حیدری گفت:برای هرکدام از واحد‌ها سهمیه‌ای مشخص شود تا درصدی از تولید به قم اختصاص یابد و مازاد بر نیاز به سایر استان‌ها ارائه شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مرتضی حیدری فرماندار قم روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، گفت: ظرفیت‌سازی برای تولید ماسک در استان قم به‌خوبی صورت گرفته، اگر موانع برطرف شود، قادر به صادرات ماسک هستیم.

حیدری اضافه کرد: برای صدور مجوز واحد‌های متقاضی تولید ماسک فقط حرف زده می‌شود و در عمل مجوز به‌راحتی صادر نمی‌گردد.

حیدری یادآورشد: تولیدکننده مواد اولیه را با قیمت بالاتری خریده و قیمت ماسک نسبت به گذشته متفاوت است، این تعارض باعث شده نسبت به تکمیل ظرفیت تولید در حد نیاز اقدام نشود؛ اگر تصمیم‌گیری مناسب صورت گیرد، قادر به تولید مازاد بر نیاز خواهیم بود.

فرماندار قم با بیان این‌که ۱۳ واحد تولیدکننده ماسک در قم فعالیت می‌کند، گفت: برای هرکدام از واحد‌ها سهمیه‌ای مشخص شود تا درصدی از تولید به قم اختصاص یابد و مازاد بر نیاز با قیمت مصوب به سایر استان‌ها ارائه شود.

به گفته او، درحال حاضر روزانه ۱۰۳ هزار عدد ماسک تولید می‌شود که ۳۵ هزار عدد به دانشگاه علوم پزشکی تحویل و بقیه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ساماندهی کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: سه مکان برای استقرار کارگران روزمزد در حال آماده‌سازی است تا بتوان بین کارگر و کارفرما رابطه برقرار شود.

سیجانی رییس صنعت، معدن و تجارت قم گفت: پس از کمبود مواد اولیه تولید ماسک که در یک ماه اخیر مواجه بودیم، اعلام شد به کسانی مواد اولیه داده می‌شود که مجوز داشته باشند.

 سیجانی افزود: از مجموع ۱۳ واحد صنفی و صنعتی که اقدام به تولید ماسک می‌کنند، هشت واحد صنعتی و پنج واحد صنفی است، فقط دو واحد مجوز دارند.

او  اضافه کرد: از محیط‌زیست تقاضا داریم با فعالیت واحد‌های تولیدکننده ماسک در درون یا بیرون شهر موافقت کند تا مجوز‌ها در ۲۴ ساعت صادر شود.

سیجانی با بیان این‌که توان تولید بیش از ۵۰۰ هزار عدد ماسک در روز وجود دارد،یادآورشد: با توجه به میزان مواد اولیه و تقاضایی که وجود دارد، دیروز ۱۵۰ هزار و دوشنبه ۱۸۰ هزار عدد ماسک تولید شد.

رییس صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به این‌که با توجه به برآورد‌هایی که انجام‌شده ۲۵۰ هزار نیاز روزانه استان است، افزود: با توجه به این‌که قم جزو پنج استان اول در ظرفیت‌سازی تولید ماسک است، می‌توانیم نیاز استان‌های دیگر را نیز در صورت لزوم تامین کنیم.

به گفته او، اولویت اول توزیع ماسک در واحد‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و سپس داروخانه‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید محتوای آموزشی و اطلاع‌رسانی را در اختیار این اداره‌کل قرار دهد تا شورای اطلاع‌رسانی بر اساس این اطلاعات، نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام نماید.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: ستاد کرونا باید سهمیه‌ای نیز برای خبرنگاران که در خط مقدم اطلاع‌رسانی هستند، در نظر بگیرد.

افسانه زمانی مدیرکل برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری نیز در این جلسه گفت: درحالی‌که ۹۰ درصد ادارات ماسک در اختیار کارکنان قرار می‌دهند، فقط ۳۰ درصد کارکنان از ماسک استفاده می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز گفت: ۲۰ واحد صنفی کارگاهی برای تولید ماسک اعلام آمادگی کرده‌اند که باید سریع‌تر مجوز فعالیت برای آن‌ها اختصاص یابد.

عبدالله جلالی رییس شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: این شورا تعلل در ساماندهی وضعیت کارگران ساختمانی را نمی‌پذیرد و مصمم است هر چه سریع‌تر در سه نقطه از شهر مکان‌هایی برای استقرار این گروه ایجاد شود.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های شماره‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار