بدلیل بهره برداری زیاد از منابع آب،خطر شوری برخی از دشت‌های مازندران را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،یخکشی مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران در بازدید بابایی کارنامی و زارعی نمایندگان مردم ساری در مجلس شورای اسلامی از تصفیه خانه آب شرب ساری، گفت: ما در بخش آب های زیرزمینی ظرفیتی برای توسعه بهره برداری نداریم و در طی ۱۰ سال اخیر بدلیل بهره برداری زیاد، کیفیت آب‌های ما تغییر کرده و شوری برخی از دشت‌های استان را تهدید می‌کند.

او افزود: برنامه ما در بخش آب زیر زمینی بیشتر برنامه صیانت از منابع آب و کنترل اضافه برداشت بوده تا سفره در حال تعادل حفظ و باقی بماند.

۸۲ درصد منابع آبی صرف کشاورزی می‌شود

یخکشی مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به وضعیت منابع آب استان، گفت: از ۶ میلیارد مترمکعب پتانسیل آبی استان سالانه ۳/۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری و مصرف می‌شود که عمده آن یعنی ۸۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی است.

او با بیان توزیع مکانی نامناسب منابع و تقاضا، گفت:بخش شرق استان یعنی از رودخانه تالار تا گلوگاه تقاضا بیشتر از منابع بوده و در بخش مرکزی استان تقاضا با منابع تقریبا برابر و در بخش غربی استان منابع بیشتر از تقاضا است.

بیشتر بخوانید: خاموشی چاه‌های غیرمجاز در تنها دشت ممنوعه شمال کشور

یخکشی گفت: بدلیل عدم وجود تاسیسات کافی تنظیم کننده حتی مناطق غربی مازندران که از منابع آب کافی برخوردار است برای تامین آب شرب و کشاورزی دارای مشکلات فراوان می‌باشند.

او افزود: تمرکز برنامه‌های آب استان بر مهار و بهره برداری از آب‌های سطحی است لذا در شرایط کنونی ۱۰ سدی که در دست بهره برداری داریم حدود ۹ در صد از آب‌های سطحی را می‌توانند تنظیم کنند.

تامین ۹۰ درصد از آب مردم مازندران از طریق منابع زیرزمینی

یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران  با بیان اینکه  ۹۰ در صد از آب مورد نیاز مردم استان هم اکنون از طریق آب زیرزمینی تأمین می‌شود،گفت: از سویی زیرساخت‌های آبرسانی نیز متناسب با جمعیت موجود و شناور نبوده که این شرکت با همکاری شرکت آب و فاضلاب طرح جامع آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها در قالب مجتمع بزرگ آبرسانی تهیه کرده که این طرح قادر است آب پنجاه شهر و بیش از ۲ هزار روستا را تامین کند.

او با تشریح ویژگی‌های رودخانه‌های استان افزود: در استان بیش از ۱۲۰ رودخانه کوچک و بزرگ به طول ۷ هزار کیلومتر داریم که عمدتا این رودخانه‌ها ساماندهی نشده و نا زیبا هستند و امروز بجای آنکه برای ما یک فرصت باشند تبدیل به تهدید شده اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران از برنامه‌های مهم دیگر مدیریت منابع آب استان را توسعه نیروگاه برق آبی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آب اعلام کرد.

نبود تاسیسات کنترل کننده دلیل خسارت سیلاب

زارعی نماینده مردم ساری نیز با اشاره به اهمیت آب از آن بعنوان یکی از مباحث مهم و استراتژیک در کشور و استان یاد کرد و گفت: استانی که به لحاظ میزان ریزش جوی از استان‌های پر باران محسوب می‌شود متاسفانه بدلیل یک عقب ماندگی تاریخی دارای مشکلات فراوان در بخش تامین آب کشاورزی و شرب بوده و به هنگام وقوع سیلاب بدلیل عدم تاسیسات کنترل کننده همواره شاهد خسارت فراوان هستیم.

او افزود: در همین حوزه ما که دو شهرستان داریم نام یکی میاندرود است که میاندرود یعنی میان دو رود، وقتی به منابع تامین، انتقال و توزیع آب آن در بخش کشاورزی و شرب می‌نگریم، می‌بینیم حدود ۴۵ درصد از اراضی و ساکنین آن دارای کمبود آب هستند که باید با تلاش مضاعف مشکلات مردم را برطرف و به حداقل برسانیم.

منابع محدود، ظرفیت ناکافی

بابایی کارنامی دیگر نماینده مردم ساری و میاندرود نیز با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت منابع آب استان گفت: منابع ما محدود، ظرفیت ما ناکافی و زمان ما برای خدمت رسانی اندک است، لذا با تلاش مضاعف و همدلی می‌توانیم بر مشکلات موجود فائق آئیم.

او افزود: رسالت ما نمایندگان این است که در کنار شما باشیم، و نباید فرصت را از دست بدهیم و برای اینکه طرح‌های مهمی همچون طرح آبرسانی ساری و میاندرود و روستا‌های مسیر و سد زارم رود تکمیل شود نیازمند پیگیری‌های مستمر و هم اندیشی‌های بیشتر هستیم و این کار به فضل الهی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.