با حضور نمایندگان حماس و جنبش جهاد اسلامی صورت گرفت؛

بررسی پیامد‌های طرح الحاق کرانه باختری

نشست پیامد‌های طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی با حضور نماینده جنبش حماس، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل، نماینده جنبش جهاد اسلامی و مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست پیامد‌های طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی با حضور نماینده جنبش حماس، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل، نماینده جنبش جهاد اسلامی و مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در رابطه با چرایی رفتار ایالات متحده در مورد فلسطین گفت: در جهان معاصر مثلثی در این باره شکل گرفته که یک ضلع آن رژیم صهیونیستی و نتانیاهو است و ضلع دیگر به عربستان و آل سلمان بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه این دو ضلع بر ضلع اول یعنی ترامپ تکیه کردند که این خطای راهبردی هر دوی این‌ها است افزود: شرایط تغییر کرده و جایگاه عربستان در منطقه تغییر یافته است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: خطای بزرگ نتانیاهو این است که تصور می‌کند اگر این گام‌ها را با شتاب بردارد، تثبیت می‌شود و می‌تواند ادامه دهد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تاکید کرد: حنای محمود عباس رنگی در مورد فلسطین ندارد. امروز صهیونیست‌ها در شرایط بدی به سر می‌برند؛ اختلافات داخلی و ناکامی در تشکیل کابینه نشان دهنده بحران‌های چندلایه در رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: در بحث جولان مقاومت در آینده نشان خواهد داد که با طرح ترامپ جایگاه رژیم صهیونیستی در این مورد تثبیت شده است یا خیر. ممکن است صهیونیست‌ها بر روی زمین از الحاق کرانه باختری چیزی به دست نیاورند، اما در قبال آن عادی سازی را دنبال می‌کنند.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف، پایان مقاومت است افزود: این رژیم با الحاق جولان، پایتختی قدس و سایر اقدامات به دنبال این است که به نوعی ناامیدی را القاء کند و بگوید که مقاومت اقدامی انجام نخواهد داد.

وی اضافه کرد: هدف دیگر این است که می‌خواهند بگویند مشروعیت کسب کردیم، اما این‌ها هیچ جایگاهی از نظر قانونی و حقوق بین الملل ندارند و کسانی که حقوق بین الملل را خوب می‌دانند می‌توانند درباره رفع اشغال به مردم فلسطین کمک کنند.

اقدامات رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی جنایت جنگی است

حمیدرضا دهقانی پوده مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه، اقدامات رژیم صهیونیستی را در مناطق اشغالی جنایت جنگی دانست و گفت: فلسطین و کرانه باختری را منطقه اشغالی می‌دانیم و منطقه اشغالی قواعد و حقوق بین المللی دارد.

او در نشست پیامد‌های طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی که به صورت مجازی در محل شورای راهبردی وزارت امورخارجه برگزار شد، اظهار کزد: اشغالگر حق ندارد در منطقه اشغالی شهرک بسازد و کسی را زندانی کند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه، افزود: رژیم صهیونیستی در طول حیات ناپاک خود در فلسطین مرتکب همه این اعمال شده است که از نظر همه کنوانسیون‌ها و حقوق بین الملل جنایت جنگی محسوب می‌شود، این رژیم به کمک آمریکا روی کار آمده است.

وی با اشاره به اقدامات خلاف قواعد بین الملل رژیم صهیونیستی، یادآورشد: قانون ماهیت یهودی با هیچ کدام از قوانین و حقوق بین المللی سازگاری ندارد و این رژیم به دنبال اجرای این قانون بوده که اجرای آن به معنای نابودی فلسطین است.

دهقانی پوده، با تاکید بر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع دست یابی مردم فلسطین به حقوق خود شدند، گفت: غربی‌ها و بسیاری از کشور‌های عربی مقصر هستند، نمی‌توانیم فقط برخی فلسطینی‌هایی که به سمت سازش رفتند را سرزنش کنیم، چراکه دولت‌های عربی با حمایت نکردن از آنها، این عده را به سمت مذاکره و گفتگو با آمریکا سوق دادند.

وی در ادامه گفت: در مورد راه حل خروج از شرایط به وجود آمده، امام خمینی (ره) تکیه بر ملت‌ها را به عنوان راه حل مطرح کردند. البته ملت‌ها می‌توانند مقاومت داشته باشند و از آن حمایت کنند.

مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه، تصریح کرد: مقاومت ملت‌ها در برابر زیاده خواهی مبنا و اساس بوده که در این میان وحدت ملت فلسطین عنصر بسیار درخور توجهی بوده و موضوع فلسطین یک موضوع انسانی است.

مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه، در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه باید از حاشیه‌ها دور شد و راهی جز تکیه بر ملت‌ها وجود ندارد، گفت: همواره از وحدت فلسطینی‌ها حمایت کردیم، با الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی، چهره این رژیم بر همگان روشن می‌شود، صهیونیست‌ها به دنبال نابودی ملت فلسطینی هستند، اما با این اقدام به هدفشان نمی‌رسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار