رئیس انجمن نجوم مشهد گفت: بیش از ۴۰۰ منّجم، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آخرین خورشید گرفتگی حلقوی قرن را در دو محل دانشگاه فردوسی مشهد رصد کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدمهدی مطیعی رئیس انجمن نجوم مشهد گفت: این رصد با همکاری مرکز افلاک نمای دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و علاقه‌مندان به نجوم در محوطه افلاک نمای دانشگاه و همچنین در محوطه دانشکده علوم پایه به رصد خورشید گرفتگی پرداختند.
 
او افزود: این خورشیدگرفتگی در مشهد از ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه و ۲۵ ثانیه آغاز شد و تا ساعت ۱۱ و ۵۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه ادامه داشت.

مسئول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بیشترین میزان خورشیدگرفتگی در مشهد نیز ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه و ۱۲ ثانیه و به میزان ۴۶/۵۷ درصد گرفتگی رخ داد.
 
مطیعی بیان کرد: معمولاً مطالعات مّد نظر در پدیده‌هایی مانند خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی و عبور سیارات در ۲ قرن اخیر به طور کلی انجام شده است و منجمان آماتور و علاقه‌مندان به نجوم در مورد خورشید گرفتگی جزیی به تحقیق و رصد می‌پردازند.

او تصریح کرد: اکنون علم پیشرفت کرده است و سوالات و دغدغه‌های بزرگتری بر سر راه دانشمندان قرار گرفته است و کمتر به این پدیده‌های نجومی می‌پردازند و تحقیق و رصد‌های این چنینی را به منجمان آماتور واگذار کرده‌اند.

مسئول رصدخانه دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: انجمن نجوم مشهد به پیشنهاد مرحوم دکتر محمد تقی عدالتی که از اساتید نجوم در مشهد بودند در سال ۱۳۸۱ پایه‌گذاری شد.

مطیعی اظهار کرد: باشگاه نجوم مشهد فعالیت‌های خود را از آن زمان به صورت ترویجی پی گرفته است.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.