مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در رابطه با آب های ناشناخته و غرق شدگی ثانویه توضیحاتی را ارائه کرد.

رضا میرزایی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: همه ساله تعدادی از هموطنان به خاطر شنا در آب‌ها جان خود را از دست می‌دهند؛ این تعداد فقط مخصوص غرق‌شدگان دریا نیست و گاهی اوقات غرق شدن در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آب را نیز شامل می‌شود.

او افزود: به روز‌های گرم سال وارد شده‌ایم؛ طولانی بودن این روز‌ها و گرمای طاقت‌فرسای هوا شهروندان را به فکر چگونگی گذراندن این ایام وامیدارد، قطعا تمام شهروندان شرایط لازم و فرصت مناسب برای یک سفر چند روزه را ندارند، از این رو به یک سفر یک روزه کوتاه مدت در حوالی شهر‌ها قناعت می‌کنند. در این بین، حضور در دامان طبیعت و به ویژه مناطق خنک و ییلاقی حاشیه رودخانه‌ها و دریاچه‌ها طرفداران بیشتری دارد.

میرزایی بیان داشت: بسیاری از آن‌ها از فرصت به دست آمده به گمان خودشان حداکثر استفاده را می‌کنند و در رودخانه، دریاچه، آب پشت سد‌ها یا حتی استخر‌هایی که برای ماهیگیری یا کشاورزی استفاده می‌شود به آب‌تنی، شنا و تفرج مشغول می‌شوند.

او تصریح کرد: این کار به نوبه خود بسیار خطرناک است و همه ساله تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند به ویژه در نقاط ناشناخته که خطر را چند برابر می‌کند کما اینکه در سال‌های گذشته چند حادثه غرق شدن در سد‌ها و حوضچه‌ها را داشتیم که متأسفانه منجر به فوت چندین نفر از شهروندان و هم استانی‌ها شده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: اگرچه تمام هموطنان خطرات ناشی از شنا کردن در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را می‌دانند، اما جذابیت این تفریح باعث می‌شود که به این مهم اهمیت نداده و بی‌محابا تن به خطر بدهند؛ متأسفانه به رغم هشدار‌هایی ارائه شده در این رابطه، باز هم شاهد هستیم که همه ساله تعدادی بخاطر شنا در این آب‌ها جان خود را از دست می‌دهند. از آنجایی که همگان دسترسی به آب‌های سالم و مناسب برای شنا و تفریح ندارند در نتیجه بعضی افراد به آب‌های رودخانه‌ها و سد‌های خاکی که به عناوین مختلف از جمله انتقال آب یا کشاورزی استفاده می‌شود وارد می‌شوند، این کار همواره خطرناک است و افراد را تهدید می‌کند؛ به این آبها، "آب‌های ناشناخته" می‌گویند، زیرا از عمق دقیق، سلامت آب، وضعیت کف سد یا دریاچه اطلاعات دقیقی در دست نیست.

او افزود: وجود حیوانات احتمالی، اشیاء تیز و برنده کف آب و پوشش گیاهی و گل و لای موجود در این آب‌ها که به سادگی باعث گرفتار شدن افراد در عمق آب می‌شود و نبود نیروی متخصص نجات‌غریق در حاشیه این آب‌ها نیز از دلایل دیگر ناامن بودن آن‌ها و خطرناک بودن شنا کردن در آن است، این آب‌ها به دلیل جاری و روان بودن، در صورت اینکه کسی در آن‌ها غرق شود ممکن است اجساد آنان حتی چندین کیلومتر دورتر یا چند روز بعد پیدا شود، در همین ارتباط چند توصیه مهم ارائه می‌کنیم که امید است با بکارگیری این نکات، شاهد کاهش این قبیل حوادث باشیم.

میرزایی بیان داشت: اصول شنا را بیاموزید و آن را به کودکان نیز یاد دهید، از شنا کردن و ورود به آب‌های ناشناخته جدا خودداری کنید و از وارد شدن به آب‌هایی که تابلو شنا ممنوع نصب شده خودداری کنید.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در ادامه افزود: اگر قصد ورود به آب‌های ناشناخته را دارید، برای نخستین بار از قسمت کم‌عمق و با "پا" وارد شده و از شیرجه زدن در این آب‌ها به دلیل عدم اطلاع از محتویات کف آب خودداری کنیدو حتما از جلیقه‌نجات استفاده کنید و توجه داشته باشید اگر داروی خاص یا دارو‌های خواب‌آور استفاده کرده‌اید وارد آب نشوید.

او به شهروندان توصیه کرد: هرگز به صورت تنهایی و انفرادی به شنا نروید، زیرا در صورت گرفتگی عضلانی و غرق شدن کسی برای کمک به شما حضور نداردو ترجیحا در آب‌های سرد شنا نکنید، این مسئله برای افراد سالخورده و افرادی که دچار مشکلات قلبی و عروقی هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او در زمینه شنا در رودخانه‌ها و سد‌ها که در استان کرمان تقریبا در اکثر مناطق وجود دارد بیان داشت: در بخش‌هایی از رود‌ها یا دریاچه‌ها که دارای پوشش گیاهی و وسعت دید کمتر است وارد نشوید، چون غالبا کف بعضی دریاچه‌ها و آب‌های راکد تبدیل به لجن‌زار می‌شود، از شنا کردن در این آب‌ها بپرهیزید و با توجه به اینکه آب پشت سد‌ها دارای سطحی آرام است، اما یک جریان همیشگی در عمق این آب‌ها وجود دارد که از دید شناگران پنهان است که درصورت شنا در عمق یا نقاط عمیق پشت سد‌ها به سادگی افراد را به زیر می‌کشد.

میرزایی از خطر شنا در سد‌ها سخن گفت و افزود: هموطنان از شنا کردن در سد‌ها پرهیز کنند، چون در نقاط عمیق سد‌ها و در نزدیکی تاج آن‌ها به دلیل فعال بودن توربین‌های بسیار قوی، جریان کشنده‌ای وجود دارد که ناخواسته افراد را به سمت توربین‌ها هدایت می‌کند و همچنین از شنا کردن در جریان تند و شدید رودخانه‌ها خودداری کنید و توجه داشته باشید در کنار رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اطراف سد‌ها اطراق نکنید و اجازه شنا به کودکان و نوجوانان را در این آب‌ها ندهید. معمولاً نقاط خطرناک و مرگ‌آفرین اطراف سد‌ها و آبگیر‌ها با تابلو‌های خطر مشخص و یا حفاظ‌بندی شده است، بی‌توجهی به این علائم، خطرات جانی به همراه خواهد داشت.

او در زمینه خطر شنا کردن در سد‌های خاکی تصریح کرد: حاشیه خاکی و گلی کنار سد‌ها حالت باتلاقی دارند و تاکنون افراد زیادی در این باتلاق‌ها گرفتار شده و جان باخته‌اند، افرادی که به هر دلیلی در محل کار از قبیل فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی استخر، کانال یا دریاچه‌ای دارند باید نسبت به ایمن‌سازی آن، محصور کردن و بستن راه‌های ورود افراد غریبه اقدام کنند، برای این کار بهتر است تابلو‌هایی در بخش‌های مختلف نصب کنند یا افرادی را به عنوان نگهبان بگمارند، در غیر اینصورت در صورت بروز حادثه، آن‌ها نیز به عنوان مالک باید پاسخگو باشند.

میرزایی بیان داشت: شهروندان از انداختن اشیاء تیز و برنده مثل قوطی کنسرو و بطری‌های شیشه‌ای به داخل آب خودداری کنید و با شرکت در کلاس‌های آموزشی اصول کمک‌های اولیه غرق‌شدگی را بیاموزید که درصورت نیاز بتوانید به فرد غرق‌شده امدادرسانی کنید.

او تصریح کرد: بعضی بر این باور هستند که غرق شدن به صورت لحظه‌ای روی می‌دهد و کسی که در آب افتاده بلافاصله غرق خواهد شد البته این باور صحیح است و در بسیاری از موارد، افراد گرفتارشده در آب دچار خفگی می‌شوند، اما نوع دیگری از غرق‌شدگی وجود دارد که به آن "غرق‌شدگی ثانویه" یا "غرق شدگی خشکی" می‌گویند، در این حالت که حتی ممکن است چند ساعت پس از خروج از آب اتفاق بیفتد، التهاب عضلات تنفسی می‌تواند باعث مسدود شدن مسیر تنفس شود که البته این مورد کمتر است، اما یادتان باشد هر زمان که کسی را از آب خارج کردید حتم ااو را تحویل اورژانس داده یا به مراکز درمانی انتقال دهید.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: آتش نشانی ، غرق شدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.