۷ ماه از شهادت سردار سلیمانی توسط رژیم آمریکا می‌گذرد، وزارت خارجه اقداماتی در جهت پیگیری پرونده ترور او انجام داده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی؛ بامداد سیزدهم دی سال گذشته بود که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و همراهانشان در حال ترک فرودگاه بغداد در عملیات تروریستی رژیم تروریستی آمریکا به شهادت رسیدند.

وجهه سردار سلیمانی بر هیچکس در ایران و حتی در بین الملل پوشیده نیست، او از محبوب‌ترین فرماندهان نظامی ایران بوده که در بین عموم مردم  و جریان‌های فکری و سیاسی، مقبولیت و اعتبار فزاینده‌ای به خود اختصاص داده بود.

رشادت‌های دوران جنگ تحمیلی، توفیقات او در شکست و حذف عرصه حکومتی داعش در غرب آسیا، موقعیت فراجناحی و گفتار همدلانه او با عموم گرایش‌های اجتماعی، از دیگر دلایل محبوبیت گسترده سردار دلها بود.

البته همین محبوبیت و چهره خاص او بود که منجر به یک صدا شدن هوادارانش در اقصی نقاط کشور برای خون خواهی وی شد. همان اولین ساعات اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی، نه تنها شخصیت‌های سیاسی از همه جناح‌های سیاسی حتی دورترین احزاب نسبت به ساخت حقیقی نظام سیاسی، به ابراز پیام‌های تسلیت اقدام کردند، بلکه بسیاری از مردم در مناطق مختلف کشور با حضور در خیابان‌ها و تشکیل اجتماعات به عزاداری و سوگواری سردار سلیمانی پرداختند. به همین دلیل انتقام او، نه یک کنش عاطفی بلکه یک خواست مردمی و اقدامی هوشمند در راستای حفظ هویت ملی و اعاده حیثیت ایرانیان است.

در

به گفته حسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه حدود دو یا سه ساعت پس از ترور شهید سلیمانی کار خود را شروع کرد و وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه شش صبح روزی که این جنایت رخ داد، در وزارت امور خارجه حاضر شدند و برای پیگیری امور تقسیم‌کار صورت گرفت.

بهاروند در ادامه می‌گوید که بلافاصله سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض بسیار شدید ایران به وی ابلاغ و محفوظ بودن حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به این تعرض به حاکمیت و امنیت ملی ایران به اطلاع آمریکایی‌ها رسید. او همچنین در ادامه تاکید کرد که آمریکا از طریق سفیر سوئیس پیام داده بود که ایران پاسخ ندهد.

 پیگیری حکم جلب ترامپ پی از پایان ریاست جمهوری

همانطور که گفته شد بسیاری از ملت‌ها و جریان‌های فکری و سیاسی آمریکا را در ترور سردار سلیمانی محکوم کردند، اخیرا اسماعیل بقایی‌هامانه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، ترور سپهبد شهید سلیمانی و همراهانش را نه تنها نقض صریح اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، بلکه تعدی آشکار به مبانی حقوق بشر و اصول مدنیت خواند که مسئولیت بین‌المللی آمریکا را آن کاملا محرز است.

علی القاصی مهر دادستان تهران، در جلسه نهم تیر ماه مسئولان قضایی به اقدامات انجام شده برای پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت که برای ۳۶ نفر که در این اقدام نقش داشته‌اند حکم جلب صادر شده است.

در

دادستان تهران گفت که این افراد در به شهادت رساندن سردار سلیمانی «مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند» و مقام قضایی برای آنها اعم از مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‌ها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین‌الملل (اینترپل) صادر کرده است، لذا القاصی‌مهر اتهام این افراد را قتل و اقدام تروریستی عنوان و تاکید کرد که در راس این فهرست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش هم پیگیری خواهد شد.


بیشتر بخوانید


به گفته کارشناسان این حکم بدنامی واشنگتن را نشان می‌دهد، ترامپ کاخ سفید را که زمانی قوی‌ترین در دنیا بود، بدنام کرده است. فینیان کانینگهام روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی نشریات میرور، آیریش تایمز، و ایندینپندنت انگلیس با انتشار یادداشتی در راشاتودی نوشت«حکم جلبی که ایران در رابطه با ترور فرمانده نیروی قدس علیه دونالد ترامپ صادر کرده و برای اینترپل فرستاده است شاید به  روشی غیر عادی توسط برخی به اجرا گذاشته شود. مثلاً دموکرات‌ها در آمریکا؟

این نویسنده انگلیس همچنین می‌گوید که صحنه سیاست آمریکا به اندازه ای مسموم و جناحی شده که این موضوع دور از ذهن نخواهد بود. این در حالی است که برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران اعلام صدور حکم پیگرد ترامپ و ۳۵ نفر دیگر را «ترفند تبلیغاتی» خواند و گفت کسی آن را جدی نمی‌گیرد.

محکومیتی که به سازمان ملل متحده کشیده شد!

