رئیس سازمان برنامه و بودجه کشوراز افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان بلندترین آزادراه کشور تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدباقر نوبخت عصر امروز به همراه وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع در حضور استاندار فارس و سایر مسئولان متولی از آخرین وضعیت آزادراه شیراز اصفهان بازدید کرد.

او، هدف سفر امروز خود به استان فارس را اعلام آمادگی دولت به منظور پشتیبانی مالی و بودجه‌ای از پروژه آزاد راه شیراز- اصفهان دانست و گفت: با وجود همه دشمنی‌های استکبار جهانی مبنی بر بازدارندگی از توسعه و با توجه به تحریم‌ها و همچنین رکود ناشی از کرونا، با دقت و برنامه ریزی، منابع مالی این پروژه را علیرغم محدودیت‌های مالی دولت، تزریق اعتبار خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: دولت مصمم است که در سالجاری پروژه آزاد راه شیراز- اصفهان را به بهره برداری برساند.

او با بیان اینکه پروژه آزاد راه شیراز- اصفهان حدود ۱۳۰ کیلومتر مسیر بین شیراز تا اصفهان را کوتاه کرده وباعث می‌شود ۲ ساعت نیز در وقت صرفه جویی شود، اظهار داشت: برای انجام این پروژه تا به امروز مبلفی حدود ۴۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است که در بازدید میدانی که امروز به اتفاق وزرای راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح داشتیم، توافق کردیم تا مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این پروژه برای تکمیل نهایی تامین کنیم.

نوبخت بیان کرد: مقرر شد برای تکمیل این پروژه مشارکتی که بین دولت و وزارت دفاع در حال انجام است، هر یک سهم باقیمانده خود را تا قبل از شهریور ماه سالجاری پرداخت کنیم.

او، سهم دولت را ۸۰۰ میلیارد تومان و سهم وزارت دفاع را نیز ۸۰۰ میلیارد تومان برای تزریق این پروژه عنوان کرد و یادآور شد: بخشی از این پرداخت‌ها صورت گرفته و مابقی نیز تا پایان شهریور ماه انجام خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار امیدواری کرد که مردم عزیز و شریف استان‌های فارس، اصفهان، بوشهر و دیگر استان‌های همجوار، بزودی شاهد بهره برداری از این آزاد راه به عنوان یک ابرپروژه خواهند بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در آخرین مصاحبه خود که پایان سال گذشته انجام شده بود، اظهار داشت: آزادراه اصفهان- شیراز به عنوان بلندترین آزادراه کشور ۲۲۵ کیلومتر طول دارد و در بهار سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

او افزود: امروز نیز معاون رئیس جمهوری قول بهره‌برداری آن را تا پایان سال ۹۹ داده که امیدواریم این مهم که آرزوی ۱۰ ساله مردم استان فارس و اصفهان است محقق شود.

بازدید از پل سردار سلیمانی به عنوان مرتفع‌ترین پل آزاد راهی کشور، پایان بخش سفر دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع به استان فارس بود.

براساس این گزارش، آزادراه اصفهان- شیراز از جمله طرح‌هایی است که مطالعات آن از حدود ۴۰ سال پیش آغاز شد و در حالی که قرار بود اوایل دهه ۹۰ تکمیل و به شبکه راه‌های کشور بپیوندد اینگونه نشد و حالا که نزدیک به ۱۰ سال از ورود این پروژه به مرحله اجرایی می‌گذرد همچنان تا تکمیل آن راه زیادی باقی مانده است.

اهمیت پروژه آزاده اصفهان- شیراز در اتصال این دو شهر گردشگرپذیر به یکدیگر خلاصه نمی‌شود، مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور از خط اتصال این دو کلانشهر به هم می‌گذرد و بهره برداری از این آزادراه می‌تواند علاوه بر کوتاه کردن مسیر سفر از شمال به جنوب کشور، مصرف سوخت را کاهش داده و آمار تصادفات ناشی از تردد در جاده کنونی مواصلاتی میان دو استان اصفهان و فارس را نیز کاهش دهد.

با احداث این آزادراه در دو استان اصفهان و فارس و شرایط مالی ساکنین دو استان فوق از یک سو و اقتصادی بودن حرکت در آزادراه برای خودرو‌های عمومی سبب استفاده غالب مسافران بین دو استان می‌شود.

آزاد راه شیراز- اصفهان بین دو شهر تاریخی و گردشگری شیراز و اصفهان در دو باند مجزا با روش‌های نوین در حال اجرا است که کاهش ۲ ساعت زمان سفر و کوتاه شدن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و افزایش ایمنی، کاهش مصرق سوخت، کاهش سوانح جاده ای، صرفه جویی ۷۰۰ میلیارد تومانی در سال اول بهره برداری در اقتصاد کشور، از مهمترین مزایای اجرای این پروژه است.

در بیان تاخیر در اجرای پروژه همین بس که از زبان مسئولان، هر سال زمان بهره برداری از آن تمدید شده است! آنچه که به عنوان مانع بر سر راه تکمیل این پروژه در صحبت‌های مسئولان دو استان شنیده می‌شود منابع مالی و اعتباری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار