به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خرید قطعات خودرو میتواند یک روند ترسناک باشد. غالباً ما از صحبت هایی که توسط همکاران، اعضای خانواده و دوستان گفته میشود وحشت میکنیم که آنها ماشین خود را به مغازه یا نمایندگی میبردند و برای تعمیر یا تعویض یک قطعه باید مبلغ هنگفتی را پرداخت کنند.
مشکلی که اصولا وجود دارد افراد گاهی، آگاهی نسبت به هزینه تعمیر یا تعویض قطعه ندارند، اینکه برای تعویض یک قطعه چه میزان باید پرداخت کنند؟ چگونه باید بدانند نرخ کار یک ساعته منصفانه چقدر است؟ تعمیر ماشین چقدر طول میکشد؟
اکثرا افراد پس از پایان تعمیر خودرو یک فاکتور دریافت می کنند که گویی حتی به زبان خارجی نوشته شده است و در نهایت مجبور هستند این فاکتور را قبول کنند و مبلغ را واریز می کنند.
مشتریان از افزایش قیمت دستمزد تعمیر خودرو گلایه دارند. گاهی حتی برخی ادعا دارند که هزینه تعویض قطعه از خرید قطعه گران تر آب می خورد که باعث شکایت این دسته از افراد شده است، به طوری که برخی می گویند هزینه تعمیر خودرو برای برخی از قطعات گاهی می تواند از ارزش خودرو فراتر رود.
زمانی که خودرو که خراب میشود، تازه اول گرفتاری است! صابون این گرفتاری به تن بیشتر صاحبان خودرو خورده است؛ از گرفتاری پیدا کردن قطعه اصل برای جایگزین کردن با قطعه خراب تا دستمزدهایی که گاه باید بابت تعمیر بپردازید.
بیشتر بخوانید
علیرضا نیک آئین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان علت قیمت بالای تعمیر خودرو، گفت: تعمیرکاران نرخ مصوبی برای تعمیر یا تعویض قطعه خودرو دارند و نباید به هیچ عنوان از این مبلغ تعیین شده بیشتر دریافت کنند.
نیک آیین به آشفته بازار لوازم و قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: در بازار کنونی قیمت لوزام یدکی نوسان بالایی دارد و گاهی حتی دو مغازه همجوار قیمتهای متفاوتی از یک جنس ارائه میدهند.
به گفته این مقام مسئول، برخی از امداد خودروها با بعضی از تعمیرگاه ها زد و بندی دارند که این عامل می تواند در افزایش قیمت دستمزد تاثیر بگذارد همچنین گرانی و آشفته بازار لوازم یدکی، مراجعات دیرهنگام مردم برای سرویس خودرو، بازسازی قطعات خودرو در مراکز زیرپله ای، پرشدن بازار از لوازم یدکی درجه ۳ چینی و وجود تعمیرکاران غیر مجاز، باعث شده بازار لوازم یدکی آشفته تر از گذشته شود.
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو روی افزایش نرخ قطعه تاثیر گذاشته است، گفت: از زمانی که قیمت خودرو شیب نزولی گرفته، روی قیمت قطعات یدکی نیز تاثیر مستقیم گذاشته است.
نیک آئین با اشاره به افزایش فعالیت تعمیرکاران خودرو، گفت: هر ساله با فرا رسیدن تابستان فعالیت تعمیرکاران افزایش می یابد چرا که مسافرت ها افزایش می یابد اما گرانی قطعات خودرو و به طبع هزینههای اجاره بهاء، حاملهای انرژی تاثیر بسیاری بر این صنف گذاشته است
این مقام مسئول با بیان اینکه خودروهای داخلی با کمبود قطعه مواجه شده اند، بیان کرد: کمبود قطعه مهمترین مشکل تعمیرکاران است. قطعات خودروهایی، چون برلیانس و L ۹۰ در بازار کم است و این باعث شده است هر روز یک قیمت برای آنها اعلام شود.
نیک آئین تصریح کرد: دستهایی پشت پرده گران شدن قطعات وجود دارد چرا که یک قطعه در بازار کمیاب میشود و پس از ۲ برابر شدن قیمت به وفور در بازار یافت میشود و این نشان میدهد برخی به عمد از عرضه برخی قطعات به بازار جلوگیری میکنند.
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به اینکه بسیاری از خودروها به دلیل کمبود قطعه در تعمیرگاهها ماندگار شده اند تاکید کرد: تعمیرکاران نیز مصرف کننده قطعات هستند و وقتی قطعهای در بازار نیست نمیتوانند کار کنند و این مهمترین چالش فعلی تعمیرکاران و البته صاحبان خودروست.
او با انتقاد از نظارت بر بازار گفت: در سایه فقدان نظارت، قیمتها بالا میرود و عرضه شدن قطعه پس از گران شدن نشان از دستهای پشت پردهای دارد که باید با نظارت جلوی سودجویی آنها گرفته شود.
اسماعیل شرف بافی یکی از تعمیرکاران خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نرخ تعمیر خودرو، گفت: نرخ مصوبی برای تعمیر خودرو داریم اما مشکلی که وجود دارد بسیاری از افراد به دلیل اینکه دیر به دیر خودرو خود را به تعمیرگاه می آورند، هزینه های تعمیر هر قطعه را مجبور هستند به یکباره پرداخت کنند که همین رویه باعث شکایت آنها از پرداخت وجه می شود.
