مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد امضای توافق هسته‌ای ایران، تلاش برای حفظ این توافق را مهمترین اقدام در حال حاضر دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای ایران، مهمترین اقدام در برهه زمانی فعلی را حفظ برجام دانست.

بورل در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد: امروز، در پنجمین سالگرد برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA)، حفظ توافق از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت دارد. برجام در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ منعقد شد و متعاقباً از سوی شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا تأیید شد (قطعنامه ۲۲۳۱). این یک موفقیت چند جانبه تاریخی برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جهانی است و به امنیت منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه با تاکید بر اهمیت اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین آن افزود: برجام تنها ابزار تأمین تضمین‌های لازم در مورد برنامه هسته‌ای ایران به جامعه بین المللی است. این برنامه شامل تعهدات هسته‌ای است که در ازای رفع تحریم‌ها از سوی جامعه بین المللی با هدف عادی کردن روابط تجاری و اقتصادی با ایران، باید توسط این کشور عملی شود. این توافق نامه همچنین نظارت و تأیید بی‌سابقه‌ای را از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) فراهم می‌کند و من از اقدامات مداوم، حرفه‌ای، فنی و بی طرفی آژانس تقدیر می‌کنم.

در ادامه بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری خروج یکجانبه آمریکا از برجام آمده است: متأسفانه آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ تصمیم به خروج از برجام گرفت و از آن زمان تاکنون در هیچ جلسه یا فعالیتی شرکت نکرده است. طرف‌های باقی مانده برجام همچنان به صورت جمعی کار می‌کنند تا در چارچوب این توافق، نگرانی‌های موجود در مورد اجرای تعهدات هسته‌ای و همچنین پیامد‌های گسترده‌تر ناشی از خروج ایالات متحده از برجام و از سرگیری مجدد تحریم‌ها را برطرف کنند.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در پایان بیانیه خود اعلام کرد: من به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، مصمم به انجام کلیه اقدامات ممکن به همراه سایر طرف‌های برجام و جامعه بین المللی در جهت حفظ این توافق هستم. نباید بر این باور باشیم که در آینده فرصت دوباره برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران به روش جامع فعلی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دولت های بزدل اروپایی امیدوارم که دیگه تاریخ این کشور ها دولتمردان اینطور ناپایدار نبینه
آخرین اخبار