رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز،برلزوم توسعه فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای برای توسعه فرهنگی جامعه تاکیدکرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،حجت الاسلام و المسلمین احمد حمیدی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز گفت: آموزه های انسانی و اخلاقی از مبانی و اصول مهم ورزش های پهلوانی و زورخانه ای است که سبب شده انسان های بزرگی در این حوزه رشد کرده و به الگوهای اجتماعی و ورزشی جامعه مان تبدیل شوند.

او با اشاره به فرا رسیدن ۱۷ شوال، روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای اظهار کرد: فرهنگ پهلوانی موضوعی است که از گذشته مورد توجه مردم ایران عزیز بوده و تاثیرات قابل توجهی در فرهنگ و فعالیت های اجتماعی این مرز و بوم داشته است.

او افزود: همراهی و همدلی میان اقشار مختلف از جمله مسائل ارزشمندی است که از فرهنگ پهلوانی نشات گرفته و از دیرباز در ایران وجود داشته است. این مسئله جزو اصول اخلاقی و انسانی به شمار می رود که در جوامع و فرهنگ های مختلف نیز به آن توجه می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با اشاره به نقش ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در توسعه فرهنگی جامعه عنوان کرد: آموزه های انسانی و اخلاقی از مبانی و اصول مهم ورزش های پهلوانی و زورخانه ای است که سبب شده انسان های بزرگی در این حوزه رشد کرده و به الگوهای اجتماعی و ورزشی جامعه مان تبدیل شوند.

حمیدی افزود: نهادهای مختلف باید قدر این پتانسیل را دانسته و با حمایت های لازم از این ورزش که از ورزش های ملی، زیبا و هنری ما است، به ترویج آن در جامعه کمک کنند.

او ادامه داد: برگزاری جشن های گلریزان در میان ورزشکاران از جمله موضوعاتی است که در روزهای اخیر شاهد اجرای آن با همکاری نهادهای مختلف از جمله سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز، بسیج ورزشکاران، اداره کل ورزش و جوانان، ستاد دیه و بسیج رسانه آذربایجان شرقی بودیم. مراسم پایانی این گلریزان نیز در زورخانه امیرالمومنین (ع) تبریز برگزار شده و مبالغ اهدایی، صرف آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد ورزشکار و جوان می شود.

او افزود: علاوه بر این مسائل، در مباحث هنری نیز می توان از پتانسیل های بی شمار فرهنگ پهلوانی استفاده کرد و گام هایی موثر در گسترش این فرهنگ در میان اقشار مختلف برداشت.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز گفت: تلاش می کنیم پس از مشورت با کارشناسان و متخصصان حوزه های مربوطه، با برنامه ریزی های مختلف گام هایی موثر در توسعه فعالیت های ورزشی و فرهنگی شهرمان برداریم.

۱۷ شوال روزی است که حضرت علی (ع) با عمروبن عبدود، پهلوان معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد. در این جنگ حضرت علی(ع) پس از شکست دادن عمرو بن عبدود به طرف او رفت تا سرش را از بدنش جدا کند که عمرو آب دهان خود را به صورت مبارک مولی الموحدین انداخت.

حضرت از جای خود برخاست و مقداری در میدان جنگ قدم زد، سپس به سمت او رفت. عمرو علت این کار را جویا شد، حضرت گفت:آن لحظه که آب دهانت را به صورت من انداختی من را غضب گرفت نمی خواستم تو را به این حالت بکشم. مقداری قدم زدم تا آرام شوم و تو به خاطر خداوند لا شریک له بکشم. به دلیل این پهلوانی، ایثار، شجاعت و از خود گذشتگی این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.