برداشت ۱۱۲ تن زیره سبز در تربت جام

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: ۱۱۲ تن زیره سبز از هزار و ۶۰۰ هکتار کشتزار این شهرستان برداشت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی ممیزی مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: ۱۱۲ تن زیره سبز از هزار و ۶۰۰ هکتار کشتزار تربت‌جام در شرق خراسان رضوی برداشت شد.
 
 او افزود: سطح زیرکشت زیره سبز در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۲۵۰ هکتار کاهش داشته و میانگین تولید این گیاه دارویی در هر هکتار به ۷۰ کیلو گرم می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام ادامه داد: مهمترین استفاده از این گیاه مصارف خوراکی، صنعتی و دارویی است و عواملی همچون فصل کوتاه رشد، نیاز اندک به آب، اشتغال زایی، ارزش افزوده و درآمد مطلوب از ویژگی‌های قابل توجه آن برای بهره‌برداران بخش زراعی است.

ممیزی بیان کرد: نبود خرید تضمینی، ثبات نداشتن قیمت و نبود کارگاه‌های فرآوری و بسته بندی از مهمترین مشکلات حوزه کاشت این محصول در تربت‌جام است و در حال حاضر فقط ۱۰ درصد محصول تولید شده در شهرستان به مصرف می‌رسد.

او تصریح کرد: تولید زیره سبز در این شهرستان بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی بوده و ۱۰۰ درصد زیره سبز این منطقه سالم است؛ این محصول از دیرباز به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده بوده و اسانس آن خاصیت ضد باکتری دارد و در صنایع دارویی، غذایی و آرایشی بکار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام تاکید کرد: زیره سبز در این شهرستان بیش از ۶۴۰ خانوار بهره‌بردار دارد و از زمان کاشت تا برداشت این محصول در تربت‌جام در هر هکتار ۳۵ نفر روز مشغول کار می‌شوند.

ممیزی به کمبود منابع آب در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: با توجه به افت منابع آب و کاهش ذخایر زیرزمینی، کشت و توسعه محصولات کم آب طلب یکی از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی این شهرستان است.

انتهای پیام//س.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار