زادآوری بیش از دو هزار پرنده سار صورتی در تربت جام

رئیس اداره محیط زیست تربت جام با اشاره به زادآوری بیش از دو هزار پرنده سار صورتی در این شهرستان،گفت: این پرنده در زمره‌ی پرندگان حمایت شده است، بنابراین باید ممنوعیت صید و شکار آن همچنان حفظ شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد دامن پاک رئیس اداره محیط زیست تربت جام با اشاره به زادآوری بیش از دو هزار پرنده سار صورتی در این شهرستان،گفت: این پرنده در زمره‌ی پرندگان حمایت شده است، بنابراین باید ممنوعیت صید و شکار آن همچنان حفظ شود.
 
او با تاکید بر اینکه این پرنده یک آفات کش طبیعی است، افزود:  این پرنده در مناطق جوار کشتزار‌ها و زمین‌های زراعی، صخره‌های مرتفع و مناطق شیبدار و کوهستان‌های مرتفع به سر برده و در سوراخ دیوار‌ها و شکاف سنگ‌ها یا لابلای توده‌های چوب به صورت گروهی تولید مثل می‌کند. در ایران تابستان‌ها فراوان و به صوتر مهاجر عبوری درهمه جا دیده  می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست تربت جام ادامه داد: کلنی جمعیتی این پرنده در تربت جام شناسایی شده و  زاداوری این پرنده با توجه به شرایط خوب آب و هوایی منطقه کم نظیر است و می‌تواند برخی آفات‌های طبیعی همچون ملخ را به خوبی کنترل کند.

دامن پاک با اشاره به مشخصات ظاهری این پرنده، بیان کرد: این پرنده ۲۱ سانتیمتر طول دارد از نظر شکل ظاهری، شبیه سار، اما با منقار زرد و کوتاه تر است که اندکی خمیدگی در نیم نوک بالا دیده می‌شود " منقار سار بزگتر و راست‌تر است". پرنده‌ی بالغ سیاه و صورتی بوده و با سایر پرندگان اشتباه نمی‌شود. تارک بلندی دارد که در پس سر به حالت افتاده دیده می‌شود، اما هنگام آواز خوانی بلند و تاج مانند می‌شود.
 
انتهای پیام//س.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار