رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که موذنان در آزمونی شرکت و مدرک لازم را دریافت کنند و رتبه‌بندی شوند.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در گفت وگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از شعائر اساسی در دین اسلام اذان گفتن است. در برخی از فرهنگ‌ها برای ابراز عشق، تسلیت و تعزیت اقدام به سکوت  می‌کنند، اما در اسلام کلام برای این امر انتخاب شده است و اذان گفتن به نوعی صدا زدن و اعلام کردن است.

اذان در صدر اسلام یک رسانه بود

وی با اشاره به اینکه در زمان صدر اسلام از اذان به عنوان یک رسانه استفاده می‌کردند، تصریح کرد: براساس روایات، اذان گفتن موجب دور شدن بلا و فقر می‌شود و آبروی فرد را حفظ می‌کند. در گذشته و صدر اسلام زمانی که بلا و مصیبت زیاد می‌شد، اذان می‌گفتند تا برطرف شود و برای رفع فقر نیز همین‌گونه بود.

استفاده از موذنان نوجوان سیاست امروز مساجد

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه سیاست امروز در مساجد، سوق دادن به سمت استفاده هرچه بیشتر از قاری و موذن نوجوان است، گفت: در سامانه جامع فهما کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، برای ارزیابی عملکرد است؛مساجدی که از قاری و موذن نوجوان استفاده شده امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند.

پخش اذان حلقومی و زنده اولویت مساجد

وی با اشاره به اینکه اولویت اعلام اذان از ماذنه‌های مساجد به صورت حلقومی و زنده است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح باید مراقبت کرد در شرایط امروزی جهان نباید موجب زحمت و سختی برای همسایه‌ها و مردم شویم، زیرا در دو نوبت به خصوص صبح‌ها فضای محله ساکت است و نباید با پخش صدای بلند، موجب آزار همسایه‌ها شوند.

موذنان در کشور رتبه‌بندی می‌شوند/ پویش «همصدای آسمان» یاد خدا را در تمامی مکان‌ها زنده کرد

پخش اذان در جوامع اسلامی اجتناب ناپذیر است

ارزانی گفت: در جامعه اسلامی حتما برای اعلام زمان اوقات شرعی باید اذان از ماذنه‌ها پخش شود و این اجتناب ناپذیر است. حتی باید شهرداری و وزارت کشور به میدان بیایند تا در فواصل مختلف با نصب بلندگو‌های متناوب صدای اذان را در یک بازه زمانی در سراسر محله پخش کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه پخش اذان شاید در مجموع حدود ۳ دقیقه به طول بینجامد،افزود: پخش اذان در محله و منطقه موجب یادآوری ذکر خداوند در اذهان می‌شود و می‌تواند آثار تربیتی بسیاری برای کاهش جرم و فساد داشته باشد. این بازه زمانی در سه نوبت روزانه با رعایت نکاتی، مشکلی برای همسایه‌ها ایجاد نخواهد کرد از این رو نباید اصل این امر زیر سوال برده شود.

شرکت ۴۰ هزار نوجوان در مسابقه رشته اذان «مدهامتان»

وی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده برای تربیت نسل جدید موذنان تصریح کرد: آموزش ترتیل و تجوید از سوی کانون‌های مساجد اجرایی می‌شود که ماحصل آن در مسابقات قرآنی «مدهامتان» به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در سال ۹۶، ۱۷ هزار نفر در رشته اذان این مسابقات  و در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر شرکت کردند که یک رکورد محسوب می‌شود البته انتظار ما بیشتر از این میزان است.

حجت الاسلام ارزانی تصریح کرد:این هدف را داریم که تا بتوانیم در هر مسجد ۴ یا ۵ موذن حرفه‌ای داشته باشیم از این رو در حین برگزاری مسابقات «مدهامتان» نیز آموزش‌هایی به افراد ارائه می‌شود و بناست به صورت مجازی نیز آموزش داشته باشیم.

پویش «همصدای آسمان» یاد خدا را در تمامی مکان‌ها زنده می‌کند

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اجرای پویش «همصدای آسمان» از سوی سازمان فرهنگی هنری اوج گفت: این پویش کار بسیار خوبی بود. در مساجد کشور‌های عربی و برخی دیگر از کشور‌های اسلامی زمان اوقات شرعی و پخش اذان گویا تمام مردم به سمت مساجد حرکت می‌کنند و ادامه اجرای این پویش با توجه به استقبال خوب  مردم و نوجوانان می‌تواند به مرور این مهم را در ایران نیز محقق کند.

موذنان در کشور رتبه‌بندی می‌شوند/ پویش «همصدای آسمان» یاد خدا را در تمامی مکان‌ها زنده کرد

اذان‌گویی در مکان‌های مختلف موجب هتک حرمت به اذان نشود

وی اضافه کرد: اعلام اذان می‌تواند در هرمحیطی به واسطه این پویش اجرایی شود، اما باید دقت داشت تا با رعایت نکاتی مانع هتک حرمت به اذان شویم. زمان نمایش فیلم و تئاتر در سینما و تالار‌های کشور همزمان با زمان اذان و نماز، شاید فردی تصور کند در این محیط نیز می‌تواند موقع اذان، بلند شود و اذان بگوید، اما شرایط در این فضا اصلا مناسب این کار نیست البته خوب است این اتفاق رخ دهد، اما باید فرهنگ سازی شود و در ادامه مسیر به این سمت حرکت کنیم از این رو نباید با این اقدامات موجب هتک حرمت به اذان شد.

حجت الاسلام ارزانی گفت: باید به مدلی در این پویش دست پیدا کرد که بتوان در دو نوبت ظهر و مغرب اجرایی کرد و استمرار داشته باشد.

چرا امکان اذان گویی بر روی مناره‌ها نیست؟

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه مانند گذشته افراد نمی‌توانند برروی پشت‌بام‌ها بروند و اذان بگویند، گفت: فضای اجتماعی کشور به گونه‌ای است که حتی فرد بر روی مناره‌های مسجد نیز نمی‌تواند برای اذان برود، زیرا ممکن است بگویند اشراف به خانه‌های همسایه‌ها دارد از این رو باتوجه به تغییر سبک زندگی‌ها باید ملاحظات را در نظر گرفت و برای اجرا اقدام کرد.

موذنان رتبه‌بندی می‌شوند

وی با بیان اینکه هم‌اکنون برای صحت قرائت و تجوید افراد برای اذان گفتن، ائمه جماعت نظارت دارند، گفت: بنا داریم این روند صحت سیستمی شود و افراد موذن با معرفی مسجد در یک آزمونی شرکت کنند و مدرک لازم را دریافت کنند و رتبه‌بندی شوند. برای شروع این طرح بنا داریم شرکت‌کنندگان مسابقات «مدهامتان» را در رشته اذان رتبه‌بندی کنیم.

ورود چهره‌های جدید برای اذان‌گویی در رسانه ملی

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه برخی از تکراری شدن اذان‌های پخش شده در رسانه ملی گلایه دارند، افزود: با همکاری‌ها و ارتباط با شورای عالی قرآن بنا داریم افراد با بالاترین رتبه اخذ شده به عنوان موذن در رسانه ملی نیز به صورت زنده و یا ضبط شده اذان بگویند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در پایان گفت: همواره شورا اعلام می‌کند که برای پخش اذان جدید باید کار به او برسد و افراد جدید تربیت شوند در صورتی که وظیفه آن‌ها تربیت افراد نیست بلکه بررسی آثار است و آموزش برعهده نهاد‌های دیگر است که با این طرح رتبه‌بندی این دغدغه مرتفع می‌شود و افراد با بالاترین رتبه به این منظور معرفی می‌شوند. در پایان این طرح یک موذن می‌تواند خود را برای این موضوع معرفی کند که دارای فلان رتبه در زمینه اذان گویی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: موذن ، قرآن کریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.