سپری گفت: استان کردستان ظرفیت بالقوه جهت ارتقاء تولید محصولات کشاورزی تا ۵.۵ میلیون تن را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در چهارمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری که به ریاست جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری برگزار شد اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۹ تولیدات بخش کشاورزی استان از دو و نه دهم به ۳ میلیون و ۱۱۲ هزار تن برسد.

او افزود: استان کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه‌های برتر کشور را دارد که از این محصولات می‌توان به رتبه ۲ کشوری تولید و خرید گندم با ۱ میلیون و ۱۰۲ هزار تن در سال ۹۸ و پیش بینی تولید ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تن برای سال ۹۹ اشاره کرد.

کردستان رتبه اول تولید توت فرنگی در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در تولید گوشت مرغ رتبه ۹ کشور ورتبه ۱ غرب و شمال غرب کشور، تولید سیب زمینی رتبه ۴ کشوری، توت فرنگی اول کشوری و انگور دیم رتبه دوم کشوری به استان کردستان اختصاص دارد.

او تاکید کرد: استان کردستان همچنین با تعداد ۲۸ هزارو ۸۴۳ دستگاه تراکتور، هزارو ۳۸۵ دستگاه کمباین و هزارو ۵۰۰ دستگاه ادوات دنباله دار ضریب ۲/۲ اسب بخار رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

سپری با بیان اینکه کردستان ۱.۸ دهم مساحت کشور و ۷ درصد روان آب‌های کشور را دارد، گفت: استان کردستان با ۳ درصد بارندگی کشور، ۷ درصد روان آب‌های کشور و استفاده ۱۹ درصدی از آب‌های تجدید پذیر و باتوجه به مصرف سرانه آب‌های تجدید هزارو ۶۴۲ مترمکعب در کشور است، ولی در در استان کردستان سرانه مصرف آب‌های تجدید پذیر ۳ هزارو ۵۶۲ متر مکعب است که این مهم پتانسیل بالای منابع آبی کردستان را نسبت به متوسط کشوری متبلور می‌سازد

او در ادامه عنوان کرد: استان کردستان نسبت به میانگین کشوری که زیر ۲۲ درصد تجهیز اراضی کشاورزی را در زمینه سیستم‌های نوین آبیاری دارد با ۴۳ درصد رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

سپری خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ با احداث هزارو ۵۱۳ هکتار باغ در مجموع میزان سطح باغات استان به ۴۷ هزارو ۶۰۰ هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: در بخش دامپروری هم در سال گذشته ۲۵۰۰ راس گوساله پرواری (در دوره) به ظرفیت پرواربندی گوساله استان اضافه شده و به ۱۲ هزار راس در هر دوره رسیده همچنین در پروار بندی بره نیز سال گذشته با افزایش یک هزار راس در هر دوره این میزان به ۱۱ هزار راس (در هر دوره) رسیده است.

او با تاکید بر اهمیت ظرفیت ذخیره سازی و فرآوری محصولات کشاورزی یادآور شد: از ۷۲۰ هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در پایان سال ۹۷ و ایجاد ۱۸۰ هزار تن ظرفیت جدید در سال ۹۸ به ۹۰۰ هزار تن ارتقاء داده شد.

سپری اذعان کرد: شرکت فراوری محصولات کشاورزی ژینانوش روژ هه لات مریوان با ۹۷ درصد رشد فیزیکی و ظرفیت سالانه ۲۴۸ هزار تن، در فاز اول با ۲۱۰ هزار تن و و اشتغال ۳۰۰ نفر ایجاد شغل از پروژه‌های برتر و آماده به بهره برداری بخش کشاورزی استان کردستان است.

او گفت: ایستگاه پمپاژ کیلک، شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب، پرورش گاو شیری ۲۵۰۰ راسی قروه، مجتمع ایمان طیور و.. از پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی استان کردستان است.

رتبه اول کردستان در جذب اعتبارات خسارات ناشی از سیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین از کسب رتبه اول کشوری جذب اعتبارات خسارت سیل خبرداد و گفت: در فروردین ۹۸ به علت وقوع سیل خسارت زیادی به بخش کشاورزی استان وارد شد که با جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات بلاعوض ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان جذب شد.

او در ادامه اظهار کرد: در دهه مبارک فجر سال ۹۸ با ۱۰۰۱ پروژه و اعتباری بالغ بربیش از ۱۴۷ میلیارد تومان و ایجاد شغل ۱۸۲۵ شغل اقدامی بسیار ارزنده و قابل قبول بود و در هفته جهادکشاورزی هم با فاصله چهار ماه در بخش کشاورزی مجددا ۲۵۲ پروژه با اعتباری حدود ۷۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که این نشان از ظرفیت و پتانسیل بخش کشاورزی برای اشتغال و جهش تولید می‌باشد.

سپری در پایان از ۱۴ پروژه شاخص و مهم برای افتتاح توسط رئیس جمهور خبرداد و افزود: این ۱۴ پروزه شاخص با اعتباری بالغ بر ۱۲۱۳ میلیارد تومان زمینه اشتغال ۱۳ و ۷۸۲ نفر را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.