باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد؛

بیمه محصولات کشاورزی مرهمی بر درد کشاورزان + فیلم

کشاورزان با بیمه انواع محصولات کشاورزی خیالشان راحت است که اگر حوادثی رخ دهد، خسارت خود را از بیمه دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهار و تابستان کشاورزان مازندرانی بیش از هر فصل دیگر در تلاش برای تولید انواع محصولات کشاورزی هستند.

می‌گویند کشاورز زاده کشاورز می‌شود و وقتی محصول خوب برداشت کنند امیدوارتر از همیشه به کارشان ادامه می‌دهند.

یکی از کشاورزان روستایی که ۴ دهه از عمرش را با کار کشاورزی گذرانده است، می‌گوید: هر سال باغ خود را بیمه می‌کند و اگر خسارتی مانند سیل یا خشکسالی محصولش را تهدید کند، با بیمه ضرر را جبران می‌کند.

او افزود: بیمه محصولات کشاورزی تنها راه چاره برای آن‌ها است تا حداقل میزان هزینه‌ای که روی محصول خود انجام دادند، را دریافت کنند.

این کشاورز روستایی گفت: در سال‌های قبل یک بار باغ خود را بیمه نکرده بود و هزینه هنگفتی روی دستش ماند، از این رو هر ساله از ترس وقوع خسارت برای بیمه اقدام می‌کند.
بیمه محصولات کشاورزی مرهمی بر درد کشاورزان + فیلم

حوادث طبیعی بی خبر می‌آیند

بیمه یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که می‌تواند کشاورزان را به تولید دلگرم و امیدوار کند، زیرا حوزه کشاورزی بخشی بسیار پرخطری است و در معرض حوادث طبیعی و تنش‌های محیطی زیادی قرار دارد.

وقوع حوادث طبیعی هر ساله خسارت‌های زیادی را به کشاورزان تحمیل می‌کند، سیل، خشکسالی و سرما زدگی از جمله حوادثی است که بخش زیادی از محصولات کشاورزان استان را از بین می‌برد، در این میان مسئولان همواره به کشاورزان توصیه می‌کنند که برای جبران بخشی از هزینه ها، محصولات خود را زیر پوشش بیمه آورند.

بیمه محصولات کشاورزی در تقویت اقتصاد ملی، افزایش انگیزه کشاورزان، کاهش خطرپذیری شغل کشاورزی، تضمین بخشی به این حرفه و دلگرم کردن کشاورزان در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و از بین رفتن محصولشان تاثیر دارد.

البته در این میان جبران به موقع خسارت در کنار مزایای قطعی بیمه محصولات کشاورزی سبب تقویت انگیزه لازم در جهت ترویج فرهنگ این نوع بیمه می‌شود.
بیمه محصولات کشاورزی مرهمی بر درد کشاورزان + فیلم

شرایط بیمه محصولات کشاورزی برای دو محصول برنج و مرکبات

برای ۲ محصول مهم برنج و مرکبات سه طرح بیمه‌ای شامل بیمه عمومی، ترجیحی یک و ترجیحی ۲ وجود دارد که کشاورزان می‌توانند با انتخاب بیمه محصولات ترجیحی ۲ بیشترین میزان غرامت احتمالی را دریافت کنند.

گسترش چتر حمایت بیمه‌ای برای بخش کشاورزی و باغی با توجه به ۲ برابر شدن سهم دولت در صندوق بیمه محصولات کشاورزی بر اساس بودجه سال ۹۹ این فرصت را در اختیار کشاورزان مازندران بویژه تولیدکنندگان ۲ محصول مهم و عمده استان یعنی برنج و مرکبات قرار داده است تا امسال از طریق بیمه کردن مزارع و باغات خود، ضریب آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی را کاهش دهند.

بیمه عمومی برنج

صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران کمترین تعرفه سهم کشاورزان در طرح بیمه عمومی برنج را برای هر هکتار ۵۲۱ هزار و ۸۴۰ ریال اعلام و تاکید کرده است که بر این اساس کشاورز خسارت دیده می‌تواند ۵۹ میلیون و ۹۹۴ هزار ریال غرامت دریافت کند.

همچنین بیشترین حق سهم در بیمه عمومی برنج هم ۱۴ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۹۹۷ ریال است که کشاورزان در صورت بروز خسارت می‌توانند ۱۴۶میلیون و ۶۰۳ هزار و ۵۲۰ ریال غرامت دریافت کنند.

بیمه ترجیحی ۱ برنج

کمترین سهم کشاورز در تعرفه طرح بیمه ترجیحی ۱ برای هر هکتار ۸۲۷ هزار و ۸۸۱ ریال است و کشاورز در صورت بروز خسارت و داشتن کمترین بیمه ترجیحی ۱ می‌تواند ۸۳ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۶۶۰ ریال غرامت دریافت کند.

بیشترین سهم کشاورز در این نوع بیمه هم ۳۴ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۱۸۹ ریال برای هر هکتار تعیین شده است که کشاورز در صورت وارد شدن خسارت می‌تواند ۲۰۳ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۹۳ ریال خسارت دریافت کند.

بیمه ترجیحی ۲ برنج

کمترین تعرفه سهم کشاورزان در طرح بیمه نرجیحی ۲ برنج برای هر هکتار یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۰۳ ریال است. کشاورزانی که این مبلغ از سهم بیمه را پرداخت می‌کنند در صورت بروز خسارت می‌توانند ۱۰۰ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۹۸۰ ریال غرامت دریافت کنند.

بیشترین تعرفه سهم کشاورزان در بیمه برنج هم ۴۸ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۹۱۶ ریال برای هر هکتار است و کشاورزانی که این نوع بیمه را انتخاب می‌کنند در صورت بروز خسارت ۲۶۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۶۶ ریال غرامت دریافت خواهند کرد.
بیمه محصولات کشاورزی مرهمی بر درد کشاورزان + فیلم

تعرفه حمایتی دولت در بیمه مرکبات

صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران تعرفه حمایتی دولت برای باغداران مرکبات استان را نیز بی نظیر توصیف و اعلام کرد باغدران می‌توانند با انتخاب بیمه ترجیحی از پشتوانه دریافت خسارت احتمالی خوبی برخوردار شوند.

باغ‌های مرکبات مازندران آسیب پذیرترین بخش کشاورزی استان در برابر بلایای طبیعی بویژه سرما و شیوع آفات مختلف است و همه ساله به همین دلیل به باغداران استان در مناطق مختلف خسارت وارد می‌شود.

صندوق بیمه کشاورزی مازندران اعلام کرده است که باغداران استان می‌توانند با ۲ نوع بیمه شامل بیمه عمومی و تک خطر مرکبات و همچنین بیمه ترجیحی مرکبات باغ و محصولاتشان را در برابر بلایای طبیعی بیمه کنند.

بیمه عمومی و تک خطر مرکبات

کمترین تعرفه سهم باغدار در بیمه عمومی و تک خطر مرکبات ۳۶۱ هزار و ۸۴۵ ریال برای هر هکتار است که باغدار استفاده کننده از این بیمه در صورت وقوع بلایای طبیعی و خسارت می‌تواند ۴۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال غرامت دریافت کند.

بیشترین حق سهم این نوع بیمه هم پرداخت پنج میلیون و ۱۰۱ هزار و ۶۳۵ رالع برای هر هکتار در صورت خسارت ناشی از برف سنگین، سرما و یخبندان، بارندگی مداوم، سیل، تکرگ و توفان است که باغدار در صورت وقوع خسارت می‌تواند ۱۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال غرامت دریافت کند.

بیمه ترجیحی مرکبات

کمترین تعرفه سهم باغدار در بیمه ترجیحی مرکبات که همه عوامل برف سنگین، سرما و یخبندان، بارندگی مداوم، سیل، تکرگ و توفان را در بر می‌گیرد برای هکتار ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۹۸ ریال است. باغدارانی که از این سطح از بیمه استفاده می‌کنند می‌توانند ۴۹ میلیون و ۹۲۰ هزار ریال غرامت دریافت کنند.

بیشترین تعرفه سهم باغدار در بیمه ترجیحی مرکبات هم ۱۷ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۶۲۷ ریال است که باغدار در صورت بروز بلایای طبیعی می‌تواند ۱۵۷ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال غرامت دریافت کند.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۵ هزار هکتار آن مرکبات با تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و ۷۰ درصد از محصولات مرکبات مازندران را پرتقال تشکیل می‌دهد.
بیمه محصولات کشاورزی مرهمی بر درد کشاورزان + فیلم

بیمه ۶۵ نوع محصول در مازندران

۶۵ نوع محصول کشاورزی در مازندران زیر پوشش بیمه قرار دارد و فقط پرداخت ۳۰ درصد حق بیمه با کشاورزان است.

