واکسیناسیون بیش از یک میلیون دام درخراسان جنوبی

در ۳ ماهه ابتدای امسال بیش از یک میلیون دام در استان واکسینه شدند.

دادفر رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: جهت پیشگیری از انواع بیماری‌های دامی در ۳ ماهه ابتدای امسال تعداد ۱ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۲۸۳ راس از انواع دام مورد واکسیناسیون قرار گرفتند.

او افزود: از ابتدای امسال تا کنون جهت پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ۴۲۲ هزار و ۳۶۷ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مشترک مانند شاربن، بروسلوز (تب مالت) و هاری (سگ) واکسینه شده است.

دادفر اظهار کرد: بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، هر گونه بیماری یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسان انتقال یابد به عنوان بیماری‌های مشترک (زئونوزها) از قبیل بیماری بروسلوز، سل، هاری، جذام، طاعون، تولارمی، آنفلوآنزای فوق حاد و ده‌ها بیماری دیگر شناخته می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: بیماری‌های مشترک، مورد توجه دو حرفه پزشکی و دامپزشکی است که از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی و دامی و حراست از سرمایه‌های دامی دارای اهمیت بسزایی است.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: نام این دسته از بیماری‌ها نمایانگر مسئولیت مشترک و خطیری است که به طور مشترک به عهده‌ی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه تحقیقات، آموزش، پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری ها است و این بیماری‌ها علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگیـن اقتصـادی بـه دلیـل از بین رفتن دام‌های بیمار، سلامتی انسان را نیز تهدید می‌کنند.

دادفر بیان کرد: با توجه به هدفمند سازی برخی واکسن‌های دامی در بعضی شهرستان‌های استان برنامه مراقبت فعال از بیماری در جریان بوده که در این جهت تعداد ۳۵ هزار و ۵۱۵ راس دام سبک و سنگین در قالب ۹۳۸ برنامه بازدید مورد معاینه قرار گرفته است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون مورد خاصی از بروز بیماری‌های مشترک گزارش نشده است، گفت:در قالب برنامه‌های پایش و مراقبت از بیماری‌های دامی و مشترک تعداد ۲ راس دام سنگین و یک راس دام سبک در اثر بیماری بروسلوز و یک راس الاغ در اثر بیماری هاری شناسایی و معدوم شدند.

او تصریح کرد: روند پیشگیری، مبارزه و شناسایی دام‌های آلوده تا پایان امسال ادامه دارد.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.