استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان نماینده ایران عضو مجدد کمیته مشورتی و علمی سزامی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از پایگاه خبری دانشگاه صنعتی اصفهان دکتر محمود تبریزچی، استاد دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان نماینده ایران عضو مجدد کمیته مشورتی و علمی سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاور میانه) شد.

عضویت مجدد این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح سزامی برای مدت دو سال و با توجه به تسلط و دانش گسترده و سابقه پنج ساله حضور و فعالیت وی در این کمیته به عنوان نماینده ایران و با هدف معرفی بیش از پیش این طرح به محققان ایرانی صورت گرفته است.

طرح سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) مربوط به بهره‌برداری از یک دستگاه سیکلوترون در منطقه است.

در این طرح علاوه بر حمایت مالی کشور‌های عضو از حمایت مالی ایتالیا، یونسکو، اتحادیه اروپا و مرکز تحقیقاتی سرن در سوییس هم بهره‌مند بوده تا اولین و تنها سنکلوترون دنیا در خاورمیانه ساخته شود.

ایران در کنار ارمنستان و اردن در سال ۱۹۹۹ بعنوان نامزد مکان نصب طرح سینکروترون خاورمیانه مطرح شد، اما در نهایت کشور اردن این امتیاز را دریافت کرد و این در حالی بود که دو سال بعد، ارمنستان شروع به ساخت سینکروترون ملی خود کرد.

ایران در سال ۲۰۰۷ با تصویب دولت و مجلس رسما به عضویت این طرح علمی درآمد.
شصت سینکروترون دیگری که در دنیا وجود دارند بیرون از خاورمیانه هستند.

در صورت پیشرفت طرح در آینده این مرکز می‌تواند به عنوان اولین مرکز تولیدکننده نور سینکروترون برای تحقیقات و آزمایش‌ها در خاورمیانه به مرکز پایه علوم و صنعت شتابدهنده تبدیل شود.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار