ترکیه، انتقادات واشنگتن درباره محکومیت کاردار کنسولگری آمریکا را رد کرد

وزارت امور خارجه ترکیه با رد انتقادات آمریکا درباره محکومیت دیپلمات آمریکایی از ایالات متحده خواست به استقلال قضایی کشورها احترام بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با رد انتقادات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره محکومیت کاردار کنسولگری ایالات متحده در استانبول از آمریکا خواست به استقلال قضایی کشورها احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت: «ما از مقامات آمریکایی می‌خواهیم به اصل استقلال قضایی احترام بگذارند و از هرگونه رفتار با هدف تاثیر گذاری بر تصمیم‌های دادگاه‌ها بپرهیزند.»

پمپئو پیش از این در پیامی توییتری از اقدام دادگاه ترکیه در محکوم کردن کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول ترکیه ابراز ناراحتی کرد.

پمپئو نوشت: «از تصمیم دادگاه ترکیه درباره محکوم کردن متین توپوز، کارمند کنسولگری آمریکا عمیقا ناراحت شدم. این اقدام روابط ترکیه و آمریکا را تضعیف می‌کند. هیچ مدرک موثقی مبنی بر صحت این محکومیت وجود ندارد و امیدواریم که به سرعت لغو شود.»

متین توپوز، مترجم ترکی آژانس مبارزه با مواد مخدر کنسولگری آمریکا در استانبول، سال ۲۰۱۷ به اتهام جاسوسی و ارتباط با شبکه فتح الله گولن بازداشت شد؛ شبکه‌ای که آنکارا آن را متهم به طراحی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌کند.

توپوز که از سال ۲۰۱۷ در بازداشت به سر می‌برد یکی از سه کارمند کنسولگری آمریکاست که در ترکیه علیه او پرونده جنایی تشکیل و به جرم «کمک به یک گروه تروریستی» به ۸ سال و ۹ ماه زندان محکوم شد. این مسئله سبب تیرگی روابط میان آنکارا و واشنگتن شده و درگیری لفظی مقامات دو کشور در زمینه‌های دیگر را نیز در پی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار