مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی درباره شیوه حمایت این صندوق از شرکت‌های دانش بنیان توضیحاتی داد.

محسن نوتاش، مدیر ارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوه حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت ‌های دانش بنیان آسیب دیده از کرونا گفت: با توجه به شیوع کرونا و ایجاد رکود و بحران اقتصادی در سطح کشور برای کسب ‌و کار‌های فعال، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بر اساس رسالت خود در راستای حمایت و تأمین مالی اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور، برنامه‌ ای جهت حمایت از کسب ‌و کار‌های آسیب ‌دیده ناشی از شیوع کرونا طراحی و اجرا کرد. این برنامه و تسهیلات حمایتی در چند فاز و از نیمه فروردین امسال به اجرا در آمده که در هر فاز گروه‌های مختلفی از شرکت ‌ها تحت حمایت قرار می‌‌گیرند.

شیوه حمایت از شرکت ‌های دانش ‌بنیان کوچک آسیب دیده از کرونا

نوتاش ادامه داد: در مرحله اول شرکت ‌های دانش ‌بنیان کوچک با توجه به آسیب ‌پذیری بیشتر و تاب ‌آوری کمتر در شرایط بحران اقتصادی مورد حمایت قرار گرفتند. منظور از شرکت ‌های کوچک، شرکت‌ هایی با نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر یا فروش کمتر از ۲ میلیارد تومان است. سقف این تسهیلات برای هر شرکت ۵۰۰ میلیون تومان تعیین و متناسب با هزینه‌ ها، فروش، حقوق و دستمزد پرداختی، به شرکت تعلق می‌ گیرد.

مدیرارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: نرخ این تسهیلات ۹ درصد و دوره زمانی آن ۲ ساله شامل ۶ ماه پرداخت، ۶ ماه تنفس و ۱۲ ماه باز پرداخت است. پرداخت این تسهیلات مشروط بر حفظ اشتغال ۹۰ درصدی شرکت است. همچنین تضامین این تسهیلات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با اخذ چک و سفته شرکت و بیش از آن با اخذ چک و سفته و ضامن قابل پرداخت است.


بیشتر بخوانید


نحوه تشخیص آسیب دیدگی شرکت‌ها از ویروس کرونا

او درباره نحوه تشخیص آسیب دیدگی این شرکت ها از ویروس کرونا، تصریح کرد: برای استفاده شرکت‌‌ها از این تسهیلات نیاز به احراز آسیب‌ دیدگی بر اساس یکی از شاخص ‌های تعریف شده است. شاخص‌ های آسیب‌ دیدگی عبارتند از کاهش نسبت فروش زمستان بر فروش کل سال ۹۸ در مقایسه با همین نسبت در سال ۹۷ یا کاهش رتبه الکسا در سه ماهه گذشته یا کاهش تعداد نصب، کاربر فعال یا ترافیک داده در دوران شیوع ویروس کرونا نسبت به دوره زمانی مشابه قبل از آن یا شرکت‌های فعال در حوزه‌ های آسیب ‌پذیر (شامل گردشگری، سلامت غیر دیجیتال، صنایع دستی، اسباب ‌بازی و سرگرمی، حمل و نقل هوشمند، دیداری، شنیداری، معماری، هنری و رسانه ‌ای).

نوتاش اضافه کرد: در صورتی که شرکت حائز یکی از شرایط فوق باشد به عنوان شرکت آسیب ‌دیده شناسایی و امکان استفاده از این تسهیلات را دارد.

مدیرارتباط با مشتریان صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: در مرحله دوم تسهیلات مشابهی برای شتاب دهنده‌ ها و تامین ‌کنندگان فضای کار اشتراکی مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شد. با توجه به ماهیت فعالیت شتاب دهنده‌ ها و تامین‌ کنندگان فضای کار اشتراکی، همگی در زمره شرکت‌ های آسیب ‌دیده قرار گرفتند و متناسب با محل استقرار، تعداد تیم های کاری در سال ۹۸ و اسناد هزینه‌ کرد، مبلغی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به آنها تعلق می‌گیرد. سایر شرایط از جمله نرخ، دوره زمانی (پرداخت، تنفس و باز پرداخت) و تضامین تسهیلات مشابه شرکت‌ های دانش ‌بنیان است.

شرکت‌های خلاق ۴۰۰ میلیون تسهیلات کرونایی دریافت می‌کنند

نوتاش اضافه کرد: در مرحله سوم از برنامه حمایت از کسب ‌و کار‌های آسیب ‌دیده بر اثر شیوع کرونا، شرکت‌ های خلاق کوچک (نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر یا فروش کمتر از ۲ میلیارد تومان) مورد تایید دبیرخانه برنامه توسعه زیست ‌بوم شرکت‌ های خلاق مورد حمایت قرار گرفتند. سقف این تسهیلات برای شرکت‌ های خلاق ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. سایر شرایط از جمله نرخ، دوره زمانی (پرداخت، تنفس و باز پرداخت) و تضامین تسهیلات مشابه شرکت‌ های دانش‌ بنیان است.

شیوه حمایت از شرکت های فناور مستقر در پارک های علم و فناوری

نوتاش درباره شیوه حمایت از شرکت‌های فناور مستقر در پارک های علم و فناوری توضیح داد: در ادامه این حمایت ‌ها صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه‌ ای جهت ارائه تسهیلات به شرکت ‌های فناور مستقر در پارک‌ های علم و فناوری و مراکز رشد سراسر کشور و همچنین شرکت‌ های نو آفرین و استارتاپ‌ ها دارد که به زودی از طریق وب سایت و شبکه‌ های اجتماعی صندوق نوآوری و شکوفایی اطلاع ‌رسانی خواهد شد.

او درباره زمان استفاده از این تسهیلات یادآوری کرد: همچنان امکان بهره‌ مندی از این تسهیلات برای کسب‌ و کار‌ های حائز شرایط وجود دارد و با توجه به اینکه فرصت ارائه این تسهیلات محدود است، پیشنهاد می‌ شود شرکت‌ ها هر چه سریع تر نسبت به ثبت و ارسال درخواست اقدام کنند.

نوتاش درباره نحوه ثبت درخواست تسهیلات بیان کرد: ثبت درخواست از طریق سامانه غزال امکان‌ پذیر است. توضیحات کامل و راهنمای ثبت درخواست نیز در همین سامانه و همچنین بر روی وب سایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری درج شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار