رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی در راستای حفاظت بهینه از آثار تاریخی تعامل نزدیک با ارگان‌های همیار را در دستور کار خود قرار داده است.

غلامرضا عبده رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی از جمله نیرو‌های اصلی و یاری‌رسان در جهت حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به شمار می‌روند؛ لذا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی درصدد ایجاد رابطه نزدیک و صمیمی با عوامل کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها است.

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد افزود: با توجه به کمبود منابع انسانی، خودرویی، مالی و تجهیزات برای صیانت و نگهداری از آثار تاریخی، به کارگیری روش‌های نوین و ایجاد تعاملات موثر و گسترده با جوامع محلی و ارگان‌های همیار امری ضروری است.

او تصریح کرد: این گونه تعاملات نزدیک و ایجاد روابط صمیمانه بین پرسنل دو ارگان باعث تسریع در رسیدگی به گزارشات واصله و همچنین تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های تخلفات حوزه‌های کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها خواهد شد و موجب ایجاد فرهنگ حفاظت و صیانت از این مناطق در بین جوامع محلی و همچنین ایجاد روحیه انس با طبیعت در بین پرسنل یگان حفاظت را فراهم خواهد آورد.


بیشتر بخوانید


عبده در خصوص دستگیری اعضای باند حفاران غیر مجاز اشیاء عتیقه در طول سال جاری در شهرستان مهاباد خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲ نفر از اعضای شبکه حفاران غیر مجاز طی ۳ عملیات جداگانه دستگیر شدند.

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد اذعان کرد: این افراد با استفاده از ابزار‌های مخصوص، به منظور یافتن اشیای قیمتی و عتیقه بودند همراه با ادوات و تجهیزات حفاری دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع بوده و متخلفان به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شوند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.