مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از احیاء تنورسازی در شهرستان خدابنده خبر داد.

تنورسازی به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت:احیا سنت‌ها وصنعت‌های قدیمی برای آیندگان امری اجتناب ناپذیر است و صنعت تنورسازی نیز از این مقوله مستثنی نیست .
 
ارجمند تصریح کرد: تنورسازی یکی از صنایع محلی و جزو هنر‌های سنتی در بخش افشار، روستای گورچینیک شهرستان خدابنده می‌باشدو این هنر همچنان نسل به نسل در این منطقه ادامه داشته است.

او افزود:یک کارگاه تولید تنور سنتی در روستای گورچینیک توسط روحانی و جوانان بومی روستا در حال حاضر فعال می‌باشد. تنورسازی به دلیل سختی کار به قدرت بدنی بالا نیاز به فعالیت جوانان دارد و اگر رونق بازار کار داشته باشد این حرفه سنتی فراموش نمی‌شود. ب
 
این مقام مسئول ادامه داد:با توجه به اینکه سال گذشته تنورسازی روستای گلابر احیاء و فعال شد در سال جاری این هنر-صنعت در شهرستان خدابنده احیاء می‌شود.

او گفت: بدون شک این آثار با معرفی فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید پایدار و توسعه دارد و باید بیش از گذشته برای احیای آن تلاش شود.

خاک رس، ماسه و موی بز مواد اولیه ساخت تنور است که تولید کنندگان با ترکیب آن‌ها برای ساخت این هنر دسنی از آن اسفتاده می‌کنند.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.