مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه گفت : پارسال پنج هزار پرونده وصول مهریه از طریق اجرای ثبت در ثبت اسناد و املاک استان تشکیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ امیر بشیری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه بابیان اینکه واحد‌های ثبتی طبق قانون ششم توسعه موظف به وصول مطالبات مهریه از طریق اجرای ثبت هستند، گفت : بند "ب" ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه به دادگاه‌ها این اختیار را داده تا دادخواست‌های مطالبات مهریه را قبول نکنند و بانوان از طریق ثبت اسناد و املاک برای وصول مهریه خود اقدام کنند.

او گفت : در اواخر سال ۱۳۹۷ که این قانون اجرا شد، هفته‌ای یک یا دو مراجعه کننده داشتیم که برای وصول مهریه خود از طریق اجرای ثبت اقدام می‌کردند، اما اکنون بصورت میانگین حدود ۲۵ مراجعه کننده داریم.

 مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه افزود: طی پارسال پنج هزار پرونده وصول مهریه از طریق اجرای ثبت در واحد‌های ثبتی استان تشکیل شده است.

او بااشاره به تصویب قانون کاداستر (حدنگار) در سال ۱۳۹۳، افزود: با تصویب این قانون قرار بر این شد تا طی مدت پنج سال تمام اسناد دفترچه‌ای را به کاداستر تبدیل کنیم، اما بعد از گذشت پنج سال به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات از جمله عدم تخصیص بودجه مورد نیاز، تنها ۱۰ درصد از اسناد استان کاداستری شده‌اند.

بشیری گفت: برای تهیه اسناد کاداستر، ثبت اسناد و املاک وظیفه تهیه نقشه شهری را برعهده دارد که ما ۱۰۰ درصد نقشه شهری استان را با دقت بسیار بالایی تهیه کرده‌ایم. در خارج از شهر نیز این کار بر عهده سایر دستگاه‌های ذیربط است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه تاکنون ادارات دولتی برای تهیه کاداستر استان همکاری چندانی نداشته‌اند و از سوی دیگر کمبود نیروی نقشه بردار و وجود بافت‌های فرسوده زیاد در سطح شهر کرمانشاه مشکلات پیش روی ما را برای اجرای این طرح زیاد کرده است.

او افزود: با این وجود تلاش می‌کنیم تا پایان امسال حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد املاک دولتی و مردمی کرمانشاه را کاداستری کنیم.

بشیری به تعداد شرکت‌های ثبت شده در واحد‌های ثبتی استان طی سال گذشته و سه ماهه امسال اشاره کرد و گفت: سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۳۶ شرکت تجاری، ۱۴۶ موسسه غیرتجاری و ۱۸۰ کارت بازرگانی ثبت کردیم و در سه ماهه امسال نیز ۲۴۰ شرکت تجاری، ۱۵ موسسه غیرتجاری و ۲۸ کارت بازرگانی در این واحد‌ها ثبت شده است.

او با اشاره به وصول مطالبات بانک‌ها از طریق واحد‌های ثبتی استان، افزود: طی پارسال ۸۰ میلیارد تومان و در سه ماهه امسال دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از طریق مزایده املاک، مطالبات بانک‌ها را وصول کردیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه به ماجرای فوت آسیه پناهی پیرزن آلونک نشین کرمانشاهی و املاک متصرف شده در شهرک فدک هم اشاره‌ای داشت و افزود: املاکی که در این منطقه تصرف شده، اوقافی بوده و اوقاف متولی آن است، لذا ما در جریان وضعیت این املاک نیستیم.

او بابیان اینکه طی پارسال ۴۵۰ هزار نفر به ۱۶ واحد ثبتی استان مراجعه کردند، گفت: ثبت اسناد و املاک، پس از دادگستری بیشترین مراجعه کننده را بین دستگاه‍‌های اجرایی استان دارد، با این وجود در بحث نیروی انسانی با کمبود‌هایی مواجه هستیم و ازسوی دیگر تلاش می‌کنیم تا با عبور از شیوه فعالیت‌های سنتی و الکترونیکی شدن خدمات بتوانیم رسیدگی به امور را تسریع کنیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.