شفیعی گفت: تغییر رنگ یک تلنگر بسیار جدی به همه کسانی است که تصور می‌کردند دریاچه حوض سلطان را باید تبخیر کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،سید احمد شفیعی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با اشاره به سرخ شدن رنگ دریاچه حوض سلطان قم در حاشیه اتوبان قم، تهران گفت: یکی از نکاتی که در خصوص  دریاچه‌های فراشور فصلی در حوزه اکوسیستمی باید بیان کرد این است که شاید بسیاری حیات و فعالیت و زندگی و پویایی تالاب‎‌هایی، چون حوض سلطان را باور نداشتند و اصلا این دریاچه را جزو تالاب‌ها به حساب نمی‌آوردند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم بیان کرد: یک سری جلبک‌های تک سلولی که دو تاژکی هستند در آب‌های شور رشد پیدا می‌کنند و زمانی که شوری آب از یک غلظت خاص بالاتر می‌رود رنگ ریزه سرخ تولید می‌شود که همان ماده کاروتن یا ویتامین آ است.  

شفیعی افزود: این تغییر رنگ در واقع یک تلنگر بسیار جدی به همه کسانی بود که تا کنون تصور می‌کردند  دریاچه حوض سلطان و نظایر آن را باید تبخیر کرد و با رشد معدن کاری، ذخایر آن را برداشت و به حال خود رها کرد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم گفت: کاروتن یا ویتامین آ در سطح و اشل صنعتی تولید می‌شود و یکی از مهمترین نیاز‌های بشر است که ارزش اقتصادی و دارویی بسیاری دارد و این پدیده اکولوژیکی ثابت کرد که چنین ظرفیت عظیمی را نباید به همین سادگی نادیده گرفت.

شفیعی تصریح کرد: امسال سطح ذخایر آبی دریاچه حوض سلطان نسبت به دهه‌های گذشته افزایش یافته و  با تصویر هوایی ثابت شد که این سطح ذخیره از سال ۵۵ تا کنون در این دریاچه وجود نداشته است.

او گفت: وقتی این سطح از آب ایجاد می‌شود و غلظت و شوری آب از یک سطحی فراتر می‌شود، کاروتن، خود را بروز می‌دهد و ثابت می‌کند که حفظ محیط زیست تا چه اندازه می‌تواند در روز‌های سخت و همچنین توسعه اقتصاد مقاومتی به کمک ما بیاید.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با اشاره به آثار متعدد اقتصادی و فرهنگی و محیط زیستی این پدیده بیان کرد: اگر حق آبه‌های این دریاچه به درستی تامین شود هرساله چنین پدیده و این ظرفیت عظیم آبی را خواهیم داشت که از حیث گردشگری نیز جالب توجه خواهد بود.  

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار