موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

انتقاد علیرضا قربانی از شفاف نبودن کمّ‌وکیف برگزاری کنسرت‌های آنلاین/ آلبوم‌های موسیقی جدید در راهند

هفته گذشته خواننده موسیقی سنتی کشورمان از شفاف نبودن آمار و چگونگی برگزاری کنسرت‌های آنلاین گلایه کرد.

انتقاد علیرضا قربانی از شفاف نبودن کمّ و کیف کنسرت‌های آنلاین/ منتظر انتشار چند آلبوم‌ موسیقی متفاوت باشیدبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویداد‌های موسیقی کشور در هفته‌ای که گذشت را در این مطلب مرور کنید.


بیشتر بخوانید


آلبومی با سبک تلفیقی به نوبت دوم انتشار رسید

آلبوم «میز دوتایی» گروه موسیقی «سیریا» که چندی پیش به صورت فیزیکی و دیجیتالی پیش روی مخاطبان قرار گرفته بود، به تازگی و پس از استقبال شنوندگان در نوبت دوم انتشار قرار گرفت. این آلبوم که ۲۷ فروردین ماه سال ۹۹ به تهیه کنندگی ماکان صغیری منتشر شد، غیر از انتشار به صورت فیزیکی و دیجیتال در پلتفرم‌های بین المللی نیز به فروش رسیده است.

آلبومی با سبک تلفیقی

آلبوم «میزدوتایی» روایتی از موسیقی است که سعی دارد با وام گرفتن از موسیقی بوشهر و بهره گیری از ترانه‌هایی با گویش فولکلور ساختار جدیدی را در موسیقی ایران تجربه کند. این در حالی است که قطعات آلبوم در ژانر‌های متفاوتی از موسیقی تلفیقی آهنگسازی و تنظیم شده است.

محمد لاریان خواننده، بهروز شریفیان نوازنده پرکاشن، مهدی ناصری نوازنده گیتار، امیرحسین ماهینی نوازنده گیتار باس و عود، معین پاکباز نوازنده درامز، مهدی حیدری منفرد نوازنده نی انبان، نی جفتی و عود نوازندگان این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

ادای دین به مدافعان سلامت

با هدف قدردانی از مدافعان سلامت کشورمان در روز‌های کرونایی تک آهنگ «بعد وجدان» به آهنگسازی و خوانندگی آرش اوستا منتشر می‌شود.

آرش اوستا آهنگساز و هم نواز استاد جلال ذوالفنون که سابقه دبیری چندین جشنواره همچون سرنای وحدت را دارد، درباره تولید این اثر گفت: این قطعه حاصل همکاری محمود میرزایی (ارکستراسیون) و حامی حقیقی (میکس و مستر) و راضیه فرمانی (تدوین) است که تولید آن ۲ ماه زمان برده است.

ادای دین موسیقیایی به مدافعان سلامت

این پژوهشگر موسیقی اقوام و فرهنگ عامه ادامه داد: شعر این اثر را محمد اوستا با دیدن فداکاری و از جان گذشتگی کادر درمان، سروده و آهنگسازی آن را خودم به عهده گرفته ام.

اوستا در پایان صحبت‌هایش از انتشار ۲ اثر مشترک با استاد فقید جلال ذوالفنون در آینده نزدیک خبر داد.

آلبومی با فضای انقلابی

«پوئم سمفونیک ناصر» عنوان تازه‌ترین پروژه مرکز موسیقی حوزه هنری است که با هنرمندی محمدرضا علیقلی آهنگساز باسابقه کشورمان در بازار فروش محصولات موسیقایی منتشر شد. «مقدمه»، «آغاز»، «حیرت»، «دفاع»، «آرامش»، «شهادت»، «پیروزی»، «پایان» اسامی قطعات مختلف این آلبوم هستند.

آلبومی با فضای انقلابی

در توضیح این آلبوم آمده است:

«محمدرضا علیقلی نامی است که مترادف با شکوه و ارجمندی و موسیقی انقلاب اسلامی است. موسیقی سخته و پخته‌ای که عشق و حماسه را در هم آمیخته است و جان‌ها را به بی‌کرانگی گره می‌زند. پوئم سمفونیک «ناصر» در سال ۱۳۸۸ به همت باغ موزه دفاع مقدس ساخته شد و اینک با مشارکت مرکز موسیقی حوزه هنری به انتشار می‌رسد. این اثر در کارنامه استاد محمدرضا علیقلی بی شک، یکی از ارجمندترین و تأثیرگذارترین آثار است. اثری که فارغ از بازار ذائقه‌های مسخ شده، موسیقی را چنانکه باید از سلوک در می‌یابد و برای همه جان‌ها و همه جهان حرف تازه دارد.

