بالگردها باید برای نجات منابع طبیعی به پرواز در بیایند

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از خریداری ۲۰۰ دستگاه دمنده طی دو سال اخیر برای مقابله با آتش‌سوزی‌های استان خبر داد و گفت: برای مهار آتش در برخی نقاط صعب‌العبور نیازمند بالگرد هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به چالش آتش سوزی‌ها با توجه به شروع فصل گرما، اظهار کرد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم، سه عامل اصلی برای وقوع آتش‌سوزی‌های استان شناسایی شده که مهمترین عامل سهل‌انگاری کشاورزان، گردشگران و رانندگان است.

او  ادامه داد: متاسفانه گاهی این گروه‌ها آتشی روشن می‌کنند و یا ته سیگار خود را بین مراتع و اراضی رها می‌کنند که باعث بروز آتش می‌شود یا  اختلافات قومی بین عشایر، ایلات و روستاییان آتش به جان جنگل ها و مراتع می زند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه سومین عامل اصلی آتش‌سوزی را جارسوزی کشاورزان اعلام و یادآوری کرد: اکنون که فصل برداشت به پایان رسیده، گاهی کشاورزان برای شروع کشت دوم خود اقدام به جارسوزی می‌کنند که این کار هم عامل آتش سوزی و هم جرم است.

او  گفت: مشکل دیگری که در زمینه آتش‌سوزی با آن مواجهیم این است که دیر از وقوع آن باخبر می‌شویم، زیرا با اطلاع زودهنگام می‌توان در همان لحظات اولیه آتش را خاموش و از گسترش خسارت جلوگیری کرد.

بالایی از  شناسایی ۸۶ نقطه بحرانی  آتش‌سوزی در استان کرمانشاه و  خریداری ۲۰۰ دستگاه دمنده  و افزایش خودروهای آتش نشانی منابع طبیعی استان خبر داد و عنوان کرد: البته این تعداد دستگاه برای وسعت دو میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربعی استان کافی نیست، اما تلاش کنیم پراکنش این دستگاه‌ها به شیوه مناسب صورت گیرد.

بالایی یکی دیگر از نیاز‌های مهار آتش خصوصا در نقاط صعب‌العبور را استفاده از بالگرد دانست و گفت: باید تفاهم‌نامه کشوری بین سازمان جنگل‌ها و وزارت دفاع برای استفاده از ظرفیت بالگرد‌های نیروی هوایی منعقد شود تا در استان‌ها نیز از ظرفیت این بخش برای مهار آتش استفاده شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.