حمید رضوی نیا مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران گفت: هر ساله بر اساس تقویم بیمه پذیری محصولات کشاورزی همکاران ما در مراکز خدمات کشاورزی، شعب بانک کشاورزی و دفاتر خدمات بیمه‌ای آمادگی پذیرش کشاورزان برای بیمه پذیری انواع محصولات کشاورزی را دارند.

او با بیان اینکه ۶۵ محصول کشاورزی در بخش‌های زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان گرمابی و سردابی، کرم ابریشم و زنبور عسل زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران هستند، افزود: سهم بیمه کشاورزان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل حق بیمه بوده و بقیه پرداختی‌ها با دولت است.

رضوی نیا با بیان اینکه کشاورزان امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته از بیمه استقبال خوبی کردند، گفت: با توجه به اینکه پارسال خسارت سیل را در مازندران داشتیم، به همین دلیل امسال استقبال بیشتری شده است.
بیمه محصولات کشاورزی مرهمی بر درد کشاورزان + فیلم

جهاد کشاورزی کمک حال صندوق بیمه محصولات کشاورزی

بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: به منظور اجرای سیستم حمایتی کشاورزان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی اجرای بیمه را برای کشاورزان بر عهده دارد و جهاد کشاورزی هم با اقدامات ترویجی، ترغیبی و اطلاع رسانی تمایل کشاورزان به بیمه را افزایش می‌دهد.

او افزود: این ظرفیت وجود دارد که با همکاری کشاورزان میزان بیمه افزایش یابد.

بهادری گفت: همکاران ما در جهاد کشاورزی علاوه بر تشویق کشاورزان به بیمه با همکاری صندوق بیمه برای اینکه کشاورز به فرآیند بیمه دسترسی داشته باشد، کمک می‌کنند.
بیمه محصولات کشاورزی مرهمی بر درد کشاورزان + فیلم

افزایش تعرفه‌های بیمه در بخش‌های دام، زراعی و باغ

رضوی نیا مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران گفت: بر اساس تعرفه‌هایی که امسال به استان‌های ابلاغ شد در زیر بخش دام بیش از ۲۵۰ درصد تعرفه‌ها افزایش یافت و در زیر بخش زراعی و باغ نیز تعرفه‌ها بیش از ۲۰۰ درصد افزایش کرده است.

او افزود: اگر در محصول برنج در هر هکتار حدود ۳۰۰ تا یک میلیون تومان از کشاورز حق بیمه دریافت کنیم، تعهد برای پرداخت غرامت ناشی از حادث شدن حوادث قهری از ۵ میلیون تا ۲۲ میلیون تومان است.

رضوی نیا گفت: در باغ‌های مرکبات هم با پرداخت حق بیمه سهم کشاورز در هر هکتار از ۲۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، غرامتی معادل ۶ میلیون تومان تا ۱۶ میلیون تومان در هکتار بر اثر حادث شدن حوادث قهری و طبیعی قابل پرداخت است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران با بیان اینکه سامانه الکترونیکی بیمه از پارسال اجرایی شده است، افزود: کشاورزان ۷ روز مهلت دارند در محصولات زارعی و باغی قبل از محو آثار خسارت، اعلام خسارت کنند.

او گفت: به علت هوشمند بودن سامانه بررسی خسارت‌ها از سوی اکیپ‌های کارشناسی انجام می‌شود و پس از اعتبار بیمه نامه در اولین فرصت ارسال شده و قابل پرداخت است.

رضوی نیا افزود: خسارت بیمه کشاورزان امسال از طریق سامانه در محصولات زراعی کمتر از یک ماه و در محصولات باغی کمتر از ۴۵ روز پرداخت شد و این سرعت در پرداختی‌ها منوط به یکی بودن اطلاعات اولیه و اطلاعات ثبت شده در سامانه است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندرانگفت: مهلت بیمه محصولات مرکبات و شالیزار‌های استان تا پایان اردیبهشت ماه است و کشاورزان تنها در این دوره زمانی می‌توانند برای بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.
بیمه محصولات کشاورزی مرهمی بر درد کشاورزان + فیلم

مازندران با تولید ۷۶ نوع محصول کشاورزی که در ۱۵ نوع از جمله برنج با بیش از یک میلیون تن، مرکبات با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، کیوی، گل و گیاه، دام و طیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.

علاوه بر آن مازندران دارای ۲۱۳ هزار هکتار اراضی شالیزاری است که طبق آمار رسمی جها کشاورزی استان در سال زراعی گذشته زیر کشت رفت و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ تن شالی از آن‌ها برداشت شد.
 

گزارش ازسیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار