به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. به دلیل آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم میپردازیم.
از امام صادق (ع) روایت شده است که ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک چهارم قرآن است. هر کس سوره کافرون و اخلاص را در نمازهای واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را میآمرزد و اگر از اشقیا باشد نامش در فهرست سعادتمندان قرار میگیرد و خداوند او را خوشبخت زنده میدارد و شهید میمیراند و شهید محشور میکند.
فضیلت این سوره به قدری است که بازگشت از این سوره در نماز به سورهی دیگر روا نیست.
بیشتر بخوانید
اهل بیت (ع) در نمازهای روزانه خود سوره کافرون را قرائت میکردند و به قرائت آن در نمازهای روزانه سفارش میکردند و همچنین از امام صادق (ع) نقل شده است: در دو رکعت نماز صبح، هر سورهای را که دوست داری بخوان. ولی من دوست دارم سوره اخلاص و کافرون را بخوانم.
فایل صوتی تلاوت سوره کافرون با صدای ابوبکر شاطری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿۱﴾
بگو اى کافران (۱)
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾
آنچه مى پرستید نمى پرستم (۲)
وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾
و آنچه مى پرستم شما نمى پرستید (۳)
وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾
و نه آنچه پرستیدید من مى پرستم (۴)
وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾
و نه آنچه مى پرستم شما مى پرستید (۵)
لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿۶﴾
دین شما براى خودتان و دین من براى خودم (۶)
در شأن نزول این سوره آمده است که بعضی از سران قریش به پیامبر گفتند:ای محمّد تو یک سال از آیین ما پیروی کن، ما سال بعد از تو پیروی میکنیم. آنگاه هر کدام بهتر بود آن را ادامه میدهیم، اما پیامبر نپذیرفت. گفتند:لااقل خدایان ما را مسّ کن و تبرّک بجوی تا ما نیز خدای ترا بپرستیم، در این هنگام این سوره نازل شد.
کلمه «قُلْ» اندکی از کینه کفار نسبت به پیامبر میکاهد، زیرا میفهمند که سرکارشان با خداست و پیامبر تنها مأمور است.گاهی باید مخالفان را به حال خود رها کرد و گفت: «لَکُمْ دِینُکُمْ» چنانکه در سوره قصص آیه ۵۵ میخوانیم: «لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ» و این نوعی تحقیر و تهدید است نه اجازه برای هر نوع عمل و عقیده.
خبر از ایمان نیاوردن گروهی از کفار، بارها در قرآن مطرح شده است، از جمله آنها آیه ششم سوره بقره و آیه هفتم سوره یس است که با صراحت میفرماید: «فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ»
۱- پیامبر اکرم امین وحی است و هر چه به او نازل شود بازگو میکند. «قُلْ»
۲- مسلمانان باید در برابر پیشنهادات غیر منطقی، صریح و قاطع پاسخ بگویند و دشمنان را از خود مأیوس نمایند. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»
۳- به نام وحدت، نباید از اصول و ارزشها سرپیچی کرد. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»
۴- دنیای کفر باید از تسلیم شدن مسلمانان مأیوس باشد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنا عابِدٌ
۵-اعلام برائت از کفار باید مکرّر و مؤکّد و علنی باشد. «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»
۶- در دین معامله نکنید، با دشمن سازش و مداهنه نکنید و در برابر تکرار پیشنهادهای نابجا، شما نیز موضع خود را قاطعانه تکرار کنید. «لا أَعْبُدُ؛ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ؛ وَ لا أَنا عابِد»
۷- به خاطر جذب دیگران، دست به هر کاری نزنید. «لا أَعْبُدُ؛ وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ»
۸-قرآن از غیب خبر میدهد. حتی یک نفر از پیشنهاد دهندگان، حاضر به اسلام آوردن نشد. «وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»
۹- پایداری و قاطعیّت، شرط رهبری است. «وَ لا أَنا عابِدٌ»
۱۰- عبادت و بندگی خدا، ملاک تمایز مؤمن از کافر است. «یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ؛ لا أَنْتُمْ؛ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ»
۱۱- انسان در انتخاب دین آزاد است نه مجبور. «لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ»
۱۲- باید صفها از هم جدا شود، حق از باطل و کفر از ایمان متمایز شود. «لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ»
۱۳- معبود هر کس، بیانگر دین و آیین اوست. «لا أَنا عابِدٌ؛ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ؛ لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِیَ دِینِ»
انتهای پیام/