در جلسه ۲۴۹ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون اجرایی‌سازی آمایش آموزش عالی بحث و گفت‌وگو شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۲۴۹ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس به ریاست محمدعلی کی‌نژاد رئیس هیأت عالی جذب در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

بررسی موضوع لزوم شرکت در فراخوان جذب هیأت علمی طرح سربازی، بعد از اتمام خدمت

در پیش از دستور این جلسه در خصوص موضوع "الزام شرکت در فراخوان جذب سرباز هیأت علمی بعد از اتمام طرح" بحث و بررسی شد.

سپس محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم به اختصاص طرح تأمین عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها برای مناطق محروم اشاره کرد.

در ادامه جلسه مقرر شد جلسه‌ای با هیأت مرکزی جذب به منظور بررسی این موضوع و ارائه راهکار تشکیل و ظرف دو هفته آینده نتیجه آن اعلام شود.

همچنین کی‌نژاد ضمن درخواست انطباق طرح آمایش با اعلام نیاز دانشگاه‌ها در شهریور ماه ۹۹، به ارائه توضیحاتی در مورد گزارش‌های مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم برای طرح آمایش و وارد نشدن در فاز اجرا پرداخت.

۲۹ دانشگاه مستقل و ۴۲ مؤسسه نتیجه اجرایی شدن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی

 در ادامه جلسه حسین رحیمی مشاور و نماینده ویژه وزیر علوم در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، با اشاره به دستور اول جلسه «انطباق آمایش آموزش عالی در فراخوان شهریور ۹۹» به ارائه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه اجرای طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی پرداخت.

او به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت علوم به منظور ساماندهی واحد‌های آموزش عالی، می‌تواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیاز‌های منطقه‌ای و منجر به کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.

مشاور وزیر علوم ادامه داد: ساماندهی رشته‌ها همزمان با طرح مأموریت‌گرایی و متناسب‌سازی رشته‌ها با نیاز‌ها که از ملزومات جذب هیأت علمی است، در فاز بعدی برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود.

رحیمی با اشاره به مراحل انجام طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی گفت: این طرح در سه فاز منع یا محدودسازی گسترش کمی و اهتمام به ارتقای کیفی، ادغام کمی، تجمیع کیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات و پیاده‌سازی طرح‌های هشت گانۀ آمایش آموزش عالی قابل انجام و اجرایی خواهد بود.

رحیمی، عدم ضرورت ادامه فعالیت مؤسسه به صورت مستقل، تعدیل شاخص تعداد دانشجو به یکصد هزار جمعیت استان‌ها در سطح کشور، وضعیت جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهر‌ها و نواحی مختلف استان، واقع بودن در یک استان و... را به عنوان مهم‌ترین عوامل مؤثر در تجمیع و الحاق نام برد.

مشاور وزیر علوم افزود: آمار دانشگاه‌ها و مؤسسات بعد از تجمیع و ادغام، ۲۹ دانشگاه مستقل و ۴۲ مؤسسه است.

او در پایان ارائه این گزارش گفت: درمورد ساماندهی دانشگاه‌ها تقسیم کار ملی و استانی صورت گرفته که در تعداد کمی از استان‌ها گروه‌های علمی و رشته‌های تحصیلی با مأموریت‌گرایی ترکیب شده و همچنان باید کار سنگینی در این خصوص انجام شود.

در ادامه جلسه مقرر شد مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیأت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید طرح آمایش آموزش عالی را برای بررسی و تأیید به هیأت عالی جذب معرفی کنند.

ضرورت هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد در اجرایی‌سازی آمایش آموزش عالی

همچنین جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب بر هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرایی‌سازی آمایش آموزش عالی تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد که دانشگاه آزاد اسلامی گزارش آمایش آموزش عالی این دانشگاه را در حوزه جذب اعضای هیأت علمی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه و در نهایت طرح نهایی به هیأت عالی جذب و یا ستاد نقشه جامع علمی کشور ارسال شود.


بیشتر بخوانید


همچنین بیژن رنجبر قائم مقام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی و کیفی‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود، گفت: در یک سال اخیر عضویت هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت استانی انجام شده که این موضوع در راستای آمایش آموزش عالی صورت گرفته است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.