والدین، واکسیناسیون سرخک کودکان را در این روزهای کرونایی فراموش نکنند. بی‌توجهی به این امر می‌تواند باعث بازگشت بیماری شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بی‌توجهی به واکسن سرخک در زمان شیوع کرونا می‌تواند باعث بازگشت این بیماری به کشورمان شود.

محمد مهدی خواجه‌ئیان افزود: جمهوری اسلامی ایران از کشور‌های پیشرو در منطقه و جهان در موضوع برنامه ایمن‌سازی بیماری است و در منطقه مدیترانه شرقی نیز جزء سه کشوری است که در سال جاری میلادی یعنی یک سال زودتر از هدف‌گذاری اعلام‌شده (سال ۲۰۲۰) موفق به دریافت تأییدیه حذف بیماری سرخک از سازمان جهانی بهداشت شده است.

ایران تاییدیه حذف سرخک را گرفت

او ادامه داد: حذف سرخک بدین معناست که حداقل به مدت ۱۲ ماه هیچ موردی از بیماری ناشی از ویروس بومی سرخک رخ ندهد، چنانچه کشوری بتواند این وضعیت را دست‌کم برای سه سال پیاپی ادامه دهد در صورتی که شاخص‌های مراقبت بیماری منطبق با ضوابط و استاندارد‌های بین‌المللی باشد، می‌تواند موفق به دریافت تأییدیه حذف این بیماری‌ها شود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر عنوان کرد: فقط سه کشور ایران، بحرین و عمان در منطقه مدیترانه شرقی موفق به دریافت تأییدیه موردنظر شده‌اند و مقایسه جمعیت و وسعت کشورمان با دو کشور دیگر در کنار مرز‌های زمینی گسترده کشورمان با افغانستان و پاکستان و عراق، نشان‌دهنده اهمیت مضاعف این موفقیت در کشورمان نسبت به دو کشور دیگر است.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: حذف بیماری سرخک و یا سرخجه به معنی این نیست که ما دیگر در کشور این بیماری‌ها را نخواهیم داشت بلکه با توجه به همجواری کشورمان با افغانستان، پاکستان و شیوع این بیماری‌ها در این کشورها، بیماری‌های سرخک و سرخجه می‌تواند به راحتی با سفر‌های بین‌المللی به کشور وارد می‌شوند.

واکسن کودکان طبق برنامه انجام گیرد

او افزود: برای حفظ سلامت جامعه ضروری است که پوشش واکسیناسیون همواره در بالاترین سطح ممکن برقرار باشد و نظام مراقبت بیماری نیز با دقت و حساسیت روزافزون در جستجوی موارد احتمالی وارد شده به کشور باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر توصیه کرد: والدین با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون کودکان را طبق برنامه برای حفظ ایمنی کودکان علیه بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن از جمله سرخک انجام دهند.

با سرخک بیشتر آشنا شویم

سرخک یک بیماری ویروسی کشنده و یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است؛ علائم اولیه این بیماری تب، آبریزش از بینی، تورم ملتحمه چشم، سرفه و متعاقب آن‌ها بروز بثورات پوستی (غیر چرکی) است که بیش از ۹۰ درصد افراد حساس (غیر ایمن) در تماس نزدیک با بیمار، آلوده می‌شوند.

انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر از طریق قطرات ریز تنفسی و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار صورت می‌پذیرد. افراد مبتلا به بیماری از دو تا چهار روز قبل از شروع ضایعات پوستی آن تا ۹-۴ روز بعد از آن آلوده‌کننده است.

بیماری سرخک به‌شدت آلوده‌کننده است و بیماری به راحتی در مناطقی که نوزادان و کودکان باهم دیگر هستند از جمله در مهدکودک‌ها و مدارس، منتشر می‌شود.

عوارض این بیماری شامل عفونت گوش میانی، پنومونی (عفونت ریه)، اسهال، تشنج ناشی از تب، نابینایی و آنسفالیت (التهاب مغزی) و مرگ است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.