مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری برق انرژی غدیر مطرح کرد؛

تولید ۵۰۰ مگاواتی برق و آب شیرین در منطقه آزاد قشم

معصومی گفت: نیروگاه غدیر ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاواتی برق را داشته و قرار است ۱۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین را به صورت روزانه تولید کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فریدون معصومی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری برق انرژی غدیر در نشست خبری که صبح امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد گفت: در خصوص احداث نیروگاه برق انرژی غدیر سال ۹۵ با گروه مپنا تصمیم گیری شد.

او ادامه داد: نیروگاه غدیر ۵۰۰ مگاواتی و با توان ساخت داخل در کشور ساخته شده است و قرار است آخر هفته ۲ واحد گازی و تجاری به بهره برداری برسد.

معصومی در ادامه در خصوص میزان سرمایه این پروژه گفت: ۶۰ درصد سرمایه گذاری این پروژه توسط برق غدیر و ۴۰ درصد مابقی توسط گروه مپنا انجام شده است.


بیشتر بخوانید


مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری برق انرژی غدیر افزود: در حال حاضر ۳۰۸ میلیون یورو در این پروژه سرمایه گذاری شده است که ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاواتی برق را داشته و  همچنین طرح توسعه نیز قرار است ۱۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین را به صورت روزانه تولید کند.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری برق انرژی غدیر گفت: نیروگاه غدیر ۵۰۰ مگاواتی با توان ساخت داخل در کشور ساخته شده است و قرار است آخر هفته ۲ واحد گازی و تجاری آن به بهره برداری برسد.

معصومی با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف نیروگاهی حرارتی و تجدید پذیر هم چند پروژه در دست اقدام است افزود: یکی از آن‌ها که زودتر از بقیه امید است به بهره‌برداری برسد نیروگاه قشم است.

او ادامه داد: واحد‌های گازی این نیروگاه تا آخر تیرماه سنکرون خواهد شد و واحد یک آن اکنون کامل شده است و تا چند روز دیگر وارد مدار می‌شود و واحد دوم آن تا پایان تیر وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی عدیر گفت: نیروگاه قشم نیروگاهی است که با تکنولوژی ساخت داخل گروه صنعتی مپنا در حال ساخت است و شرکت غدیر ۶۰ درصد سهامدار نیروگاه قشم است که کار آن سه سال پیش و از انتهای سال ۹۶ با بازشدن اعتبار اسنادی آغاز شد و در دو سال گذشته جدی‌تر شده و اکنون پیشرفت واحد‌های گازی آن به ۹۷ درصد رسیده که با ۹۸ درصد می‌توان سنکرون کرد.

معصومی از تلاش برای ایجاد آب شیرین کن در این نیروگاه خبر داد و گفت: نحوه ورود به بحث آب شیرین کن در دست بررسی است.

او میزان سرمایه‌گذاری در نیروگاه قشم را افزون بر ۳۰۸ میلیون یورو حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این نیروگاه دانست که ۲۰۳ میلیون یورو آن تسهیلات از صندوق توسعه ملی است و حدود یکصد میلیون یورو از مجموع ۳۰۸ میلیون یورو انجام شده است تا به اینجا رسیده است.

این نیروگاه‌ساز ادامه داد: بخش بخار این نیروگاه بعد از وارد مدار شدن واحد‌های گازی با فاصله دوازده ماهه وارد مدار خواهد شد.

معصومی گفت: سنکرون با شبکه سراسری از خط انتقال بندرعباس انجام خواهد شد. اکنون مصرف جزیره بین ۸۰ تا ۱۰۰ مگاوات بسته به فصل است و با وارد شدن واحد‌های گازی برق جزیره به بیرون صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر گفت: نیروگاه قشم از کشور‌های منطقه تقاضای زیادی داشته است به خصوص عمان، ولی بخش خصوصی اجازه صادرات برق نداشته و لذا تاکنون مذاکره جدی در این باره نشده است هرچند تقاضا داریم به بخش خصوصی اجازه داده شود صادرات برق داشته باشند.

او ادامه داد: در حال حاضر دو هزار نیروگاه در حال بهره‌برداری است که با بهره‌برداری از نیروگاه قشم به دو هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش خواهد یافت و هفت پروژه در دست اقدام وجود دارد که هم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و هم نیروگاه‌های حرارتی را در بر می‌گیرد.

معصومی افزود: در حال حاضر سهم ۳درصدی نیروگاه‌های حرارتی و ۳.۵ درصدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر متعلق به این شرکت است و تمایل به افزایش این سهم به ۵ درصد در بخش حرارتی و بیش از آن در بخش تجدیدپذیر است.

مدیرعامل شرکت برق و انرژی غدیر از تلاش برای بهینه‌سازی دارایی‌های اقتصادی شرکت خبر داد و گفت: براین اساس بحث ورود به تجارت انرژی مد نظر قرار گرفت و برای اجرای آن از سال ۹۵ کار تجارت گاز که سوخت نیروگاه‌ها است، آغاز شد و گاز از ترکمنستان خریداری و سوآپ به آذربایجان می‌شد.

او گفت: بهره‌برداری مستقل گام دیگری بود که برداشته و در نیروگاه گیلان پیاده‌سازی شد و ایجاد شرکت بهره‌برداری در دستور کار قرار گرفت که نیروگاه قشم نخستین گام در این بخش است.

معصومی متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری را گام دیگر برشمرد و گفت: ما تا کنون در نیروگاه‌های برق آبی ورود نداشته‌ایم، اما اکنون حدود ۶ ماه است که به شدت سه طرح را تعقیب کرده و به جمع‌بندی در یک پروژه رسیده و به این حوزه ورود خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار