معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان به مردم هشدار داد: در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، میزان مرگ‌ومیر و تعداد بستری‌های کرونا آن‌چنان بالا می‌رود که بیمارستان‌ها نمی‌توانند پاسخگوی بیماران باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  سیدوحید احمدی‌طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه اخیرا، شیوع کرونا در استان کرمان، پیشرفت قابل توجهی داشته به طوری که اکثر مناطق آن تا چند هفته قبل سفید یا زرد بودند، اکنون، اما جزو استان‌هایی هستیم که دیگر منطقه‌ی سفید کرونایی نداریم و مناطق استان، اکثرا قرمز و در برخی موارد زرد شده است.

او بیان کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، تا دو ماه گذشته حدود ۸۰ درصد مردم، توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند؛ ولی اکنون متاسفانه حدود ۲۰ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. 

 احمدی ‌طباطبایی با تاکید بر اینکه کووید ۱۹ از بیماری‌های است که هنوز واکسن و درمان خاصی برای آن نداریم، بیان کرد: رفتار اجتماعی مردم، مهم‌ترین عامل در کنترل و پیشگیری از ابتلای به این ویروس است. 

 او تصریح کرد: هم مرزی استان کرمان با استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان که شیوع این ویروس در آن‌ها بالا است یکی از علل افزایش مبتلایان به کرونا ویروس در استان کرمان بوده؛ زیرا برخی از ساکنین این استان‌ها در مناطق ییلاقی استان کرمان، مانند بخش‌های ساردوئیه، دهبکری، بافت و … باغ یا خانه داشته و با سفر خود به این مناطق، باعث انتقال ویروس به استان شده و در نتیجه آلودگی در استان کرمان پیشرفت قابل توجهی داشته به طوری که در استان کرمان که اکثر قسمت‌های آن تا چند هفته قبل سفید یا حداکثر زرد بود، اکنون جزو مناطقی از کشور است که دیگر منطقه سفید کرونایی ندارد و مناطق آن اکثرا قرمز و در برخی موارد زرد شده است.

احمدی‌طباطبایی با تاکید بر اینکه میزان شیوع بیماری کرونا در روز‌های آینده، به رفتار مردم بستگی دارد، اظهار کرد: به شدت هشدار می‌دهیم اگر مردم مسائل بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی و پرهیز از حضور در اجتماعات و مراسمات را رعایت نکنند، در حدود ۱۰ تا ۱۴ روز آینده وضعیت استان کرمان همانند وضعیت کنونی استان هرمزگان خواهد شد و میزان مرگ‌ومیر و تعداد بستری‌های ناشی از ابتلا به کووید  ۱۹ بالا می‌رود به‌طوری که بیمارستان‌ها نیز نمی‌توانند پاسخگوی بیماران باشند. 

 او  بیان کرد: میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونا در استان کرمان هم‌اکنون به بیش از یک نفر رسیده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که بیش‌ترین مبتلایان و فوتی‌ها ناشی از کرونا ویروس متعلق به شمال استان است یا جنوب؟ گفت: برخی از موارد فوتی ما متعلق به استان‌های دیگر مثلا سیستان و بلوچستان و شهر ایرانشهر است؛ اما در هر صورت تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در شمال و جنوب استان تقریبا یکسان است. 

او با انتقاد شدید از بی‌خیالی مردم در این روز‌ها و تصوری مبنی بر تمام شدن کرونا گفت: مردم باید از طریق حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی (رعایت فاصله یک و نیم متری)، باز گذاشتن پنجره‌ها به منظور تهویه هوای داخل منزل و یا محیط کار، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شست‌وشوی مکرر دست‌ها و دست نزدن به بینی و چشم‌ها احتمال انتقال ویروس را در هر تماسی پایین بیاورند. همچنین  کاهش حضور در ازدحام‌ها و کاهش تماس‌های غیرضروری با سایر افراد، توصیه می شود به طوری‌که در مهمانی شلوغ شرکت نکرده و یا مهمانی آن‌ها حداکثر با هشت نفر و حتی الامکان در فضای باز باشد، می‌تواند در کاهش انتقال و شکستن زنجیره ویروس در جامعه بسیار موثر باشد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان تاکید کرد: همچنین به شدت توصیه می‌شود که افراد با کوچکترین علامتی مانند تب، سرفه، گلو درد، احساس کوفتگی و … در منزل بمانند و تماس‌های خود را با اعضای خانواده کم و به مراکز منتخب دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند. 

 منبع: خبرگزاری ایسنا کرمان 

انتهای پیام / م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار