استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ویروس کرونا بلایی است که با تاثیر دومینووار خود، نه تنها به حوزه اقتصاد بلکه به جامعه هم آسیب زده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، وحید ارشدی استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مشاغلی که نیازمند تعاملات اجتماعی بودند با شدت بیشتری از شیوع کرونا آسیب دیدند که از جمله می‌توان به حوزه زیارت، سیاحت و گردشگری اشاره کرد.

او افزود: خراسان رضوی که از این ظرفیت کم نظیر برخوردار بوده است تحت الشعاع این ویروس با محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شد و به تبع آن بسیاری از کسبه حوزه گردشگری دچار آسیب‌های اقتصادی شدیدی شدند.
 
استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت موجود و نگرانی عموم مردم از فضا‌های پرجمعیت مشکلات حوزه گردشگری بیشتر و عمیقتر خواهد شد.
 

بیشتر بخوانید: عروسی‌هایی که آرزو شد/اصناف همچنان در خواب زمستانی
ارشدی بیان کرد: گردش سرمایه در خراسان رضوی دچار افت شدیدی شده و بدهی‌های قابل توجهی برجای مانده است که در صورت عدم مداخله دولت برای جبران این خسارت‌ها می‌تواند زمینه‌های تحرکات اجتماعی را نیز به صورت اعتراض آمیز ایجاد کند.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اصناف در حوزه رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری و همچنین تالار‌های پذیرایی مشغول به فعالیت هستند و در این مدت نمی‌توانستند پذیرش میهمان داشته باشند دچار اختلال در گردش مالی شدند و آسیب جدّی بر آن‌ها وارد شده است.

استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: صادرات و واردات از طریق مرز‌های استان به کشور‌های همسایه تحت الشعاع کرونا قرار گرفت و با محدودیت مواجه شد. همچنین رفت و آمد دانشجویان بین الملل  به شدت آسیب دید و میلیارد‌ها تومان از درآمد دانشگاه‌های مهم شهر مشهد را کاهش داده و خواهد داد.

ارشدی اظهار کرد : در بُعد بین المللی حاکم شدن رکود جهانی و کاهش تقاضای انرژی و همزمانی آن با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت را به طرز معناداری کاهش داده است.

او افزود: ایران پس از کرونا به دلیل مشارکت مردمی در مدیریت تکانه کرونا و از طرف دیگر استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده در اقتصاد، در صورت همگرایی مسوولان دولتی با منافع ملی، می‌تواند راهی برای حل مشکلات اقتصادی به وجود آورد که شرط آن، رعایت بهداشت فردی و جمعی است.

استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: برای زیست بهتر پس از کرونا باید سبک زندگی جدیدی را آموخت و با کرونا همزیستی کرد و برای این سبک جدید زندگی که همراه با آغاز تحولات بسیاری در شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور خواهد بود می‌توان همراه با مدیریت کرونا مسیر رونق جدیدی را نیز برای جامعه فراهم کرد.
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.