لابی طرفدار رژیم صهیونیستی به نمایندگان کنگره اعلام کرد تا زمانی که مانع کمک‌های آمریکا به این رژیم نشوند می‌توانند از طرح الحاق کرانه باختری انتقاد کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «جوئیش تلگراف ایجنسی»، آیپک، لابی قدرتمند طرفدار رژیم صهیونیستی، به قانونگذاران کنگره آمریکا می‌گوید آزاد هستند از طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی انتقاد کنند، به شرط آنکه انتقادات فراتر از آن نرود و برای کمک‌های مالی و نظامی واشنگتن به تل‌آویو تهدیدی ایجاد نکند.

دو منبع آگاه، یک دستیار کنگره آمریکا و یک حامی مالی، از این موضوع خبر دادند و گفتند آیپک این موضوع را در جلسات مشترک و تماس‌های تلفنی با قانونگذاران مطرح کرده است.

«جوئیش تلگراف ایجنسی» در ادامه نوشت: این یک پیام غیرمعمول است، زیرا آیپک به شدت مخالف انتقاد مردم از اسرائیل می‌باشد. اما، اکنون اوضاع متفاوت است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تاریخ اول جولای را برای اشغال بخش‌های وسیعی از کرانه باختری تعیین کرده است. در روز‌های گذشته، اقدام اسرائیل برای گرفتن سی درصد از کرانه باختری، مخالفت‌های مردم فلسطین و هشدار‌های بین‌المللی را به دنبال داشته است. 

جوئیش تلگراف ایجنسی با اشاره به مخالفت‌ها با اشغال کرانه باختری نوشت: با این توصیفات آیپک با یک سوال ناراحت‌کننده مواجه شده است: آیا به هر قیمتی که شده است از اسرائیل پشتیبانی کند و یا آنکه بین این موضوع با اقداماتی که فکر می‌کند آینده کابینه صهیونیست را به مخاطره می‌اندازد تمایزی قائل شود؟

انتشار این گزارش در جوئیش تلگراف ایجنسی واکنش آیپک را به دنبال داشته است. «آدام هریس» سخنگوی آیپک در بیانیه ارسالی به این رسانه اعلام کرد: «آیپک اعضای کنگره را به انتقاد علنی از اسرائیل تشویق نمی‌کند. نقش ما این است که روابط بین دو متحد را تقویت کنیم».

جوئیش تلگراف ایجنسی در ادامه گزارش خود و در توضیح چرایی موافقت آیپک با انتقاد علنی اعضای کنگره از رژیم صهیونیستی نوشت: گفتن این به قانونگذاران که آزاد هستند از اسرائیل انتقاد کنند، نشان می‌دهد که آیپک در واقع از رویه گذشته خود عدول کرده است. این گروه تا به حال علنا درباره الحاق کرانه باختری سکوت کرده است، اما در محافل خصوصی دارد به قانونگذاران می‌گوید تا جایی که اعضای کنگره خواهان محدود کردن کمک‌های آمریکا به اسرائیل نشوند، می‌توانند از طرح الحاق انتقاد کنند و این انتقادشان خطر ایجاد تنش یا درگیری با لابی (آیپک) را به دنبال ندارد. هرچند اینکه تا چه اندازه آیپک قانونگذاران را ترغیب کرده است که پیش بروند مشخص نیست.

این رسانه یهودی به نقل از یک حامی مالی که از طرف‌های مهم در لابیگری آیپک در کنگره است، نوشت «آیپک این موضوع را کاملا روشن کرده است که در صورتی که قانونگذاران انتقاد از الحاق را انتخاب کنند، با آن مخالفتی ندارد.»

این حامی مالی آیپک که نخواست نام و هویتش فاش شود به جوئیش تلگراف ایجنسی گفت «ما داریم به سناتور‌ها می‌گوییم که در انتقاد از الحاق کاملا راحت باشند، اما کمک‌ها به اسرائیل قطع نشود.»

یک منبع آگاه دیگر جوئیش تلگراف ایجنسی که عضو حزب دموکرات و دستیار کنگره آمریکاست، در این خصوص گفت «آن‌ها (اعضای آیپک) می‌خواهند مطمئن شوند که اعضای کنگره متوجه شده‌اند اکنون زمان هشدار دادن به اسرائیل است، اما زمان تهدید کردن تفاهم‌نامه نیست».

در سال ۲۰۱۶، میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو توافقی حاصل شد که بر اساس آن مقرر گردید واشنگتن در یک دوره ۱۰ ساله مبلغ ۳.۸ میلیارد دلار سالیانه به تل‌آویو کمک مالی کند و نگرانی آیپک مربوط به این توافق است.

نتانیاهو همزمان با تشکیل کابینه جدید، وعده داده تا برنامه الحاق بخشی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را پیگیری کند. طرحی که در ابتدا دونالد ترامپ آن را در قالب «معامله قرن» مطرح کرد، طرحی کاملا صهیونیستی که طبق آن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود و بخش‌های بسیار دیگری به اراضی اشغالی افزوده خواهد شد.

طبق طرحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» اعلام کرده است ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی ملحق می‌شوند. بر این اساس کرانه باختری، مرزی با رود اردن و بحر المیت نخواهد داشت. تنها راه ارتباطی کرانه باختری با دنیای بیرون دو پلی است که آن را به اردن متصل می‌کند و از مناطق اشغالی خواهد گذشت. همچنین ساکنان فلسطینی کرانه باختری دسترسی به فرودگاه بن گورین تل آویو را نخواهند داشت و تنها راه ارتباطی آن‌ها با جهان خارج، دو پلی است که از روی اراضی اشغالی، کرانه باختری را به اردن متصل می‌کند.

سران کشور‌های مسلمان به طرح معامله قرن واکنش تندی نشان دادند و آن را مردود دانستند. از سوی دیگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تاکید کرده است که رام‌الله دیگر به هیچ یک از معاهدات امنیتی خود با رژیم صهیونیستی پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
امریکای نوکر یهود...رسما بهشون دستور میدن چی بگن چی نگن...یعنی خاک بر سرتون که نوکر یهودیاین...پست از صهیونیستاام داریم؟؟!!!!!
آخرین اخبار