مضیف میسان از آثار گردشگری در روستای دحیماوی شهرستان دشت آزادگان به دست افراد ناشناس به آتش کشیده شد و از بین رفت.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، قاسم آل‌کثیر فعال میراث فرهنگی خوزستان گفت: مضیفِ میسان واقع در روستای دحیماوی (بردیه کوچک) شهرستان دشت آزادگان امروز به دست افراد ناشناس به طور کامل سوخت.

او افزود: این مضیف و محل پذیرایی که دارای ارزش معنوی و میراثی برای مردم استان خوزستان و کشور است، به دلیل اختلاف قبیله‌ای که هیچ ارتباطی با مالک مضیف نداشت آتش زده شد.

آل‌کثیر بیان داشت: مضیف میسان همه ساله میزبان تعداد بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف جهان و کشور بود، همچنین در ایام اربعین حسینی (ع) نیز در مسیر زائران قرار داشت و علاوه بر این در تعطیلات نوروزی نیز این مضیف مقصد بسیاری از گردشگران بود.

این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه براساس برآورد‌های صورت گرفته، این آتش سوزی بیش از یک میلیارد ریال به گردشگری روستای دحیماوی و مالکِ مضیف خسارت وارد کرده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود متولیان گردشگری و دیگر مسئولان فرهنگی استان برای برپا کردنِ مجددِ این مضیف که از مراکز مهم گردشگری است کمک و تسهیلات لازم را در نظر بگیرند.


بیشتر بخوانید


او به آتش گرفتن یکی از در‌ب های خانه مرعشی شوشتر در صبح امروز اشاره کرد و اظهار داشت: این بنای تاریخی و فرهنگی ۳۰۰ سال قدمت داشت که از ارزش معنوی بسیار زیادی برای مردم استان و همچنین کشور برخوردار بود، اما وجود خلاء آموزشی در زمینه‌های مختلف میراثی مربوط به نگهداری و اهمیت حفظ چنین بنا‌هایی در بین عموم سبب بروز چنین اتفاقاتی می‌شود و انتظار می‌رود اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در زمینه آموزش عمومی ورود کند.

مضیف کلمه‌ای عربی است به معنای مهمان‌سرا و محل میهمانی، مضیف‌های اقوام عرب حاشیه هور که با نی‌های نیزار ساخته می‌شوند، فضا‌هایی مستقل از خانه‌ها هستند که برای برگزاری میهمانی‌ها و جلسات مهم بین اقوام ساخته می‌شوند. فناوری ساخت مضیف و آداب قهوه‌خوری در مضیف پیش از این به عنوان ارزش ناملموس در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
آنهایی که با آل علی و بخصوص امام حسین ع ، خودشان را درگیر کنند ، ور خواهند افتاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۷ تير ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۵۲ ۰۷ تير ۱۳۹۹
میسان جان// اصلا نگران نباش چشم حسود کور باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
اخه این چه کاریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
چه وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
فقر فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
" Sarbaze ,, Fadaeye ,, Rahbaram
۲۳:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۹
سلام . چرا این آقای آل کثیر نابودی این میراث فرهنگی کشور رو به دعواهای طایفه‌ای و قبیله‌ای ربط میدند ؟ چه بسا این حادثه‌ای که اتفاق افتاده توسط بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی و منافع ملت بزرگ و شریف ایران صورت گرفته باشه ، و شاید این حادثه‌رو رقم زدند تا امنیت کشور رو متشنج کنند !!! بهرحال هر چه که هست نهادهای امنیتی باید سریعاً به موضوع ورود پیدا کنند و کسانی‌رو که در این آتش‌سوزی دست داشتن ، دستگیر بکنند و قوه قضاییه هم قاطعانه با خاطیان برخورد قانونی بکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۶ تير ۱۳۹۹
دست کسانی که چشم دیدن جایگاه فرهنگی ایران عزیز را در منطقه و جهان ندارند را در این آتش‌سوزی ها نمی توان نادیده گرفت .