«کورنل وست» بر این باور است که در چارچوب نظام امپریالیستی آمریکا، تحقق آرمان آزادی و عدالت برای سیاهپوستان امری محال است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها نگاه بسیاری از ناظران مسائل سیاسی و اجتماعی معطوف به اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا شده است. اعتراضاتی که پس از قتل یک شهروند سیاهپوست به دست یک افسر پلیس سفیدپوست رقم خورد.

جنایتی که با جریحه دار کردن احساسات افکار عمومی آمریکا، خیلی زود معترضان را نه تنها در این کشور، بلکه در دیگر نقاط دنیا به خیابان‌ها کشاند. هر چند ماجرا بسیار تکراری قتل یک سیاهپوست بود، با گذشت قریب به یک ماه از جنایت هولناک ۲۵ ‌مینیاپولیس، به نظر نمی‌رسد آتش خشم معترضان به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا خیال فروکش کردن داشته باشد.

به باور کورنل وست، فیلسوف، متفکر و فعال سیاسی، بحث از وحشیگری پلیس آمریکا را نمی‌توان از مباحث مربوط به سیاست‌های امپریالیستی و سلطه جویانه این کشور منفک کرد. این فیلسوف آمریکایی معتقد است سلطه جویی نظامی کشورش با نژادپرستی آن، در هم تنیده شده و مادامی که سیستم سرمایه داری غارتگری و امپریالیستی پابرجاست، آزادی و عدالت برای سیاهپوستان مفهومی نخواهد داشت.

وست در گفت و گویی با میدل ایست آی صحبت در خصوص تحقیر زندگی سیاهان را بدون بحث از میلیتاریسم و نظامی گری آمریکای امپریالیسم غیر ممکن می‌داند. وست معتقد است بحث درباره قتل جورج فلوید و جرقه دوباره اعتراضات ضد نژادپرستی را نمی‌توان از سیاست‌های سلطه جویانه واشنگتن تفکیک کرد. او همچنین در این مصاحبه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را به باد انتقاد می‌گیرد و می‌گوید جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» در دوره یک رئیس جمهور سیاهپوست شکل گرفته، آن هم زمانی که وزیر امنیت میهن و دادستان کل آمریکا هر دو سیاهپوست بودند.

تراژدی مینیاپولیس: تداعی جنایات صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی

قتل بی‌رحمانه یک شهروند سیاهپوست به دست پلیس شهر مینیاپولیس جان دوباره‌ای به اعتراضات ضد نژادپرستی بخشید. انتشار ویدئو این حادثه هولناک در فضای مجازی، جاییکه صدای ناله‌های فلوید به کرات شنیده می‌شود که با استیصال می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم»، خشم و انزجار شدید مردم آمریکا را به همراه داشت و آتشی را شعله ور کرد که با گذشت یک ماه همچنان زبانه می‌کشد.

تراژدی مرگ فلوید یادآور ظلم دیرینه علیه مردمی است که شاید دیگر کاسه صبرشان لبریز شده است. برادر فلوید فردای مرگ او در صحن کنگره آمریکا حاضر شد و با اشاره به ماجرای خشونت پلیس علیه جورج تنها برای ۲۰ دلار، حقیقت تلخی را بیان کرد. اینکه آیا زندگی یک مرد سیاهپوست ۲۰ دلار ارزش دارد؟

با آمریکا رویای آزادی در هیچ جای دنیا محقق نخواهد شد///

این فیلسوف آمریکایی در تحلیل خود از این جنایت هولناک، با نشان دادن ارتباط میان قتل یک شهروند سیاهپوست به جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، خاکسپاری فلوید و اشک‌هایی را که در مراسم او سرازیر شد، مشابه اشک‌های مردم فلسطین در مقابل سیاست‌های ظالمانه آمریکا و بمب‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری می‌داند.

وست می‌گوید مشابه مراسم خاکسپاری غم‌انگیز فلوید را در یمن، یا حتی پاکستان، افغانستان و مالی می‌توان مشاهده کرد. این تحلیلگر مسائل اجتماعی-سیاسی بر این باور است که اگر حتی آمریکا در شکل گیری چنین مراسم‌های خاکسپاری در گوشه و کنار دنیا نقش مستقیمی نداشته باشد، قطعا ردپای آن را در این جنایات نمی‌توان انکار کرد. پس به همان شیوه مارتین لوتر کینگ باید در انتقاد از نژادپرستی، نظامی گری، فقر و ماتریالیسم آمریکا ثابت قدم بود.

۲۰ دلار، بهای زندگی یک مرد سیاهپوست

آمریکا درگیر و دار شیوع ویروس کووید-۱۹ و بحران اقتصادی ناشی از آن، کسی را در راس قدرت داشت که خود به شکلی بی نظیری به شکاف ویرانگر در عرصه سیاسی این کشور دامن می‌زد و قتل جورج فلوید اوضاع را از آنچه انتظار می‌رفت برای آمریکایی‌ها وخیم‌تر کرد. قتل فلوید سرآغاز یکی از بزرگترین اعتراضات ضد نژادپرستی در تاریخ آمریکا شد که جنبش‌های مدنی بسیاری را ایجاد کرد. اعتراضاتی که هر روزه در ۵۰ ایالت آمریکا دنبال می‌شد. معترضان آمریکایی این بار به طور جدی به دنبال ایجاد تغیرات اساسی در ساختار پلیس کشورشان هستند.

کورنل وست انگیزه اساسی پنهان در پس خشم مردم آمریکا را تلاش برای اقدام قانونی علیه نخبگان سیستم نژادپرستی می‌داند، که برای تبعات اقدامات خود هیچگاه مسئول شناخته نشدند. این همان موضوعی است که در خصوص قدرت پلیس و ظلم دیرینه علیه سیاهپوستان مصداق می‌یابد. این متفکر آمریکایی اعتراض علیه سیستم پلیس و جنایت‌های آن را با فلسفه اصلی اعتراضات علیه نژادپرستی سیستماتیک در این کشور مرتبط می‌داند.

این فیلسوف آمریکایی اعتراضات ضد نژادپرستی را اعتراض به قدرت، اعتراض به قدرت وال استریت و جنایات آن تعبیر می‌کند. در واقع باید ناآرامی‌های اخیر آمریکا را اعتراض به تاراج قانونی دانست که در سالیان متمادی در وال استریت جا افتاده و نابرابری نظامند اقتصادی و طبقاتی را به بار آورده است. وست این اعتراضات را اعتراض به قدرت پنتاگون می‌داند آن هم نه فقط به هواپیما‌های بدون سرنشین آن که در لیبی، یمن و پاکستان و دیگر نقاط دنیا بر سر مردم بی گناه بمب می‌ریزند.

باراک اوباما، جنایتکاری جنگی

برغم آنکه باراک اوباما ظاهرا در هفته‌های اخیر به جمع حامیان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» پیوست، از انتقادات این متفکر برجسته آمریکایی بی نصیب نماند. وست حضور اوباما در صف معترضان و در زمره منتقدان از نژادپرستی پلیس را نمایشی سرگرم کننده می‌داند، زیرا جرقه‌های جنبش سیاهان در دوران حضور او در کاخ سفید زده شد.

استاد سابق دانشگاه هاروارد و پرینستون افشا کرد که اوباما نقش مهمی در نظامی سازی پلیس آمریکا داشت. او بود که با نجات مفسدان اقتصادی وال استریت به گسترش هر چه بیشتر فقر و شکاف طبقاتی کمک کرد. به باور وست، این‌ها تنها بخشی از جنایت اوباما در داخل آمریکاست و هنوز بحث به تحلیل سیاست خارجی او نرسیده است، جاییکه با مجوز او بر سر مردم بی گناه کشور‌های مختلف بویژه در خاورمیانه باران بمب و موشک فرود آمد. در ذکر جنایات اوباما بگذریم از کشتار زنان و مردان فلسطینی که با همدستی و حمایت مستقیم آمریکا به دست نیرو‌های رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

میدل ایست آی یادآور می‌شود آمریکا با کمک ۱۴۲.۳ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی، این رژیم را به بزرگترین دریافت کننده کمک‌های بویژه نظامی خود از زمان جنگ جهانی دوم به این سو تبدیل کرده است. پس از حملات تروریستی به مراکز تجارت جهانی در سپتامبر ۲۰۰۱، پنتاگون در جنگ ادعایی با تروریسم، افغانستان و عراق را به جولانگاه نظامیان خود بدل کرد. زیاده خواهی نظامی‌ای که صد‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته است.

وست که زمانی از حامیان اوباما بود، اکنون بر این باور است که سیاست‌های او در بخش مالی، نابرابری اقتصادی فاجعه باری را برای آمریکا رقم زده است.

این فیلسوف آمریکایی از اوباما به عنوان «چهره سیاه آمریکای امپریالیست» یاد می‌کند که هواپیما‌های بدون سرنشین او در پاکستان، یمن، لیبی و سومالی جنایات بی شماری را رقم زده است. به باور این اندیشمند آمریکایی دولت اوباما ضمن نظارت بر تغییر رژیم در لیبی، با کمک به عادی سازی کودتای عبدالفتاح السیسی در مصر در سال ۲۰۱۳، آرزو‌های دموکراتیک مصری‌ها را بر باد داد. به گفته وست در دوران ریاست جمهوری اوباما ۵۴۲ حمله پهپادی صورت گرفت که مرگ بیش از ۳ هزار نفر از جمله ۳۲۴ غیرنظامی را موجب شد.

آرمانی که در سایه امپریالیسم رنگ باخت

میدل ایست آی به نقل از تحلیلگران سیاسی می‌نویسد با توجه به اینکه خشونت و وحشیگری پلیس آمریکا سابقه‌ای دیرینه دارد، آنچه به این وحشیگری شدت بخشیده آموزش و تمرینات مشترک پلیس آمریکا و اسرائیل است، که تغییر ماهیت پلیس این کشور در این سال‌ها مرهون آن است. میدل ایست آی استراتژی آموزش داده شده به نظامیان صهیونیست را اینگونه توصیف می‌کند: سربازان ارتش اسرائیل با این فرض آموزش می‌بینند که در حال مبارزه با یک دشمن خطرناک هستند و دستور شلیک را با هدف کشتن دشمن می‌گیرند. آموزش پلیس آمریکا نیز متاثر از همین رویکرد است و قتل‌های بی‌شمار و سریعی را در سال‌های اخیر در این کشور باعث شده است.

با آمریکا رویای آزادی در هیچ جای دنیا محقق نخواهد شد///

اگرچه در هفته‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های و نهاد‌های بزرگ آمریکا خود را حامی جنبش سیاهپوستان معرفی کردند، کورنل وست معتقد است مردم آمریکا فریب این بازی‌های نمایشی را نخواهند خورد. زیرا اگر شما واقعا حامی آزادی سیاهپوستان به معنای واقعی کلمه باشید، اذعان به این حقیقت الزامی است که آزادی سیاهپوستان تحت سیستم سرمایه داری غارتگر هرگز عملی نخواهد بود.

این تحلیلگر برجسته، آزادی در زیر سایه امپریالیسم آمریکایی را سرابی توصیف می‌کند که هیچگاه به حقیقت نمی‌رسد. آزادی همراه با نخبگان فعلی در سیستم نژادپرستی و یا پنتاگون همراه با راهبرد نظامی گری گسترده در جهان و کشتن انسان‌های بی گناه از کارائیب تا خاورمیانه هیچگاه در یک قاب معنا نمی‌یابد.

این اندیشمند آمریکایی در تشریح این مسئله متذکر می‌شود همانند این است که از برادران و خواهران فلسطینی بخواهیم که تنها از دشواری‌های فلسطینی‌ها حرف بزنند. آیا بدون مباحثه درباره سیاست‌های جهان شمول امپریالیستی آمریکا چنین امری میسر خواهد بود؟

وست اینگونه به تحلیل خود پایان می‌دهد: باید صادق بود، بویژه در ارتباط با هر آنچه با آزادی در پیوند است. تحقق رویای آزادی و عدالت برای سیاهپوستان در کشوری که امپریالیسم در گوشت و خون آن ریشه دوانده است، امری دور از ذهن خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۱۶:۱۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
هر روز که می گذرد ، حقیقت این جملۀ امام بیشتر روشن می شود که « آمریکا شیطان بزرگ است » و نشانگر عمق دید امام حکیممان می باشد که همیشه ملت ایران را متوجه دشمن اصلی بشریت می کرد ، سلام خدا بر این رهبر هوشیار و آزاده .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۱۴ ۰۴ تير ۱۳۹۹
من عاشق کشورمم ومانیازبه هیچ بیگانه ایی نداریم اگه درست انتخاب کنیم ودرست رای بدیم همه چیز درسته فقط به فکراین دنیانباشیم وبه همه دیگررحم کنیم فقط به فکراین نباشیم حساب بانکیمون زیادوپرپول کنیم اخرتی فکرکنیم حله وانقلابیون درراس کارهاباشن به نظرمن عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۴:۵۸ ۰۴ تير ۱۳۹۹
این فیلسوف واسه خودش گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
سالهاست که در آمریکا ديکداتوري حاکم است و افراد با تقلب در انتخابات رئیس جمهور می شوند و از همه مهم تر مردم آمریکا دارند از گرسنگی ميميرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
با شما ها هم ازادی رویایی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۴ تير ۱۳۹۹
تمام مشکلاتمون با آمریکا حل میشه ،حرف بیخود نزنید،یک دنیا یک آمریکا،بدبختمون کرده تمام دنیا ازش حساب میبرند،شما چی میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۴ تير ۱۳۹۹
دمت گرم
Poland
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۴ تير ۱۳۹۹
الآن کره شمالی خیلی کشور ازادیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
غربزدگان وغرب گدایان روسیاهان تاریخ هستند
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۰:۱۶ ۰۴ تير ۱۳۹۹
آمریکا ایشاالله به خاک سیاه بشینی !

که سردار را از ما گرفتی !

حال میبینی خون پاک حاج قاسم چه بر سرت آورد !
آخرین اخبار