او بیان کرد: فردی برای تعمیر دیسک و صفحه به تعمیرگاه مراجعه کرده بود که پس از تعویض آن برخی دیگر از قطعات نیاز به تعویض داشتند که در نهایت زمانی که لیست هزینه را تحویل دادم شکایت داشتند که چرا هزینه زیاد شده است در صورتی که ما هیچگونه نرخ اضافه ای دریافت نکرده ایم و اجازه این کار را نداریم.
این تعمیرکار ادامه داد: اما برخی از تعمیرکاران هستند که گاهی ممکن است با طرف مقابل طی کند و هزینه ای اضافه ای دریافت کند که این رویه توافقی است. برخی قطعات چه برای تعمیر و چه برای تعمیر نیاز به زمان دارند.
ناصری یکی از مشتریان در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برخی از تعمیرکاران به دلیل اینکه می دانند مشتری سر از کارشان در نمی آورد قیمت های نجومی می گیرند که این رویه باعث ایجاد مشکلاتی برای شخص بنده شده است.
او بیان کرد: چندی پیش خودرو خود را برای تعمیر به تعمیرگاه بردم و تعجب کردم که بابت تعویض یک قطعه باید هزینه بیشتری برای دستمزد بدهم، این تعمیرکار یک آچارکشی ساده آن هم برای یک خودرو کاملا ایرانی را از من ۳۰۰ هزار تومان گرفت که باعث تعجب فراوانم شد.
این مشتری ادامه داد: نیاز است که اتحادیه ها نظارت بیشتری بر کار این صنف داشته باشند.
حالا انتظار می رود که سازمان های مربوط نظارت بیشتری بر کار صنوف داشته باشند تا بتوان از گران فروشی در آنها جلوگیری کرد و در نتیجه التهابات بازار را کاهش داد.
انتهای پیام/
مسائولین که با این درآمدی که خودشان دارند به فکر ما بیچارها نیستند تورو خدا آگه نمیتوانند کاری کنند بزارند بروند بلاخره کسی پیدا می شود جلو این گرانیها را بگیرد این مسئولین ما همیشه جمعه ها میفهمند که دگه کار از کار گذشته
مسائولین که با این درآمدی که خودشان دارند به فکر ما بیچارها نیستند تورو خدا آگه نمیتوانند کاری کنند بزارند بروند بلاخره کسی پیدا می شود جلو این گرانیها را بگیرد این مسئولین ما همیشه جمعه ها میفهمند که دگه کار از کار گذشته
این نظارت وظیفه کیه؟
این نظارت وظیفه کیه؟
این نظارت وظیفه کیه؟
این نظارت وظیفه کیه؟
بسیاری نیز امین اموال نیستند و قطعات خودرو را به سرقت می برند...
اکثراً هم از درآمد خود ناراضی هستند و میگویند پول ما برکت ندارد... علت ناراضی بودن مشتری استت...
همیشه تغییرات از خود ما است! (یک قانون کلی). جمله إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ ،یک قانون کلی و عمومی را بیان می کند، قانونی سرنوشت ساز و حرکت آفرین و هشدار دهنده! این قانون که یکی از پایه های اساسی جهان بینی و جامعه شناسی در اسلام است، به ما می گوید مقدرات شما قبل از هر چیز و هر کس در دست خود شما است، و هر گونه تغییر و دگرگونی در خوشبختی و بدبختی اقوام در درجه اول به خود آنها بازگشت می کند، شانس و طالع و اقبال و تصادف و تاثیر اوضاع فلکی و مانند اینها هیچکدام پایه ندارد، آنچه اساس و پایه است این است که ملتی خود بخواهد سربلند و سرفراز و پیروز و پیشرو باشد، و یا به عکس خودش تن به ذلت و زبونی و شکست در دهد، حتی لطف خداوند، یا مجازات او، بی مقدمه، دامان هیچ ملتی را نخواهد گرفت، بلکه این اراده و خواست ملتها، و تغییرات درونی آنهاست که آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب خدا می سازد.
این اصل قرآنی که یکی از مهمترین برنامه های اجتماعی اسلام را بیان می کند به ما می گوید هر گونه تغییرات برونی متکی به تغییرات درونی ملتها و اقوام است، و هر گونه پیروزی و شکستی که به قومی رسید از همین جا سرچشمه می گیرد، بنا بر این آنها که همیشه برای تبرئه خویش به دنبال” عوامل برونی” می گردند، و قدرتهای سلطه گر و استعمار کننده را همواره عامل بدبختی خود می شمارند، سخت در اشتباهند، چرا که اگر این قدرتهای جهنمی پایگاهی در درون یک جامعه نداشته باشند، کاری از آنان ساخته نیست.
اکثر قطعات هم نیست قطعات ایربگ تو شهرستان خیلی کمه
ماشین خریدیم الان هرقطعه ایش پنج برابر شده هرکی هم یه نرخی تعیین میکنه
وقتی خودروسازی ها به سرهم بندی بسنده کردند ،خودروسازی ما بهتر از این نخواهد شد.