دارد اتفاق میافتد بیانگر یک وضعیت جدید است و یک تفسیر جدیدی میخواهد، وقتی به تمامی مسائل نگاه کنید نقطه مهمی وجود دارد و آن اینکه انسانها دنبال بازگشت به حقیقت خود هستند انسان تنها با پول و این وضعیتها آرامش پیدا نمیکند؛ انسانها دنبال آن هستند که حقیقت حقیقی خود را پیدا کنند و از تنهایی بیرون بیایند، این دو بعد بسیار مهم است.
رضایی اظهار کرد: انسانها برای کشف حقیقت حقیقی و عبور از تنهایی، ارتباط با خدا و ارتباط با نوع دیگر انسانها را دنبال میکنند، هر دو اینها نشان میدهد که دیگر فلسفه و دیدگاههای مارکس و کانت نمیتواند معرفت شناسی جدید را برای بشر به وجود آورد.
او ادامه داد: فلسفه و معرفت شناسی باید به کمک رویدادها و نیازهای جدید بشر بیاید و بتواند بشر را از این تنهایی بیرون آورد و ارتباطش را با یکدیگر و با خدا برقرار کند. در آینده سکولاریسم اجتماعی و سکولاریسم دینی زیر پا قرار گرفته میشود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه پیشبینی من این است که این رویدادها به یک نهضت بزرگ اجتماعی منجر خواهد شد، خاطر نشان کرد: نهضت آینده نهضت اجتماعی سیاسی و اجتماعی اقتصادی خواهد بود. انسان آینده، انسان از زمین به آسمان را میخواهد، یک نهضت اجتماعی در حال ایجاد است هر فرصتی از این به بعد پیدا کند اجتماعات شکل میگیرد، از این به بعد این نهضت و این حوادث در غرب اروپا، آمریکا و سراسر جهان شعلهور میشود تا اینکه به الگوهای جدید برسد؛ این نهضت ادامه پیدا خواهد کرد تا نهادهای سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جامعه بازسازی شود بنابراین برداشت من این است که وارد دنیای جدیدی از موقعیتهای اجتماعی اقتصادی سیاسی انسانها شدهایم.
او افزود: خوشبختانه انقلاب اسلامی پیامهای مهمی برای این رویداد دارد، زیرا که عنصر مردم بهطور محوری از اول انقلاب تا الان در انقلاب دیده شده است اگر یک جایی مردم مورد توجه جدی قرار نگرفته اند برای همان افکار لیبرالیسم است نگاه انقلاب اسلامی به مردم نگاه بسیار برجسته و محوری است و ریشه آن در قرآن است.
رضایی در پایان با اشاره به آیه ولایت اظهار کرد: معنای این اتفاق است که در محضر الهی هم نمیشود مردم را رها کرد و هیچ دینی به اندازه اسلام به مردم، کرامت مردم و اهمیت مردم اشاره نکرده است.
او با اشاره به وصیت امام علی بن ابیطالب علیه السلام در مورد اهمیت به همسایه، افزود: متاسفانه افکار لیبرالیسم مثل جامعه مدنی مثل احزاب تحزب، بنگاه و بانک محصول فلسفه و یک مکتب و نظام سیاسی اجتماعی بوده و وارد جوامع اسلامی شده است. امیدوارم روشنفکران ما بدون تعصب بنشینند و به این رویدادهایی که در دنیا در حال اتفاق است نگاه عمیق تری داشته باشند.
انتهای پیام/