بعد از نزدیک به هفت ماه از ترور سردار سلیمانی و همرزمانش، «اگنس کالامارد» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل بالاخره این اقدام را غیرقانونی و مخالف منشور سازمان ملل خواند. به گفته آگنس کالامارد حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی در عراق که دی‌ماه پارسال رخ داد «مخالف منشور» سازمان ملل بوده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترور‌های غیرقانونی و خودسرانه که در خصوص پرونده ترور شهید قاسم سلیمانی تحقیق می‌کند، همچنین در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری المیادین بار دیگر بر اینکه این ترور «منشور سازمان ملل را نقض کرد» تأکید و اعلام کرد که اقدام واشنگتن در ژانویه ۲۰۲۰ در ترور یک مقام عالی‌رتبه کشوری در کشوری ثالث «تحولی خطرناک» در عرصه بین‌الملل است.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، معتقد است که  آمریکا نفوذ بالایی بر سازمان ملل دارد، اما اینکه گزارشگر ویژه این سازمان، واشنگتن را مقصر ترور سردار سلیمانی اعلام و اقدام این کشور را خلاف قوانین بین‌الملل می‌داند، نکته مثبتی به شمار می‌آید.

ایزدی همچنین می‌گوید محکوم شدن آمریکا توسط گزارشگر سازمان ملل به این معنا نیست که سازمان ملل متحد به عنوان نهاد بین المللی قرار است کاری کند هرچند اگر کاری هم بخواهد انجام دهد، واشنگتن آن را در شورای امنیت وتو می‌کند.

او با بیان اینکه گزارش گزارشگر سازمان ملل پیامی برای نهاد‌های حقوق بشری است، گفت که دولت‌های مستقل دیگر هم باید در این حوزه موضع‌گیری و آن را محکوم می‌کردند، در نتیجه گزارش گزارشگر سازمان ملل باید آنها را برای حرکت بهتر تشویق کند.

در

تاکید نماینده عراقی بر حکم جلب ترامپ

علاوه بر این‌ها در چند روز گذشته حسن سالم، نماینده پارلمان عراق هم با تاکید بر لزوم صدور حکم جلب ترامپ از سوی دولت عراق در پی ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت که دولت این کشور باید حکم جلب بین المللی رئیس جمهور آمریکا در پی ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را صادر کند. سالم در گفت وگویی تلویزیونی با اشاره به لزوم صدور حکم جلب ترامپ از سوی دولت عراق گفت که  سکوت غیر موجه خیانت و مزدوری برای واشنگتن به شمار می‌رود.

البته برخی کشور‌ها همچون چین، سوریه و ونزوئلا نیز به طور صریح اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را محکوم کردند.

ایزدی کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که نهاد‌های قضایی کشور چند ماه  از شهادت سردار سلیمانی باید فعالیت‌های بیشتری داشته باشند، اینکه گزارشگر بین المللی این کار را غیر قانونی اعلام می‌کند خوب است و نهاد‌های داخلی ما هم می‌توانند از این گزارش استفاده کنند. علاوه بر این جمهوری اسلامی نمی‌تواند برای پاسخ گویی درباره به شهادت سلیمانی، منتظر نهاد‌های بین المللی بماند، نهاد‌های دیگر حقوق بشری دنیا هم باید چنین گزارش‌هایی را تهیه کنند.

در

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری خود درباره پیگیری‌های وزارت خارجه درباره پرونده ترور سردار سلیمانی، گفت که این یک اقدام ملی است و بخش‌های مختلف نظام درگیر موضوع هستند، علاوه بر اعتراضات اولیه و شکایتی که ایران تقدیم نهاد‌های بین‌المللی کرد، تحول اخیری که رخ داد در یکی از مجامع بین‌المللی از ترور به عنوان اقدام غیرقانونی یاد شده است.

او همچنین تصریح کرد که افرادی که به قانون نظام بین‌الملل و حقوق بین‌الملل واقف هستند این گونه اقدامات را تایید نمی‌کنند، به جز یکی دو رژیم منفور که خودشان در این کار دست داشتند. بر این اساس پیگیری‌های حقوقی ادامه دارد و لازم است تشریک مساعی با برخی کشور‌های همسایه از جمله عراق داشته باشیم که در حال تکمیل شدن است و بعد از آن اقدامات اصلی و پیگیری جدی با جمع آوری شواهد اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
بسم رب الشهداء و الصدیقین : بنام خداوند جان و خرد :
از وقتی که صدیق شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز و بزرگوار سردار دلها ستاره صلح جهانی را مظلومانه و بی رحمانه و بی حقوق بشرانه این خبیثان ملعونین شیاطین نژادپرستان قماربازان دزدان اشغالگران فاسدین فاسقین آمریکایی صهیونیستی سعودی کشتنشون و ایشان و یاران صدیقشان به ملکوت بهشتیان پر کشیدند جهان روز خوش ندیده و روز به روز برای زندگی کردن سخت تر و رنج آورتر و دشوارتر شده برای همه جهانیان و نظم جهانی به سرعت بر هم خورده خداوند جل جلاله نیامرزه قاتلین ایشان را که مومنین ابرار صدیقین بزرگواران دین اسلام ناب محمدی ص را مظلومانه کشتند تف و اف و مرگ و جهنم و ننگ دنیا و آخرت برایشان باد بی شرفهای بی وژدانهای آمریکاییهای نژادپرستان صهیونیستی سعودیها رو .
والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار