با گرم شدن هوا و افزایش حریق در عرصه‌های طبیعی، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طی ۶ سال گذشته اولویت این اداره کل بر مبنای اقدامات پیشگیری از حریق بوده است گفت: امسال ۶۵ منطقه بحرانی وقوع آتش سوزی در استان شناسایی و احصا شده است.

او افزود: ایجاد آتش‌بر، احداث دیوار و سنگ چینی، شخم عرضی و عمود بر شیب، برداشت علوفه مازاد در مناطق بحرانی حریق، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در روستا‌های در معرض خطر آتش سوزی با هدف دانش افزایی و آگاهی‌بخشی به جوامع محلی (دهیاران، مرتعداران و جنگل نشینان و...) از جمله اقدامات پیشگیرانه می‌باشد.

محمدی مقدم ادامه داد: اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما با حضور و گفتگو در برنامه‌های تلویزیونی چشم انداز، بخش خبر، پخش زیر نویس، موشن گرافی و کلیپ به مدت ۲۰۰ دقیقه، همچنین تهیه و پخش ۶۰۰ دقیقه برنامه رادیویی با موضوع پیشگیری از حریق در برنامه‌های صبح و زندگی، مردم و مسئولان، گزارشات خبری، هوای زمین، پیک روز، نمایش رادیویی، اقتصاد پایدار و... از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

او ادامه داد: همچنین اطلاع رسانی از طریق اصحاب رسانه، خبرگزاری ها، مطبوعات و فضای مجازی با هدف ایجاد حساسیت، تهیه و نصب تابلو‌های هشدار دهنده در مناطق بحرانی، تهیه و چاپ و تکثیر ۵ هزار نسخه بروشوربا موضوع پیشگیری از حریق و توزیع بین جوامع محلی جنگل نشین انجام شد.

محمدی مقدم برقراری اکیپ‌های گشت و مراقبت با استفاده از نیرو‌های جوامع محلی به طور روزانه از ساعت ۷ صبح تا ۱۹، برقراری کشیک شبانه روزی اطفای حریق در ۳۰ نقطه استان، تعامل با مردم و جوامع محلی و NGO‌ها و مشارکت‌های مردمی در اطفای حریق، تأمین و تجهیز ادوات (دمنده، فلاکس بک، آتش کوب، بیل و شن کش و ...)، تهیه و خرید ۱۵ دستگاه تانکر و خرید ۹ دستگاه خودرو پیکاپ مجهز به سیستم اطفاء حریق روت فایر و ارسال به شهرستان‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و اطفای حریق می‌باشد.

او خاطرنشان کرد: با استفاده از این امکانات و تجهیزات، چهارمحال و بختیاری طی سه سال متوالی موفق به کسب رتبه برتر کشوری بین استان‌های زاگرس نشین در زمینه پیشگیری و اطفای حریق ازنظر کاهش تعداد و سطح آتش سوزی‌ها به دلیل سرعت عمل و اقدام به موقع شده است.


بیشتر بخوانید: از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنید


محمدی مقدم با بیان اینکه خوشبختانه امسال تاکنون آتش سوزی بحرانی در استان رخ نداده است، ادامه داد: هرچند اقدامات پیشگیرانه در حال انجام می‌باشد، اما وضعیت اعتبارات مناسب نبوده و نیاز به تهیه و تجهیز ادوات اطفای حریق در سطح بیشتر، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.