«ناصر» را می‌توان عصاره موسیقی انقلاب اسلامی دانست. می‌توان خاطره‌های چندین دهه را با همین چند دقیقه موسیقی احضار کرد. می‌توان تمام خطوط روشن وصیت نامه‌های شهیدان را، می‌توان تمام خطوط روشن وصیت نامه‌ای شهیدان را، می‌توان تمام خطوط پیشانی جاماندگان از کاروان شهیدان را، می‌توان تمام دردها، حماسه‌ها، امیدها، جراحات و فتوحات این سرزمین را با «ناصر» به یاد آورد.»

محمدرضا علیقلی نیز طی یادداشتی در توضیح آلبوم «ناصر» عنوان کرده است: «چرا ناصر؟ روز‌های نوجوانی و جوانی‌ام با او گره خورده است، هم محله‌ای بودیم، دوست بودیم و هم نفس در هوای هنر، موسیقی و فیلمسازی می‌خواندیم، مدام با او بودم و همیشه او را پیش‌تر از خود می‌دیدم، نه به خاطر اینکه یکی دو سال از من بزرگ‌تر بود، هوش سرشار او، مهربانی و وقارش مرا شیفته خود کرده بود. سه چهار سال قبل از انقلاب را هم قدم با او به خاطر می‌آورم در کوچه پس کوچه‌های جنوب شهر تهران.

جنگ این نوازنده فلوت، آهنگساز و فیلمساز را سرباز کرد. امام نمی‌دانم چه شد که بعد از خدمت سربازی نیز خواست سرباز بماند و نیامد تا دوباره سازی یا دوربینی به دست گیرد.

بعد از ماه‌ها که جبهه بود و ندیده بودمش ناگهان دیدم جلوی در خانه ماست، جمعه روزی بود، تعجب کرد از حضور ناگهانی‌اش، گفت دلتنگ است و می‌خواهد ساعاتی را در کنار هم باشیم، فرصت خوبی بود با دوستان دیگر جمع شدیم و رفتیم در گوشه نشستیم به گپ و گفت. دیدارش برای ما یادآور همه خاطرات بود و همه امید‌ها و آینده روشنی که در هنرمندی‌های ناصر دیده بودم. ناصر، اما انگار چندان نمی‌خواست بحث را به سمت بازگشت به تهران بکشاند باز صحبت از جنگ و جبهه شد. گفتم: «ناصر تو که خدمت سربازی را تموم کردی ودینت را ادا کرده‌ای دیگه ادامه نداره نگرانم…» به چشمانم خیره شده و گفت چرا نگران؟ امروز صبح رفیق شهیدم را به تهران آوردم. گفتم: «من هم نگرانم همین اتفاق برای تو بیفته، دیگه کافیه برگرد سر کار و زندگیت…» جمله‌ام را برید و گفت: اینقدر نگو ادامه نده من اونجا چیز‌هایی می‌بینم و می‌شنوم که شما در این شهر نه می‌بینید و نه می‌شنوید...

یک هفته بیشتر نگذشت که برگشت، ولی این بار زنده‌تر از قبل و ابدی‌تر از قبل … او همیشه جلوتر از من بود. امروز هم شک ندارم که ناصر در آن سو بهترین موسیقی‌ها و بهترین فیلم‌ها را ساخته. او همیشه از ما جلوتر بود، او «ناصر» بود، ناصری که من در تمام لحظاتی که این اثر را می‌ساختم حضورش را احساس می‌کردم، با تمام تصاویر و خاطرات زنده‌ای که از او داشتم و دارم.

انتقاد علیرضا قربانی از نبود شفافیت در کنسرت‌های آنلاین

علیرضا قربانی که یکی از خوانندگان کنسرت گذار در روز‌های کرونایی بود، نسبت به برخی حواشی کنسرت‌های آنلاین واکنش نشان داد. او در صفحه شخصی اش نوشت:

«نزدیک به ۱۰ روز از اجرای کنسرت آنلاین «با من بخوان» می‌گذرد و برای من که آشنا و آموخته به جذبه حضور حاضرین بودم این اجرای از دور اگرچه شوق دیدار کم داشت، ولی قلبم را از حضور هزاران هزار قلب مهربان و به هم پیوسته سرشار کرد. قلب‌هایی که مرز جغرافیایی ندارند و به پشتوانه فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک به هم پیوسته‌اند، با هم می‌خوانند و هم نوا می‌شوند و کماکان بی شمار پیام‌های پرمهر و محبت شما سروران گرامی، مردمان سرزمینم در داخل و خارج ایران و حتی برخی شهروندان کشور‌های همسایه و به خصوص فارسی زبان را از راه‌های ارتباطی مختلف دریافت می‌کنیم که این خود باعث مسرت و افتخار بنده، هنرمندان و دوستان دست‌اندرکار این کنسرت بوده و البته زبان قاصر است از قدردانی و سپاس گویی از شمایان.

ناراحتی علیرضا قربانی

تمام نیت و تلاش بنده و دوستانم احساس تعلق خاطر و ادای دین در جهت ایفای نقش کوچکی در بهبود احوالات اجتماعی مردم فرهیخته سرزمینمان بوده است و به همین منظور تیم اجرایی کنسرت آنلاین با هماهنگی‌های لازم تلاش کرد بیشترین و مؤثرترین پلتفرم‌های ممکن برای دسترسی حداکثری و با کمترین دشواری و البته کاملاً رایگان برای مشاهده این برنامه توسط همه علاقه‌مندان را فراهم سازد تا همه دوستداران به سهولت در هر نقطه در داخل و خارج ایران بتوانند این کنسرت را مشاهده نمایند.

پس از استقبال مثالی و کم نظیر هم میهنان، بسیار علاقه‌مند بودیم و تلاش فراوان نمودیم تا بتوانیم اطلاعات دقیق مجموع تعداد مخاطبین و بازدیدکنندگان آنلاین و آفلاین کنسرت را خدمت شما سروران ارائه دهیم و معتقدیم این خود باعث همدلی و انسجام وحدت بیشتر مردم در این شرایط خواهد شد، ولی متأسفانه تا این لحظه این اطلاعات که در فضای شفاف ارتباطات رسانه‌ای می‌بایست در دسترس باشد، به دلایلی که برای ما نیز مشخص نیست در اختیار تیم اجرایی قرار نگرفته است و ما همچنان پیگیر.

به هر حال با خواست حضرت حق و به یمن لطف و توجه کم نظیر شما توانستیم میهمان نگاه‌های مهربان میلیون‌ها دوستدار و علاقه‌مند فرهنگ و هنر ایران زمین باشیم که این خود احساس قدردانی قلبی و بار مسئولیت سنگین‌تری را بر شانه‌هایمان متبادر می‌نماید. از کیمیای مهر تو زر گشت روی من / آری به یمن لطف شما خاک زر شود»

جشنواره موسیقی جوان در راه است

برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان قرار است به زودی پیگیری شود. با پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و دریافت حدود ۲ هزار و ۴۰۰ اثر، مرحله نخست داوری این جشنواره با بررسی و ارزیابی آثار توسط هیأت‌های انتخاب، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از استادان موسیقی کشور آغاز شد.

در این دوره از جشنواره حدود ۲ هزار و ۴۰۰ اثر در بخش‌های مختلف موسیقی «دستگاهی»، «نواحی» و «کلاسیک» به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که از این تعداد ۵۰ درصد آثار مربوط به بخش موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد موسیقی نواحی است.

اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی این جشنواره، همراه با اطلاعات تکمیلی، متعاقباً از طریق سایت انجمن موسیقی ایران اعلام خواهد شد.

چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان

همچنین علی ثابت‌نیا، مدیر اجرایی این دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان، مسئولان کمیته‌ها را با صدور احکامی معرفی کرد.

بر اساس احکام صادره، سمیه ناظمیان مسئول کمیته دبیرخانه، سارا افتخاری مسئول کمیته مالی، اسحاق شکری مسئول هماهنگی کمیته‌ها، رضا مرتضی‌سمنانی مسئول کمیته پشتیبانی، سیدمسیح نقیبی مسئول فنی سایت «بامک» و کاوه صادقی‌آزاد به‌عنوان مسئول کمیته روابط عمومی معرفی شدند.

چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقیِ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار