مدیر جهاد کشاورزی منوجان گفت: برداشت خیار گرمک از سطح ۴۰۰ هکتار از مزارع منوجان آغاز ‌شده است و پیش بینی می‌شود تا مرداد ماه بیش از ۱۰ تن محصول روانه بازار شود.

کورش امیر میجانی مدیر جهاد کشاورزی منوجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: در سال زراعی ۹۹ بیش از ۴۰۰ هکتار زمین زراعی به کشت محصول گرمک اختصاص دارد که برداشت این محصول از اواخر خرداد در منوجان آغاز و تا مرداد ماه ادامه دارد.

آغاز برداشت خیار گرمک در منوجان

او افزود: به دلیل عدم استفاده زارعین از ارقام اصلاح شده عملکرد این محصول پایین و به طور متوسط ۱۰ تن در هکتار پیش بینی میشود.

مدیر جهاد کشاورزی منوجان گفت: بیشتر گرمک تولید شده در منوجان به شهر‌های اطراف و استان‌های همجوار مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان حمل و به فروش می‌رسد.

مزایای مصرف گرمک چیست؟

مرتضی بیانی رئیس مرکز بهداشت شهرستان منوجان درگفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: گرمک از مواردی است که به‌خصوص در فصل تابستان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

آغاز برداشت خیار گرمک در منوجان

 

او افزود: گرمک یک میوه خوشمزه است که از مزایای مختلفی برای سلامتی برخوردار است؛ از جمله: کمک به داشتن پوست و چشم‌های سالم، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، ریه‌های سالم و کاهش میزان استرس می‌باشد، گرمک باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، از ابتلا به بیماری آرتریت جلوگیری و به مدیریت بیماری دیابت کمک می‌کند.

بیانی افزود: این صفات و خواص گرمک عمدتاً به دلیل سطوح بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه محبوب است.

بیانی رئیس مرکز بهداشت منوجان گفت: مصرف گرمک دارای مزایای متعددی است، بگذارید این مزایای را دقیق‌تر ببینیم.

او افزود: ویتامین C و کاروتنوئید‌های موجود در میوه گرمک برای حفظ سلامت چشم مفید هستند. آن‌ها با کاهش خطر ابتلا به آب‌مروارید و دژنراتیو ماکولا در ارتباط هستند.

بیانی اظهار کرد: میوه گرمک در جلوگیری از ابتلای به سرطان و ریشه‌کن‌سازی رادیکال‌های آزاد، مواد مضر متابولیسم سلولی که منجر ابتلای به تعدادی از مشکلات خطرناک می‌شود، کمک می‌کند. میوه گرمک منبع غنی از بتا کاروتن، یک کاروتنوئید ضروری است که بدن نیاز دارد و همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. این ماده مغذی با کاهش شانس ابتلا به انواع مختلف سرطان‌ها در ارتباط است و همچنین مواد فیتو شیمیایی موجود در میوه‌های تازه مانند گرمک همچنین در درمان تومور دارای کاربرد است.

او ادامه داد: گرمک دارای ویتامین C، بتا کاروتن و فیتو شیمیایی است که در برابر رادیکال‌های آزاد مؤثر هستند. 

گرمک چیست؟

جلالی کارشناس زراعت جهاد کشاورزی منوجان گفت: گرمک به‌عنوان muskmelon شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین گونه‌های خربزه در ایالات‌متحده است. این میوه عضو خانواده Cucurbitacaea است و می‌تواند وزن آن از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم (۱ تا ۱۰ پوند) متغیر باشد. نام گیاه شناخته‌شده Muskmelon Cucumis melo است. نام‌های دیگر این میوه عبارت‌اند از ماش ملون، خربزه صخره‌ای، خربزه شیرین و اسپان اسپک.

برداشت گرمک میوه ای خوش مزه و خوشبو در گرمای منوجان 

این میوه در کالیفرنیا و همچنین در سراسر اروپا (و جهان) به‌طور گسترده‌ای رشد می‌کند، گرچه منبع اصلی گرمک واقع در آفریقا، ایران و هند است. انواع آمریکای شمالی این میوه درواقع نزدیک به muskmelon است، اما آن را به نام اروپایی cantaloupe برای تمام اهداف و منظور‌ها به تصویب رسید.

علی‌رغم شباهت‌های این میوه با طالبی، ولی این دو میوه تفاوت‌هایی هم باهم دارند ازجمله اینکه گوشت درون گرمک برخلاف طالبی که سبزرنگ است، زردرنگ می‌باشد. جدای از این طالبی مثل هندوانه دارای خطوطی بر روی پوست خود است، ولی گرمک فاقد این خطوط است.

خواص تغذیه‌ای گرمک

شکری کارشنای بهداشت و تغذیه گفت: میوه گرمک غنی از بسیاری از مواد مغذی است که مزایای بهداشتی مختلفی را ارائه می‌کنند. این مواد مغذی شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین و آب است. ویتامین و ریزمغذی‌های موجود در یک گرمک شامل ویتامین A، بتا کاروتن، ویتامین B ۱، ویتامین B ۲، ویتامین B ۶، ویتامین B ۹، ویتامین C؛ و ویتامین K. هستند.

او افزود: مواد معدنی موجود در این میوه شامل پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است.

شکری بیان کرد: ۱۰۰ گرم از میوه گرمک دربرگیرنده تنها ۳۴ کالری می‌باشد؛ بنابراین، مصرف آن مناسب برای هر رژیم غذایی برای کاهش وزن خوب است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.