اصفهان، امسال تابستان گرم تری را سپری می‌کند و با وجود تمام تمهیدات، بیش از ۳۵ فقره حریق در عرصه‌های منابع طبیعی این استان رخ داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آتش سوزی یکی از فجایع زیست محیطی است که هر از گاهی و به خصوص در فصل گرما در عرصه‌های منابع طبیعی کشور و استان اصفهان اتفاق می‌افتد. استمرار هوای گرم و خشک در استان اصفهان، پوشش‌های گیاهی مرتعی و وزش باد، حریق را گسترش می‌دهد و اولین خطر آن برای کشاورزان، دامداران و گردشگران است.
 

بیشتر بخوانید

 

آتش سوزی ۶۰ هکتار از مراتع استان اصفهان

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امسال بیش از ۳۵ فقره حریق در مراتع و جنگل‌های مناطق  اصفهان رخ داده است و در این حوادث ۶۰ هکتار از مراتع و ۳ هکتار از جنگل‌ها خسارت دیدند.
 
 
گرما، باد، آتش/ آتش سهل انگاری به جان مراتع استان اصفهان
 
منصور شیشه فروش گفت: استان اصفهان، ۶۰ هزار هکتار جنگل زاگرسی، ۳۰۸ هزار هکتار جنگل بیابانی و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع دارد که با توجه به پوشش گیاهی، ۸ شهرستان سمیرم، فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت، خوانسار، کاشان، لنجان و گلپایگان مناطق پرخطر از لحاظ حریق هستند.

او افزود: با توجه به آتش سوزی‌های مکرر در سال‌های اخیر و شدت این معضل در استان اصفهان، افزایش گشت‌های مراقبت، مشارکت‌های مردمی، آموزش و فرهنگ سازی و ارتقای تجهیزات اطفا حریق در دستور کار بوده است.
 

خطای انسانی، عاملی برای نابودی جنگل‌ها و مراتع

 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۹۰ درصد از حوادث آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی به علت خطای انسانی پیش می‌آید.

منصور شیشه فروش افزود: عوامل طبیعی مثل گرمای هوا و وزش باد و عوامل غیر طبیعی همچون حضور گردشگران در عرصه‌های منابع طبیعی و زیست محیطی زمینه ساز بروز این حوادث است.

او گفت: گردشگران بی توجه به خطر‌های احتمالی آتش روشن می‌کنند که گاه و بی گاه در اثر وزش باد آتش شعله ور می‌شود و گسترش می‌یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: برخی کشاورزان هم کاه و کلش باقیمانده در مزارع خود را در پایان فصل برداشت آتش می‌زنند که در برخی مواقع موجب انتقال آتش می‌شود.

شیشه فروش گفت: علت دیگر حریق، رها کردن بطری‌های آب یا اشیای فلزی براق در طبیعت است که در مقابل نور خورشید مانند عدسی عمل می‌کند و موجب حریق گیاهان مرتعی و سرایت آتش به عرصه‌ای وسیع می‌شود.

او افزود: بارندگی‌های مطلوب امسال موجب رشد گیاهان علفی یکساله شده و با فرا رسیدن تابستان و خشک شدن این گیاهان علفی شرایط برای حریق مهیا شده و با یک شعله، آتش سوزی صورت می‌گیرد.

 

گرما، باد، آتش/ آتش سهل انگاری به جان مراتع استان اصفهان


گشت‌های مراقبت برای مهار آتش سوزی


مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان گفت: یگان حفاظت از منابع طبیعی اصفهان به ۷۰۰ نفردر استان آموزش‌های لازم را درباره شیوه‌های اطفای حریق داده است.

محمدحسین شاملی افزود: ۸۰ گروه گشت مراقبت و محافظت از منابع طبیعی درعرصه‌های محیط زیستی به ویژه در پایان هفته فعال هستند وتذکر‌های لازم را به گردشگران می‌دهند.

او با اشاره به اینکه تجهیزات اطفا حریق در مناطق اولویت دار مانند سمیرم و فریدونشهر تقویت شده افزود: دستگاه‌های اتومایزر، آتش کوب، بالگرد‌های آبپاش وکوله‌های مخصوص اطفا حریق تجهیزاتی است که برای مهارکردن حریق در شهرستان‌ها تدارک دیده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اصفهان گفت: بر اساس قرارداد با وزارت دفاع هر زمانی که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیرداری برای اطفای حریق به بالگرد نیاز داشته باشد وزارت دفاع بالگرد‌های آبپاش را تامین کند.

شاملی اظهار کرد: برگرداندن یک هکتار جنگل به حالت طبیعی بیش از ۸۰۰ میلیون ریال هزینه دارد بنابراین به گردشگران، کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود با ما همکاری و از محیط طبیعی بیشتر محافظت کنند.

او افزود: افرادی که علاقه‌مند به همکاری با منابع طبیعی هستند، می‌توانند کارت همیار طبیعت دریافت کنند و برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به ما کمک کنند.
 
 
گرما، باد، آتش/ آتش سهل انگاری به جان مراتع استان اصفهان
 

زبانه کشیدن عمدی آتش

 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: برای حفاظت از مراتع و کاهش تعداد حوادث آتش سوزی دامداران را موظف کرده ایم قرق‌بان به ما معرفی کنند.

عبدالرضا مهاجری افزود: در اقدامی دیگر کلاس‌های آموزشی و جلسات توجیهی برگزار کرده و به دامداران اخطار داده ایم اگر در در مراتعی که حضور دارند حریقی اتفاق بیفتد با آن‌ها برخورد می‌شود.

او افزود: البته افرادی هم هستند که به‌صورت عمدی و به دلایل مختلفی دست به رفتار‌های مخرب می‌زنند و عرصه‌های طبیعی را به آتش می‌کشند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از گردشگران هم خواست از انداختن ته سیگار در عرصه‌های منابع طبیعی خودداری کنند و قبل از خروج از منطقه از خاموش بودن کامل آتشی که روشن کرده اند مطمئن شوند.
 

توصیه‌های مدیریت بحران برای جلوگیری از آتش سوزی

 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: تابستان امسال هوای اصفهان دو درجه گرم تر از سال گذشته است و وزش باد‌های گرم احتمال آتش سوزی‌های طبیعی را افزایش داده است.

شیشه فروش گفت: بر همین اساس به باغداران توصیه می‌کنیم پوشش‌های علفی را در اسرع وقت هرس کنند و دامدارانی که برای چرای دام به مراتع می‌روند پس از اینکه برای چای یا غذا آتش روشن می‌کنند از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

او افزود: گردشگران، کشاورزان و دامداران در صورت مشاهده آتش سوزی در مراتع و عرصه‌های طبیعی با شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر یا ۱۱۰ نیروی انتظامی و یا ۱۵۰۴ یگان حفاظت از منابع طبیعی، وقوع حادثه را گزارش و در حفاظت از طبیعت مشارکت کنند.
 
گزارش از محدثه محمدی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.