احمد کریمی دبیر کانون کامیون داران کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این که اطلاع رسانی درباره طرح واردات کامیون سه ساله بسیار ضعیف بوده است، گفت: بسیاری از رانندگان ثبت نام در این طرح را با ثبت نام در طرح دیگر نوسازی اشتباه گرفته و اقدام به ثبتنام کامیون و اتوبوسهای دیگری کرده بودند که این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای رانندگان شده است.
او ادامه داد: به گفته وزیر راه و شهرسازی بیش از ۸۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند، اما به نظر بنده اگر ۷ یا ۸ هزار نفر هم در این طرح ثبت نام کنند با توجه به مشکلات بسیار زیادی که در طرح واردات و ثبت نام کامیونهای سه ساله اروپایی وجود دارد به نتیجه نخواهد رسید.
بیشتر بخوانید
کریمی به قیمت بسیار بالای کامیونهای سه ساله هم اشاره کرد و گفت: قیمت یک کامیون ۴۰ هزار یورو است که برابر با ارز کشور واردکننده، متقاضی باید پرداخت کند؛ بنابراین رانندهای که یک کامیون فرسوده دارد از کجا چنین مبلغی را باید پیدا کند که متاسفانه سازمان راهداری چندان در این طرح موفق عمل نکرده و به نوعی به این موارد توجهی نداشته است.
دبیر کانون کامیونداران کشور با اشاره به اینکه طرح واردات کامیونهای سه ساله طرح بسیار خوبی است، اما به شرط آنکه به درستی اجرا شود افزود: راهکارهای بسیار زیادی برای برون رفت از کامیونهای فرسوده وجود دارد و اگر سازمان راهداری به درستی و با مشورت از تشکلهای حمل و نقلی برای اجرای این طرح عمل میکرد، میتوانست موفق باشد.
او با اشاره به اینکه اجرای این طرح اگر به درستی انجام نشود نه تنها باعث کاهش قیمت خودرو در بازار نمیشود بلکه در آینده شاهد افزایش قابل توجه قیمتهای کامیون هم خواهیم بود گفت: آثار روانی این طرح در ماههای آینده و در بازار مشخص خواهد شد.
دبیر کانون کامیونداران با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت کامیون اسکانیا، ۵۰۰ میلیون تومان بود، اما هم اکنون قیمت آن به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است گفت: ممکن است با اجرای این طرح ۲۰۰ میلیون تومان از قیمت کامیونها در بازار کاسته شود که این کاهش به طور طبیعی از طریق اثرات روانی در بازار ایجاد میشد، اما در آینده اگر این طرح درست اجرا نشود با افزایشهای چشمگیر قیمتها به ویژه در بخش کامیون رو به رو خواهیم شد.
او در پایان تصریح کرد: این طرح بسیار بزرگ و عظیم است که باعث ایجاد تحول در بخش حمل و نقل جادهای میشد اما متاسفانه بدون حضور تشکلها و کامیونها اجرایی شده و البته آینده درخشانی را برای این بازار به وجود نخواهد آورد.
انتهای پیام/