مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین گفت: برای مدیریت پسماند روستا‌های الموت شرقی زمین در نظر گرفته شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، اکرم نجفی مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان با بیان اینکه پسماند روستا‌های الموت شرقی ساماندهی می‌شود ، گفت: بخشی از کار عمرانی این طرح انجام شده است و در صورت تصویب در این کارگروه و کمیته برنامه ریزی شهرستان کار به صورت جدی‌تر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه، بین ۵۰۰ کیلو تا ۸ تن زباله در ۵۲ روستای الموت شرقی تخلیه می‌شود، گفت: با اجرای این طرح حداقل ۳ سال پسماند این روستا‌ها مدیریت می‌شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری گفت: ۷ روستا زباله‌ها را در بستر شاهرود و طالقان رود تخلیه می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هم در این نشست گفت: صندوق ملی محیط زیست به موضوع پسماند روستایی ورود کرده و برای آن تسهیلات در نظر گرفته است.

عباس نژاد افزود: این صندوق از طرح‌هایی که در زمینه مدیریت پسماند به صورت پایلوت در قزوین اجرا شود، حمایت مالی می‌کند.

وی اضافه کرد: دو لندفیل برای پسماند روستایی الموت شرقی و آوج در نظر گرفته شده و برای هرکدام ۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از انعقاد تفاهم نامه‌ای با مدیریت این صندوق هفته آینده در قزوین خبر داد.

عباس نژاد افزود: وظیفه مدیریت پسماند در شهر‌ها بر عهده شهرداری، در روستا‌ها دهیاری و در بین جاده‌ای راهداری است.

وی اضافه کرد: در مدیریت پسماند بین جاده‌ای با مشکل مواجه هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: شهرداری‌ها مدیریت پسماند را به یک شرکت در سایت محمد آباد تفویض کرده اند و هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کنند.

عباس نژاد افزود: در زمینه مدیریت پسماند جامع استان هیچ فعالیتی انجام نشده است و هیچ برنامه مدونی در این زمینه وجود ندارد که این موضوع مشکلات زیادی را رقم زده است.

وی با بیان اینکه، استان بانک جامع اطلاعات پسماند ندارد، گفت: از مهر پارسال برای ساماندهی پسماند‌ها و نظارت محیط زیست سایتی طراحی شد که هر گونه نقل و انتقال پسماند باید از این طریق باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: این موضوع به همه ابلاغ شده است، اما تعداد معدودی از شهرداری‌ها ثبت نام کرده اند.

عباس نژاد افزود: اگر صنایع در این سامانه ثبت نام نکنند به عنوان صنایع آلاینده معرفی خواهند شد.

او اضافه کرد: بانک اطلاعاتی زیست محیطی مدیریت پسماند در استان وجود ندارد و دیوان محاسبات در این زمینه ورود خواهد کرد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست بی خطر سازی پساماند‌های عفونی و شیمیایی در علوم پزشکی باید ورد تایید آزمایشگاه‌های محیط زیست باشد.

عباس نژاد با بیان اینکه قزوین مرکز اجرای آزمایشی (پایلوت) بازیافت پسماند‌های الکترونیکی انتخاب شده است گفت: دانشگاه بین المللی امام خمینی در این زمینه اعلام آمادگی کرده است و از صندوق ملی محیط زیست هم برای این منظور تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد.

در این جلسه قیمت جمع آوری هر کیلو زباله خانگی از ۲۰ تومان به ۲۵ تومان افزایش یافت.

همچنین مقرر شد همه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اطلاعات مربوط به نقل انتقال پسماند‌ها را در سایت محیط زیست ثبت کنند و در صورت اجرا نشدن به دادگاه معرفی شوند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار