به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در صورت ساخت ۵۱۸ کیلومتر آزادراه در کشور که قول اجرای آن را تا قبل از پایان دولت به رییس جمهوری دادهایم، ۲۵ درصد حجم آزادراهی ایران را در دولت یازدهم و دوازدهم افزایش دادهایم و این کار بزرگی است.
او ادامه داد: همزمان ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه نیز در کشور در دست مطالعه یا اجرا داریم که میتواند تا ۵ سال آینده سقف آزاد راههای کشور را به ۵ هزار کیلومتر برساند که میانگین بسیار بالایی برای برطرف کردن حلقههای مفقوده در شبکه آزادراهی است.
محمد اسلامی، در مورد پروژه آزادراه شیراز - اصفهان نیز اظهار امیدواری کرد: بتوانیم تا قبل از پایان سال ۹۹، قطعه ۶ این طرح را به ثمر برسانیم و کل پروژه نیز تا خردادماه سال آینده مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
او ادامه داد: تمام ترافیکی که از این آزادراه عبور میکند مربوط به شهر شیراز نیست و باید بتواند در شبکه ترافیکی اطراف شیراز به سمت شرق، غرب و جنوب توزیع شود.
اسلامی بیان کرد: آن بخش باقیمانده نیز که در قالب قطعه ۸ یا قطعه یک آزاد راه شیراز - بوشهر است نیز در اولویت قرار دارد و باید آن را دنبال کنیم.
وزیر راه و شهرسازی، همچنین با اشاره به پرداخت اعتبار تخصیص یافته به آزاد راه تهران - شمال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: این پروژه نیز یک کار بزرگ و مسیری است که تمام مردم کشورمان از آن استفاده میکنند و همواره شاهد ترافیک سنگین در جاده چالوس و هراز هستیم و با همت همه جانبهای که در کار است، این طرح نیز به ثمر خواهد رسید.
او افزود: این اقدامات و کارهای زیرساختی که در این دوره صورت میگیرد در حالی است که کشور در موقعیت دشوار تحریم و شرایط کرونایی قرار دارد، اما همکاران ما همچنان پای کار هستند و این مهم در تاریخ ثبت خواهد شد.
آزاد راه شیراز - اصفهان یک پروژه ملی است که با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال اجرا است.
از جمله مزایای این طرح میتوان به کاهش حدود ۱۳۵ کیلومتری مسیر شیراز - اصفهان، کاهش ۲ ساعته زمان سفر، کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش سالانه ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه تصادفات جادهای و کاهش استهلاک خودروهای عبوری اشاره کرد.
برای اجرای این پروژه که هماینک ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکنون افزون بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است.
انتهای پیام/