رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر گفت: ایجاد بازارچه سنتی در جوار قلعه ناصری باعث شده تا در روند ثبت جهانی شدن این بنای تاریخی با مشکل روبرو شویم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حمید خدایاری  رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر اظهارداشت: شهرداری ایرانشهر بدون هیچ گونه هماهنگی اقدام به ایجاد غرفه در حریم شماره یک در خیابان شرقی و ضلع شمالی قلعه ناصری این شهرستان کرده است.

او  افزود: ساخت بازارچه و دست‌فروشی کنار آثار تاریخی بی‌توجهی به میراث فرهنگی و تاریخی کهن منطقه است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر گفت: بر اساس معیار‌های سازمان جهانی یونسکو ساخت بنا در محدوده آثار تاریخی، شرایط و قوانین خاصی دارد که باید رعایت شود و گرنه به این آثار خدشه وارد می‌شود.

او بیان کرد: متاسفانه از سوی مدیران ارشد شهرستان ایرانشهر از جمله فرماندار، شهردار، مصوب شد که جهت ساماندهی دستفروشان خیابان کلات غرفه‌هایی در ضلع شرقی دیوار قلعه ناصری از سوی شهرداری آماده سازی و از طریق مزایده به فروشندگان واگذار شود که این امر باعث نازیبا کردن دیوار قلعه می‌شود.

خدایاری افزود: این در حالیست که ساخت و ساز در حریم آثار باستانی غیرقانونی است و اقدامات بازدارنده از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان صورت گرفته و با تمام مسوولان دست اندرکار شهر از جمله فرماندار، دفاتر ائمه جمعه تشیع و تسنن، دادستان، شورای شهر و دفتر مدیرکل راه و شهرسازی مکاتبه شده تا از ایجاد غرفه‌های مختص ساماندهی دستفروشان در این مکان خودداری شود.

او  ادامه داد: ساماندهی غرفه‌های مختص دستفروشان در مکان‌های دیگر شهر هم قابل انجام است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر گفت:ممکن است حضور غرفه‌ها در جوار قلعه ناصری، شرایط ثبت جهانی شدن این اثر ارزشمند را به خطر بیندازد.

او  بیان کرد: ثبت ملی قلعه ناصری در سال ١٣٧۵، انجام شده، اما اقدامات لازم جهت ثبت جهانی این اثر تاریخی ارزشمند در حال اقدام است.

خدایاری ادامه داد:، اما وجود غرفه‌های دستفروشان در اطراف قلعه تشکیل پرونده جهت ثبت جهانی شدن را سخت‌تر کرده است.

رییس شورای اسلامی شهر ایرانشهر هم گفت: دغدغه میراث فرهنگی را درک می‌کنم، اما فضای که به عنوان بازارچه ساخته شده کاملا سنتی است.

ایوب دامنی افزود: باتوجه به اینکه قلعه ناصری یک مکان تاریخی و گردشگری است این بازارچه سنتی هم می‌تواند نقش مکملی برای جلب گردشگران داشته باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار