در گزارش زیر از ۱۰ اتفاق عجیبی می‌گوییم که تا کنون یک راز برای علم باقی مانده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما دوست داریم شب‌ها در آرامش بخوابیم و انرژی‌مان را بازیابی کنیم. با این وجود، گاهی اوقات احساسات عجیب و ناخوشایندی در خواب رخ می‌دهند و سبب می‌شوند خستگی به تن‌مان بماند.

در این نوشتار از ۱۰ اتفاق عجیبی می‌گوییم که تا کنون یک راز برای علم باقی مانده‌اند.


بیشتر بخوانید


۱. فلج خواب

فرد بیدار می‌شود و نمی‌تواند حرکت کند. توهم وحشتناک و احساس اینکه شخص دیگری هم در اتاق است، به این حالت اضافه می‌شود.

علت: معمولا وقتی خوابیم، فلج می‌شویم و دیگر حرکت زیادی نداریم. با فلج خواب، عضلات ما خاموش می‌شوند در حالی که مغز هنوز “بیدار” است.

۲. توهم پیش‌خواب

وقتی شخصی در آستانه خواب، هنوز بیدار است، مقابل چشمان خود تصاویر عجیب می‌بیند. اغلب این تصاویر چهره‌های ترسناک و موجودات عجیب هستند.

علت: این حالت یکی از چند نوع توهم است که افراد سالم به لحاظ ذهنی می‌بینند. چنین توهماتی ممکن است ناشی از استرس یا صرفاً قوه تخیل خوب باشد.

۳. در خواب حرف زدن

معمولاً شخصی که از بیماری سومنیلوکی (صحبت کردن در خواب) رنج می‌برد، هیچ تصوری در مورد آن ندارد. این وضعیت از نظر روانشناختی خطرناک نیست، اگرچه فرد دچار این مشکل ممکن است نگران برملا شدن اسرارش باشد.

علت: دلیل آن غالبا استرس است. روان فرد می‌کوشد در برابر آنچه در واقعیت مورد موافقتش نیست مقاومت کند.

۴. خواب دیدن در خواب

فرد خواب می‌بیند، سپس بیدار می‌شود، اما اتفاقات عجیب و غریب همچنان ادامه دارد. معلوم می‌شود که او خواب دیده که از خواب بیدار شده‌است.

علت: باطن‌گرایان اعتقاد دارند که این حالت نشان‌دهنده تمایل شما به اعمال معنوی است. علم هنوز توضیحی برای این اتفاق ندارد.

۵. راه رفتن در خواب

این حالت برعکس فلج خواب است: ذهن خواب است، اما فلج ماهیچه اتفاق نمی‌افتد. فرد ممکن است در خواب تمیزکاری کند یا حتی خانه را ترک کند، که اغلب بسیار خطرناک است، اما صبح، چیزی به یاد نمی‌آورد.

علت: راه رفتن در خواب بیشتر در کودکان رخ می‌دهد. علت این مشکل هنوز هم ناشناخته است.

۶. سندرم انفجار سر

فرد از احساس یک انفجار بلند بیدار می‌شود. گاهی اوقات صدا صدا گوشخراش است و می‌تواند با وزوز همراه باشد. این پدیده خطرناک نیست، اما فرد را به وحشت می‌اندازد.

علت: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فعالیت عصبی در نواحی مسئول پردازش صدا در مغز افزایش بیابد.

مطلب مرتبط: چرا شنیدن صدای خودمان را دوست نداریم

۷. تکرار رویا‌ها

احتمالاً همه رویا‌های عجیب تکراری داشته‌اند.

علت: روانشناسان بر این باورند که مغز ما از چنین رویا‌هایی برای توجه به چیزی که در زندگی روزمره متوجهش نشده‌ایم، استفاده می‌کند.

۸. سقوط

بعضی اوقات حس می‌کنیم که ناگهان از بلندی سقوط می‌کنیم احساسی که نسبتا ناخوشایند است.

علت: خواب مانند مرگ است – ضربان قلب و تنفس کند می‌شود، سفتی عضلات کاهش می‌یابد. مغز “وحشت‌زده می‌شود” و این حالت را یک مرگ واقعی می‌داند و برای بررسی اینکه فرد زنده است، به عضلات تکانه می‌فرستد.

۹. خروج از بدن

در این حالت، فرد به صورت نیمه‌خواب و نیمه‌بیدار، بدن خود را از بیرون می‌بیند.

علت: مطالعه این پدیده بسیار دشوار است. هرچند دانشمندان می‌دانند که توهم بیرون آمدن از بدن وجود دارد، اما علت آن هنوز مشخص نیست.

۱۰. روشنگری ناگهانی هنگام خواب

گاهی مدت زیادی با یک مساله کلنجار می‌رویم، اما نمی‌توانیم راه‌حل آن را پیدا کنیم؛ و نهایتا درخواب مغز سرنخی به ما می‌دهد.

دیمیتری مندلیف، شیمیدان روسی، به شدت در فکر توسعه جدول تناوبی بود و نهایتا آن را در خواب دید.

علت: گاهی ناخودآگاه ما جواب را می‌داند، اگرچه هنوز به بخش خودآگاه نرسیده است. در خواب، ناخودآگاه فعال‌تر است و راه‌حل را ارائه می‌دهد.

منبع: خبرنامه

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شیدا
۱۲:۰۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
من حاظرم قسم بخورم چیزی که دیدم توهم نبوده قشنگ وقتی از خواب بیدار شدم به روح سیاه پرید بهم و سریع فرار کرد من بیدار بودم و نشسته بودم تا اومدم گوشیمو بردارم ازش عکس بگیرم رفت بیرون رفتنش رو از اتاقم ندیدم فقط سریع غیب شد و همش صدای های بالام بالام می اومد خونمون میلرزید من این صدا رو توی روز در بیداری می‌شنوم الان بیدارم و ساعت ۱۲ ظهر هس من دوساعت پیس از خواب بیدار شدم کاملا بیدار و سرحالم و الان این صدارو شنیدم و این صدا دقیقا همین یکم بلند تر و ترسناک تر توی اون شی ساعت ۴ صبح که امکان نبود همچین صدایی بیاد این اتفاق افتاد
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۵:۰۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
من سقوط در خوابو خیلی تجربه کردم
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۰۹:۱۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
عزیزم عالم غیب...............
الله اعلم........
شماها و ما کوچیکتر از آنیم که به این چیزها حتی فکر کنیم........خدا داند و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
من خوابهایی ک به واقعیت میپیوندندوخواب صادقندزیاددیدم.بعدشم هم آدم دیدم تو خواب حرف زده.هم دیدم تو خواب راه رفته.خوابگاه ک بودیم ما اتاق۲بودیم یه دختراز اتاق۷توخواب پاشده بود اومده بودتواتاق ما بیدارشدیم دیدیم خواب بوده راه رفته اومده اتاق ما.راه پله جفت اتاق مابودنمیدونم چطورنرفته بودروپله ها
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۴:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
من چند بار در خواب سقوط کردم خواب هم زیاد دیدم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چه عکس ترسناکی داره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
این مورد را فراموش کردید بنویسید
سندرم توهم گرانی
در این مورد فرد از سر کار به خانه میرود،در حالی که قیمت سکه، ماشین، خانه مشخص است، سپس پس از خوردن تخم مرغ، وبا تصور اینکه کباب است، به رخت خواب میرود.
در طول خواب، فرد خواب میبیند که سکه، خانه، ماشین، ده برابر شده است، و قبض های چهارگانه با ابونمان ده برابر حساب گردیده است، در این حالت فرد تا صبح با قیمتها در خواب کلنجار رفته، و ناگهان از خواب میپرد، و خوشحال میشود که همه اینها خواب بوده است.
تلوزیون را روشن میکند تا اخبار بشنود، و مطمئن میشود که قیمت خانه و ماشین و سکه، ده برابر نشده است، بلکه بیست برابر شده است.
و این قضیه هرشب تکرار میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بله درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بذارید یک نکته رو یادآوری کنم علم بر اساس تجربه است و نظریات پزشکان و روانشناسان و مثلا متخصصین علوم فوق چون هیچ تجربه ملموس در مورد خواب ندارند هر چیزی را که مغزشان و تجربه قبلی نداشته باشد را تکذیب می کنند، اما چیزی که فراموش شد رویای صادقانه یا خبر از آینده است ، گزینه ۷ که تکرار رویا می نامید اگر یک حادثه از آینده باشد و اخطاری از سوی خدا یا کهکشان باشد وقتی فرد بگوید و عده کثیری مثلا متخصص چون درکی از واقعیت فوق ندارند و نمی بینند آنرا تکذیب می کنند یا فرد جرات گفتنش را ندارد این یعنی صفر و صدی نگاه کردن به وقایع جهان، که بارها بسیاری از نکات تکذیب شده بعدها اثبات شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
بسیارعالی. متشکریم. فتبارک الله احسن الخالقین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
یه داستان واقعی از شماره پنج : حدود ۲۵ سال پیش شب سر و صدایی اومد که رفتیم توی کوچه دیدیم که اقوام یکی از همسایه که حدود هفتصد متر با خونه ی مورد نظر فاصله داشت شب هنگام در خواب راه رفته و به آشپزخانه رفته بود و با کاردی در دست آمده و جلوی خانه ی اون همسایه مان نشسته بود . جالب اینجا بود که هرچه صدایش می زدند چیزی نمی فهمید . یعنی نشستنش به خاطر این بود که فکر می کرد هنوز توی رختخوابشه . به هرحال بیدارش کردند و بردنش خونشون . اون اولین مورد بود که تا حالا دیده بودم . خیلی مسئله ی نادری بود . اگر شب ها درب حیاط قفل باشه برای این دسته از افراد بهتره ٬ زیرا که خانواده متوجه خواهند شد .
Iran (Islamic Republic of)
تاکی؟
۲۳:۲۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
من مورد 4 و مورد 9 رو تجربه کردم .مورد4رو یکبار تجربه داشتم و مورد 9رو چندین بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
وای من اون شماره۶ انفجار در سر برام اتفاق افتاده خیلی وحشتناکه .
امیدوارم براتون اتفاق نیوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
سلام من دوتامشکل تو خواب دارم وهمیشه هم باهام هستن وواقعا برام دردناکند.اول اینکه تو خواب بیدارمیشم ولی تمام بدنم قفل ونمیتونم حرکت کنم واحساس خفگی میکنم وتوی این حالت بعضی مواقع درصورتی ک هیچ کس خونه نیست احساس میکنم یک نفر داره باهام حرف میزنه.وتو این حالت یه صدایی توی مغزم میپیچه ن بلند.خیلی خیلی این حالت برام ناخوشایند.شایدباورتون نشه سالروزازدواج حضرت علی وفاطمه این اتفاق برام افتادهرکاری کردم بدنم تکون نمیخورددستمو بلندکردم گفتم یاحضرت علی کمکم کن بلندشم خودشو ندیدم ولی احساس کردم دستمو کشیدو بلندم کردوتوی این حالت همیشه از امامان کمک میخوام.یکی هم زیادتو خواب از ارتفاع می افتم بعضی مواقع چنان برام وحشتناکه ک از خواب میپرم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خواب مدیران و مسئولان دولت که عالی تعبیر شده، گرونی، بیکاری، تورم، رکود و ....
امن و غارت
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۳۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
عالی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
واای چقد جالب بود من اولی با سقوط رو خیلی حس کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
عجیب ترین واقعه در خواب و بعد از خواب که رخ میده و هنوز کسی موفق به کشف علتش نشده ، گرانی ، گراتی روزمره ، میخوابی و بیدار میشی ، دار و ندارت را با افزایش نرخ دلار از دست میدی و یه نفر رو که هیچکس نمی شناخت ، یک شبه صاحب انواع کاخ و مال و اموال میشه و بعدش میره خارج ، پلیس بین الملل هم هیچکاری از دستش برنمیاد ، از اون طرف مرز هم به ما میخنده و میگه خوابت خوش ، این عجیب تر از هر چیزیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
من هم تو خواب هی می بینم دلار داره جهشی بالا می ره دلیلش چیه به نظرتان ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
خواب صادقه میبینی آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
آخری برا من اتقاق افتاده من یک کلمه انگلسی رو تاحلاهم نشنیده بودم ولی توی خواب اونو گفتم و وقتی بیدار شدم اونو بلد بودم و معنیشو هم میدونستم ولی تا به حال نشنیده بودمش