افزایش بهره‌وری در توسعه اقتصاد کشاورزی با دانش مهندسی کشاورزی

معاون جهاد کشاورزی فارس گفت: با دانش مهندسی کشاورزی، بهره وری در توسعه اقتصاد کشاورزی افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اهمیت افزایش بهره وری و توسعه اقتصادی در کشاورزی گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در ایران کشاورزی و آب اصلی‌ترین نهاده محدود کننده در این بخش است.

جعفر صبوری پور افزود: شاخص بهره وری آب در ابتدای برنامه توسعه چهارم بین ۸ تا ۹ دهم کیلوگرم بر مترمکعب گزارش و در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله این شاخص ۶ و یک دهم کیلوگرم بر مترمکعب هدف گذاری شده است.

او با اشاره به نقش آب در بهره وری فعالیت‌های بخش کشاورزی گفت: استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تسطیح زمین ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، کشت نشایی، کشاورزی حفاظتی، انتقال کشت از بهاره به پاییزه، کشت محصولات کم آب بر، استفاده از ارقام مقاوم به شوری و کم آبی و ارقام زودرس و میان رس و توسعه گلخانه‌ها از موارد بهره وری آب هستند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به اهمیت بهره وری در دیگر نهاده‌های تولید در فعالیت‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: برای افزایش عملکرد در واحد سطح، تامین بذر‌های اصلاح شده و پربازده، کاهش مصرف بذر در هکتار، استفاده از تغذیه با سیستم‌های آبیاری، کشاورزی حفاظتی و استفاده از کود‌های آلی در دستور کار قرار دارد.

صبوری پور گفت: کاهش ریزش در برداشت غلات با استفاده از ماشین آلات مناسب، افزایش ضریب درجه مکانیزاسیون، کاهش ضایعات در عملیات کشاورزی و پس از تولید با توسعه فعالیت‌های صنایع تبدیلی، سردخانه نگهداری و بسته بندی از دیگر نمونه‌های بهره وری در بخش کشاورزی است.

او گفت: بهره وری در نیروی انسانی یا افزایش دانش در هکتار، توصیه‌های فنی، انتقال یافته‌های علمی و اقدامات ترویجی و استفاده از ظرفیت مسئولین پهنه سبب رسیدن محققان معین به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش عملکرد در هکتار و در نهایت افزایش بهره وری در فعالیت‌ها می‌شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به بهره وری در زیربخش دام و طیور در بخش کشاورزی افزود: افزایش بهره وری در انرژی، افزایش بهره وری در تبدیل دان به گوشت در طیور گوشتی، بهبود ضریب تبدیل خوراک در تولید شیر و گوشت قرمز از سرفصل‌های اقدامات در این زمینه است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار