مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه تنوع و مصرف موادمخدر روندی افزایشی را دارد،گفت: امروز موادمخدری در بازار وجود دارد که حتی یک بار مصرف، اعتیاد دائمی و جنون و عوارض بسیار خطرناکی به دنبال دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید محمدصادق کشفی‌نژاد گفت: بهزیستی یکی از سازمان‌های درگیر با پیشگیری، بازتوانی و درمان اعتیاد به مواد مخدر است.

او بیان کرد: متاسفانه امروزه شاهد افزایش آمار تولید و مصرف مواد مخدر و همینطور تنوع آن‌ها هستیم. موادی در بازار وجود دارد که حتی یک بار مصرف آن‌ها باعث اعتیاد دائمی و حتی جنون می‌شود.

زنانه شدن اعتیاد

مدیرکل بهزیستی فارس افزود: گرفتاری دیگر این است که چهره اعتیاد در سال‌های گذشته غالبا مردانه بود، ولی امروز با افزایش آمار اعتیاد بانوان روبرو هستیم. این در حالیست که عمده برنامه‌های توانمندسازی اجتماعی بر پایه زنان در خانواده تعریف شده است. اعتیاد بانوان یعنی آسیب رکنی که به عنوان محافظت کننده روی آن حساب کرده‌ایم.

کشفی نژاد با یادآوری اینکه اعتیاد به مواد مخدر موضوعی چند بعدی است و مقابله با آن به همکاری همه جانبه نیاز دارد، گفت: در این میان هشیار سازی اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که ارباب جراید و سرانه‌ها باید در این امر یاری رسان ما باشند.

او ادامه داد: متاسفانه امروزه بسیاری از معاملات خرد مواد مخدر در فضای مجازی انجام می‌شود، در حالی که اطلاع رسانی درباره این مواد در فضای مجازی بسیار اندک است.

کشفی نژاد همچنین خبر از تاسیس مرکز جامع درمان اعتیاد در شیراز داد و گفت: پیش از این چنین مرکزی وجود نداشته است. ما در این مرکز فرد معتاد را پس از سم زدایی رها نکرده و به مدت سه و نیم ماه نگهداری و سپس هشت ماه پایش می‌کنیم. حتی برای اشتغال وی نیز برنامه‌ریزی می‌شود.

او با بیان اینکه در این مرکز برای هر فرد معتاد یک برنامه تخصصی درمانی مخصوص خود او طراحی می‌شود، افزود: سعی داریم این مرکز را تا هفته دولت راه اندازی کنیم. همچنین مترصد تاسیس مرکز نگهداری کودکان دارای اعتیاد نیز هستیم.

کاشفی نژاد اضافه کرد: درمان در این مراکز رایگان نیست، ولی بهزیستی در مورد معتادین بی بضاعت سی تا صد درصد هزینه را پرداخت می‌کند. هیچکسی نیست که به دلیل فقر مالی نتواند ترک کند.

گروه دوستان دروازه ورود به موادمخدر

محمدرضا هوشیار، معاون امور پیشگیری بهزیستی استان فارس نیز گفت: در سطح استان دفاتر پیشگیری متعددی راه اندازی کرده‌ایم، به طوری که سال گذشته بیش از سیصد کارگاه مهارت‌های زندگی توسط این دفاتر برگزار شد. چنین آموزش‌هایی بسیار مهم هستند و کاش والدین همان قدری که به دروس فیزیک و ریاضی فرزندشان توجه می‌کردند، درباره آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس نیز حساس بودند.

او با بیان اینکه در اکثر مواقع اولین مصرف مواد مخدر در جمع دوستان است، گفت: گروه دوستان و رفقا دو ویژگی دارد؛ یکی اینکه شنونده خوبی هستند و دیگری اینکه قضاوت نمی‌کنند. اگر والدین نیز این دو خصوصیت را داشته باشند، خطر ابتلای فرزند خانواده به اعتیاد کاهش چشمگیری می‌یابد. والدین باید روزانه حداقل هشتاد دقیقه با هریک از فرزندان خود گفتگوی با کیفیت داشته باشند.

هوشیار ادامه داد: تعارضات و تناقضات تربیتی پدر و مادر نیز می‌تواند خطر ابتلا به اعتیاد را در نوجوانان افزایش دهد. اینکه پدر بگوید این کار را بکن و مادر بگوید نکن، در نهایت باعث یارگیری، جنگ درون خانوادگی و ایجاد احساس گناه ناخودآگاه در فرزند می‌شود که می‌تواند مقدمه روی آوردن او به مواد مخدر باشد.

توان محدود بهزیستی در مبارزه با اعتیاد

قدرت الله محکم، رئیس دفتر مبارزه با مواد مخدر بهزیستی فارس نیز در ادامه به تشریح عملکرد این سازمان در بحث پیشگیری پرداخت و گفت: توان بهزیستی در انجام برنامه‌های پیشگیری محدود است، ولی به راه بادیه رفتن، به از نشستن باطل.

او ادامه داد: برنامه‌های پیشگیری از چند طریق انجام می‌شود. اولین آن‌ها ارائه اطلاعات است که از طرق مختلف و با کمک رسانه‌ها انجام می‌شود. راه دیگر آگاه سازی است که در همین راستا طی سال گذشته شش هزار کارگاه، نود نمایشگاه، ۱۳۵ مسابقه و ۱۱۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی با محوریت آگاه رسانی درباره مواد مخدر توسط بهزیستی استان فارس برگزار شد.

محکم افزود: راه دیگر پیشگیری کاهش عوامل خطر است که متاسفانه در این بخش خوب عمل نکرده‌ایم. این ضعف دلایل زیادی دارد و تحریم یکی از آنهاست. برخی کشور‌ها حتی حاضر نمی‌شوند روش‌های نوین پیشگیری از ابتلا به اعتیاد را با ما در میان بگذارند.

او ادامه داد: یادگیری اجتماعی روش دیگری است که پایه آن در مدارس و محلات گذاشته می‌شود. در مدارس برنامه‌های متنوع و متعددی برای والدین و دانش‌آموزان برگزار کرده‌ایم و در سطح محلات نیز اقدام به اجرای طرح منتورینگ یا مرید و مرادی کرده‌ایم. در این طرح افراد موفق محله را به اهالی معرفی کرده و آن فرد با گفتن داستان زندگی خود باعث می‌شود تا نوجوانان و کودکان او را الگو قرار داده از مواد مخدر دور شوند.

قدرت الله محکم همچنین گفت: سامانه‌های ۰۹۶۲۸ و ۱۴۸۰ جهت مشاوره تخصصی حوزه مواد مخدر در دسترس شهروندان هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار