از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان درگیر مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر شد که از آنسوی مرز‌های آبی وخشکی وارد کشور شده بودو همچنان این روند مبارزه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان درگیر مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر  وبخش اعظم فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان را به خود معطوف نمود بطوری که در سطح استان نیرو‌های فنی زیادی در خط مقدم دیده بانی و مبارزه مشغول شدند که همچنان این روند مبارزه ادامه دارد.

از سوی دیگر عواملی همچون گرمای هوا، خشک شدن مراتع، اراضی جنگلی، عدم مبارزه موثر در بعضی از کشور‌های درگیر و در مسیر حرکت، ملخ‌های گرسنه را به مزارع و باغات کشاورزان استان گسیل داشته که این خود امنیت غذایی منطقه را به خطر انداخته است. از طرفی با توجه به اینکه ملخ صحرایی به صورت دستجات با حجم چند میلیونی پرواز می‌کنند باغات و مزارع مناطق درگیر در معرض خطر جدی قرار داده‌اند.

ملخ مهاجر مهمان ناخوانده با اقامتی ۱۴ماهه در سیستان و بلوچستان

طوقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: از اسفند ماه ۱۳۹۷تا کنون در  دو دوره مبارزه با ملخ دریایی (بالدار و پوره)، در سطحی حدود ۳۸۷ هزار هکتار انجام شده است که در مرحله اول از اسفند ماه ۹۷ تا تیرماه ۹۸ در سطح ۲۱۱۵۳۵ هکتار و در مرحله دوم آبان ماه ۹۸تاکنون در سطح ۱۷۴هزار هکتار بوده است و این میزان مبارزه شیمیایی گسترده طی دو دوره در ۱۵شهرستان مرکز و جنوب استان نشان از عزم بخش کشاورزی برای حفظ امنیت غذایی و نابود این آفت دارد.

ملخ مهاجر مهمان ناخوانده با اقامتی ۱۴ماهه در سیستان و بلوچستان

او  اذعان داشت بیشترین مساحت مبارزه در بین استان‌های درگیر این آفت با حدود ۴۵ درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان می‌باشد.

این مقام مسئول گفت عواملی مانند بیماری کرونا، گرمای شدید هوا و محدودیت امکانات مبارزه، نتوانسته است کوچکترین خللی در تداوم عملیات مبارزه ایجاد نماید بطوری که حتی در شرایط فعلی مبارزه شبانه با دستجات پروازی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

امان ا... طوقی تصریح کرد از پنجم آبانماه سال گذشته تاکنون که دور دوم مبارزه شیمیایی علیه ملخ صحرایی مهاجر در استان آغاز شده بیشترین سطح مبارزه در شهرستان‌های نیکشهر، بمپور و ایرانشهر گزارش شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت کنترل این آفت بین المللی گفت: ناوگان دیده بانی و مبارزه سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان‌ها با ۶۰دستگاه خودرو و ۳۵۰دستگاه از انواع سمپاش و همراهی مستمر کشاورزان بی وقفه کار مبارزه را در اقصی نقاط سیستان و بلوچستان دنبال می‌کنند تا کمترین آسیبی به مزارع و باغات کشاورزان وارد نشود.

ملخ مهاجر مهمان ناخوانده با اقامتی ۱۴ماهه در سیستان و بلوچستان

او  افزود: تاکنون سازمان جهادکشاورزی در راستای مبارزه شیمیایی علیه این آفت جهانی حدود ۹۰تن انواع سم مورد تایید فائوو سازمان حفظ نباتات کشور، تهیه و در جریان مبارزه مصرف نموده است، اما با توجه به گستردگی هجوم ملخ‌های صحرایی به سمت مرز‌های استان نیاز به تهیه و تدارک امکانات بیشتر می‌باشد.

طوقی تاکید کرد در زمان اوج هجوم ملخ صحرایی نابالغ به مزارع وباغات استان قرار داریم وبا احتساب سه شهرستان جدیدالتاسیس در ۱۹شهرستان عملیات سمپاشی به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

ملخ مهاجر مهمان ناخوانده با اقامتی ۱۴ماهه در سیستان و بلوچستان


بیشتربخوانید:


اما با توجه به هشدار‌های سازمان فائو در خصوص هجوم دوباره این آفت خطرناک از آبان ماه سالجاری به استان و لزوم مبارزه گسترده با آن، نیاز است تا آن زمان طی برنامه ریزی مدون، تجهیزات و امکانات مورد نیاز جدید و بیشتری جهت تداوم عملیات مبارزه فراهم گردد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار