به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. به دلیل آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم میپردازیم.
حضرت محمّد مصطفی (ص) میفرمایند: به کسی که این سوره را تلاوت کند به تعداد هر یک از کسانی که در گِرد خانه کعبه طواف کرده یا در آنجا معتکف شدهاند، ۱۰ حسنه پاداش داده میشود.
در روایت دیگری می خوانیم کسی که بر خواندن این سوره مداومت کند از وسوسه و ترس و تمام ناگواریها ایمن می شود و همچنین اگر کسی در سفر خوفی داشته باشد این سوره را بخواند به یاری خدا از آن خوف و همه ناگواریها در حراست خواهد بود.
فایل صوتی تلاوت سوره قریش با صدای ابوبکر شاطری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ ﴿۱﴾
براى الفت دادن قریش (۱)
إِیلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّیْفِ ﴿۲﴾
الفتشان هنگام کوچ زمستان و تابستان [خدا پیلداران را نابود کرد](۲)
فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ ﴿۳﴾
پس باید خداوند این خانه را بپرستند (۳)
الَّذِی أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ ﴿۴﴾
همان [خدایى]که در گرسنگى غذایشان داد و از بیم [دشمن]آسوده خاطرشان کرد (۴)
برخی مفسران، این سوره را ادامه سوره قبل دانسته و به روایاتی استناد میکنند که جدا کردن آن دو را در نماز جایز نمیداند. نظیر دو سوره ضحی و انشراح؛ اگر ابرهه پیروز میشد معاش قریش از هم میپاشید و به خاطر حفظ معاش قریش، خداوند اصحاب فیل را نابود کرد.
بیشتر بخوانید
«رِحْلَهَ» پیمودن راه بر روی راحله و مرکب است. قریش سالی دو بار سفر تجاری داشتند، یکی در زمستان به منطقه یمن و یکی در تابستان به منطقه شام.
در برابر رسم جاهلیّت که خونریزی و جنگ را ارزش میدانست، تکرار کلمه ایلاف و الفت، بیانگر لطف و رحمت الهی به قریش است.
سفرهای تجاری موجب رونق صادرات و واردات میشود و بهبود زندگی و تبادل فرهنگ را به دنبال دارد.
پس از انهدام اصحاب فیل، مردم برای اهل حرم، حریم خاص قائل بودند.
۱- شکست دشمنان عامل همبستگی شماست. «فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ»
۲- وحدت و الفت میان اقشار جامعه، از نعمتهای الهی است. «لِإِیلافِ قُرَیْشٍ»
۳- تا مسائل اقتصادی و امنیّتی جامعه حل نشود، نمیتوان آنان را به عبادت دعوت کرد. فَلْیَعْبُدُوا ... اَلَّذِی أَطْعَمَهُمْ ... وَ آمَنَهُمْ
۴- یکی از فلسفههای عبادت، شکر مُنعم است. «فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیْتِ»
۵-خداوند امور مکّه و کعبه را تدبیر میکند. «رَبَّ هذَا الْبَیْتِ»
۶- تأمین معیشت و امنیّت جامعه، باید در مسیر بندگی و عبادت خدا باشد.«فَلْیَعْبُدُوا ... اَلَّذِی أَطْعَمَهُمْ ... وَ آمَنَهُمْ»
۷- گرسنگی و نیاز به غذا، ویژگی بشر است و تأمین این نیاز، نشانه لطف و رحمت خداوند است. «أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ»
۸-برقراری امنیّت و برطرف کردن عوامل ترس، کار خدایی است. «آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ»
۹- سفر برای کسب درآمد، مورد پذیرش اسلام است. «رِحْلَهَ الشِّتاءِ وَ الصَّیْفِ»
انتهای پیام/