شناسایی ۳۰ محوطه پارینه سنگی در شهرستان فردوس

۳۰ محوطه پارینه سنگی در شهرستان فردوس شناسایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، برآبادی، مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: عملیات این بررسی سطحی، کاملا پیمایشی و در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان فردوس انجام شد که از ۱۳ خرداد تا ۱۱ تیر به طول انجامید.

سرپرست بررسی‌های باستان شناسی پارینه سنگی شهرستان فردوس نیز افزود: آثار دوران پارینه سنگی قدیم تا ابتدای دوران نوسنگی را می‌توان در این محوطه‌ها مشاهده کرد.

صدرایی با بیان اینکه پیشینه مطالعات پارینه سنگی در این منطقه به بیش از ۷ دهه قبل باز می‌گردد، ادامه داد: بررسی‌های اخیر در شهرستان فردوس، نخستین گام برای انجام مطالعات هدفمند در این بخش از فلات ایران است که امیدواریم با پیگیری آن به دوران پارینه سنگی در شرق ایران بیشتر پرداخته شود.


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد: دوران پارینه سنگی از سه میلیون و ۴۰۰ هزار سال پیش برای اولین بار در قاره آفریقا شناسایی و آغاز شد که مشخصه این دوران این است که انسان‌ها از سنگ به عنوان ابزاری برای تامین نیاز‌های اولیه به ویژه شکار و سلاخی استفاده می‌کردند.

سرپرست بررسی‌های باستان شناسی پارینه سنگی شهرستان فردوس با اشاره به اینکه دوران پارینه سنگی در ایران طبق شواهد به دست آمده جدیدتر است، افزود: مطالعات در این حوزه در غرب کشور بیشتر و در شرق ایران به ویژه خراسان کمتر انجام شده است که بر اساس مطالعات اخیر مشخص شد کمبود اطلاعات در شرق کشور در این زمینه به دلیل نبود شواهد از دوران پارینه سنگی نیست بلکه میزان مطالعات و بررسی‌ها کم است.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.