دبیرکل سازمان ملل خواستار اعمال فشار بیشتر بر طرف‌های درگیر در جنگ یمن شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که طرف‌های درگیر در این جنگ که تا کنون به جان باختن بیش از ۱۰ هزار نفر و آوارگی دو میلیون نفر در بدترین فاجعه انسانی منجر شده است، باید تحت فشار قرار بگیرند تا برای دستیابی به توافق بر سر آتش بست با یکدیگر دیدار کنند.

او در مصاحبه‌ای  با آسوشیتدپرس گفت: مردم یمن به شدت در عذابند و شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز اوضاع را در این کشور وخیم‌تر کرده است.

گوترش این سخنان را پیش از جلسه ارائه گزارش مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، به شورای امنیت سازمان ملل که قرار است چهارشنبه بعدازظهر پشت در‌های بسته برگزار شود، بیان کرد.

گوترش در بخشی از این مصاحبه افزود که سازمان ملل در تلاش است تا طرف‌های درگیر در این جنگ را کنار هم جمع کند و اقداماتی در جهت افزایش اعتماد طرفین برداشته است، به ویژه در رابطه با استفاده از فرودگاه، بنادر، پرداخت حقوق و در عین حال شروع یک روند سیاسی هم اقدامات مهمی انجام داده است.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که "من هنوز اطمینان دارم که این کار شدنی است و ما باید طرف‌های درگیر و همه بازیگران مرتبط با این جنگ را تحت فشار قرار دهیم تا اطمینان یابیم مذاکرات فشرده‌ای که در این زمینه انجام داده ایم، نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

ماه گذشته گریفیتس در گزارشی با بیان این که مذاکرات آتش بس پیشرفت چشمگیری داشته است، درباره چالش‌های بزرگی مانند شیوع ویروس کرونا به میزان نامعلوم در سراسر فقیرترین کشور جهان هشدار داد.

او از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها خواست هرچه سریعتر به اختلاف‌های خود بر سر اقدامات بشردوستانه و اقتصادی که برای پیشبرد تلاش‌های صلح و کمک به مقابله کشور با کرونا لازم است، پایان دهند.

دیپلمات‌ها تاکید کرده اند که توافق صلح در یمن نه تنها باید بین دولت و حوثی‌ها صلح برقرار کند، بلکه باید شمال و جنوب را هم آشتی دهد.

گوترش یمنی‌ها را مردمانی بزرگ توصیف کرد که همواره برای رسیدن به وحدت با مشکلاتی مواجه بوده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار